Sista linjeblock utan fjb? (Signaler/säkerhet)
Tackar!
Det får mig att undra vilken den sista linjeblockbana var som inlemmades i fjärrblockeringen.
Det fanns ett par mini-fjärrar som försvann i början av 00-talet, men de låg ju på banor som i övrigt var tam-banor.
Nu vet jag inte om du tänker på enbart Östergötland.
Men något söder därom på SSB, hade Frinnaryd länge
kvar lokal bevakning dygnet runt. Detta beroende på
det då frekvent nyttjade sidospåret/förbigången som
var populär p.g.a rak och nästan slät bangård.
(Möjligen togs nattskift bort allra sista åren?)Frd var nog sista små-station vid SSB att avbemannas.
Vill minnas att det var bemannat till runt ca 1995. /WS/
På linjeblocket Mjölby-Alvesta så var det en del stationer som brukade vara bevakade för att kunna kryssa (byta spår), ha förbigångar och för växling. Som jag minns det i början på 90-talet var det Boxholm, Tranås, Frinnaryd, Nässjö förstås, Sävsjö och Stockaryd. Osäker på Lammhult och söder därom samt Strålsnäs. Flisby användes inte då. Sommen, Gripenberg, Aneby, Solberga, Grimstorp och Bodafors vid behov, exvis vid banarbeten./HP