Rangersignaler, var? (Signaler/säkerhet)
Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.
Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.
Finns det inte en sådan signal fortfarande i Västerås?
Jo.
Jo.
Och har funnits i Ludvika.
Med tanke på huset som syns uppe på en höjd till höger i fig 209 skulle jag gissa på Älvsjö godsbangård - i detta hus hade SJ (Ma?) ett lab. //Anders
Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.
Har funnits i Nässjö.
Och på utdragsspåret som går parallellt med linjen mot Jönköping har man satt upp återanvända linjedvärgsignaler som repetersignaler till växlingsförare.
Var inte en viss expert på ställarställverk inblandad i dessa signalers återbruk? ;-)
Eksjö hade en. Vid vallen på Jönköpings godsbangård har man rangersignaler som kan (om jag kommer ihåg rätt) visa F, B samt pil upp/ned (öka/minska hastigheten) samt ett blinkande vågrätt streck. Jag antar att dessa finns kvar men det är många år sedan jag kollade.
På den vall som ligger på "personbangården" utmed sjön fanns tidigare en rangersignal enligt bilden med hög mast. Senare kortades masten och man satte en dvärgsignal där istället. Såvitt vag vet används inte denna vall numera. Vallen på Nässjös godsbangård används fortfarande.
Och på utdragsspåret som går parallellt med linjen mot Jönköping har man satt upp återanvända linjedvärgsignaler som repetersignaler till växlingsförare.
Var inte en viss expert på ställarställverk inblandad i dessa signalers återbruk? ;-)
Dessa försvann någongång 2012-2013. Jag tog en bild 2012. Som PLj skriver så finns en mycket gammal dvärg vid den gamla vallen i Nässjö men den går inte längre att tända. Den syns bredvid loket på den nedre bilden.
Lindman
Den stolpplacerade dvärgen ser mycket "satt" ut. Undrar om det är en Siemensdvärg, som en del man hade på Cst under ställarställverkets tid.
Edit: Ritning här.
Och tryckluft drivna växlar
Det fanns drösvis med sådana i kontaktledningsbryggorna på Sävenäs rbg. Och framme vid vallen. Hade man tur så var det en öppen vagn närmas Ub-loket och då såg man rangersignalerna bra. Värre var det vid kyla eller nederbörd och en täckt vagn närmast loket. Det var inte så kul att då hänga ut genom fönstret och frysa om näsan.
Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.
Vad var det för slags anordning som visas i fig 211?
Det står ju i bildtexten. Gissar att det är trådtöjningsgivare. Plåten är väl bara ett skydd mot vädret och/eller påkörning.
På 1990-talet var det så här:
Sådana rangersignaler fanns på följande platser reglerade i SÄF enligt nedan:
Nässjö (gamla vallen) 64/1994
Västerås V 70/1994
Följande platser hade däremot rangersignaler formade som en dvärgsignal:
Sävenäs 29/1994
Nässjö (västra vallen) 64/1994
Västerås V 70/1994
Följande platser hade tablåsignal:
Borlänge 39/1994