Riktigt så enkelt förefaller det inte begreppsmässigt vara.
Jag hänvisar till Paul Günther: Relais- und Selbstblockanlagen, Teil II Selbstblockanlagen, Josef Keller Verlag 1963 (Band 91, Eisenbahn-Lehrbücherei der DB).
Sida 15: "Unter Selbstblock ist eine Streckenblockeinrichtung zu verstehen, bei welcher der Zug die Blockvorgänge - Vorblockung und Rückblockung auslöst, ohne dasz ein Stellwerksbeamter mitwirkt." Begreppet Selbstblock innebär således automatisk linjeblockering i motsats till manuell linjeblockering.
Eftersom man i Tyskland, Finland och många andra länder använder axelräknare för hinderfrihetsdetektering inställer sig det driftsmässiga kravet att [(fjärr-)tågklareraren måste] kunna nollställa axelräknarsektionen och linjeblocket efter en felräkning. Detta kräver manövermöjlighet ner till blocksträcksnivå.
I Tyskland existerar dessutom tanken att med en speciell signal Ersatzsignal (Zs 1) kunna ge tekniskt tillstånd att passera huvudsignal i stoppställning för att undvika manuell ordergivning, vilket medför ytterligare behov av manöver på signalnivå.
Vad gäller indikeringar kan man läsa på sida 70: "Der Fahrdienstleiter soll die Betriebslage in den ihm zugeteilten Selbstblockabschnitten jederzeit erkennen können." Samtliga blocksträckor och signalfel indikeras hos Tkl vilket kräver extra utrustning. För att undvika att linjesignalkabelns trådantal växer sig oekonomiskt stort använder man kombinationer av lik- och växelström (även intermittent) på ett trådpar per signal för manöver och indikeringar med hjälp av speciella transmissionsreläsatser.
Det är mig inte känt vad tyskarna egentligen menar med begreppet Zentralblock. Jag har sett utrustningen i bruk i samband med SpDrS-ställverk och bildat mig den möjligtvis felaktiga uppfattningen att begreppet beror på att utrustningen är sammanbyggd med tillhörande ställverk. Jag behöver intervjua rätta personer för att få frågan utredd.