Scheele i Arboga (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Calle Wickberg, Wednesday, May 06, 2020, 17:35 (1661 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Alla dessa hade dessutom finessen att det var möjligt att välja att endast öppna dörrparet närmast aktiv förarhytt, för användning vid kort plattform kan tänkas. Spår av det syns ännu i X11 3182 och 3183, de f d X-trafikfordonen som sedan millennieskiftet finns hos Västtrafik. Vreden för dörrmanöver på förarborden har normalt tre lägen: STÄNGDA, FRILAGDA och ÖPPNA. På dessa finns också ett övermålat läge "FRÄMRE".


Det stämmer, 3173-3175 och 3184-3186 är lite udda på flera sätt. Bland annat är det en mellangeneration av likströmssystem på 3184-3186. 3174 och 3185 är tyvärr ur trafik (för alltid?) och 3186 är väl också borta. 3173, 3175 och 3184 rullar dock.

Lindman

Finns en del andra avvikelser på 3182 och 3183 jämfört övriga Västtrafik X11 också om man börjar syna smådetaljerna.

Största avvikelsen på just de två idag är väl dock inte så historisk utan något som blivit på senare år. Dörrsystemet på dessa två överensstämmer nämligen numera med X11 3204-3213 (safenetdatorer för dörrstyrningen och dragstänger istället för kedjor) - men bara nästan.

3182 och 3183 har också avstängning av dörr och fotsteg med nyckelvred i dörrposten. Det funkar så länge dörren fungerar ungefär som den ska. Nyckeln vrids om och dörr och fotsteg är då avstängda. Frågan är väl bara varför man vill stänga av en dörr som fungerar. Om den inte fungerar, behöver man stänga av luft och greja "som vanligt" ändå... Men tanken var nog god.

Västtrafiks X11 och deras inbördes skillnader kan man nog skriva ett smärre kompendium om. Frågan är bara vad man ska använda för källor, ty dokumentationen är stundtals allt annat än fullständig. Dörrar, toaletter, AC, hjälpkraftfördelning och en del annat skiljer dem åt och det är inte så enkelt att det alltid bara är ett par olika utföranden av respektive system heller...


Hela tråden: