Sb 1306 (Historiskt material)
har det skrivits en del om på sistone. Här ses loket med SJK-tåg i trakten av Högfors 19 oktober 1974, en gråkulen höstdag. Resan gick Västerås - Kärrgruvan o.å.
har det skrivits en del om på sistone. Här ses loket med SJK-tåg i trakten av Högfors 19 oktober 1974, en gråkulen höstdag. Resan gick Västerås - Kärrgruvan o.å.
Liten anekdot kring den resan: Någon hade försökt sig på gammalstavning på de destinationsskyltar som syns upptill på vagnarna och i SJK dåvarande klubblokal i Solberga hittade undertecknad ett refuserat försök: Det stod "Kjerrgruvfan"... //Anders
Vanligt förekommande i Danmark!
Nordsjaellands Veterantog säljer en pin med Sb 1307 för att dra in pengar till föreningen i dessa Coronatider.
Sb 1307 var väl det lok som stod ute i Hoting tidigare inför utskrotningen på 1970-talet, eller senare hos SKj i Brösarp?
tobbe
Detta lok fick SJK betala 25.000:- för 1972. Motsvarar 176.000:- i dagens penningvärde !
SJK:s val av S2 var inte självklar. De loktyper som diskuterades var S2, S, B, F, L5 och S1.
Tydligen har SKJ påverkats av debatten inom SJK. Eftersom SKJ förutom J-loket, införskaffade lok av typerna S2, L5 och S1.
SJK:s val av S2 var inte självklar. De loktyper som diskuterades var S2, S, B, F, L5 och S1.
Tydligen har SKJ påverkats av debatten inom SJK. Eftersom SKJ förutom J-loket, införskaffade lok av typerna S2, L5 och S1.
[b]Kurt Möller[/b] var den som argumenterade mest och bäst för litt Sb (S2). Och så blev det.