Fäste för slutsignal (Signaler/säkerhet)

av Hans B Keller, Thursday, April 30, 2020, 18:42 (1747 dagar sedan)

Hur fästes äldre varianter av slutsignaler på öppna godsvagnar?

Fäste för slutsignal

av Olof W, Thursday, April 30, 2020, 19:24 (1747 dagar sedan) @ Hans B Keller

Hur fästes äldre varianter av slutsignaler på öppna godsvagnar?

Det är ju en fråga om vad man anser som "äldre". Det fanns många olika lösningar mellan 1856 och 2010.

Men för att ge ett exempel från cirka 1920-talet så kan man väll utgå från att den sista vagnen i tåget skall vara bromsad. Därför satt det ett slutsignalfäste på bromshytten. Se exempelvis de båda vagnarna till höger nedan.

[image]

/Olof

Fäste för slutsignal

av Per Ljungberg, Friday, May 01, 2020, 10:15 (1746 dagar sedan) @ Olof W

Det fanns ju också lösa slutsignalfästen som kunde skruvas fast på lämpligt ställe på vagnen. De var försedda med två fästen i 90 graders vinkel så att slutsignalen kunde sättas vertikalt beroende på om fästskruven var horisontell eller vertikal.

Fäste för slutsignal

av Hans B Keller, Friday, May 01, 2020, 13:36 (1746 dagar sedan) @ Olof W

Hur fästes äldre varianter av slutsignaler på öppna godsvagnar?


Det är ju en fråga om vad man anser som "äldre". Det fanns många olika lösningar mellan 1856 och 2010.

Men för att ge ett exempel från cirka 1920-talet så kan man väll utgå från att den sista vagnen i tåget skall vara bromsad. Därför satt det ett slutsignalfäste på bromshytten. Se exempelvis de båda vagnarna till höger nedan.

[image]
======

Min fråga gällde närmast om öppna godsvagnar utan bromshytt gick sist i tåg,
tex N- och O-vagnar. Enligt vissa uppgifter skall det ha förekommit placering av
slutsignal på vagnens långsida. Eventuellt med hjälp av en liknande ”tving” som nämns
I inlägget av PLj här nedan.

Fotot är fö vid leverans av Is-vagnar till BJ (serie 67xx) från Wismar på 1920-talet.