Oxelösund 1983 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Wednesday, May 13, 2020, 17:07 (1654 dagar sedan)

[image]När det fortfarande var persontrafik Flen - Oxelösund ses här X22 13 och X21 7 i Oxelösund 13 maj 1983

Oxelösund 1983

av Björn Wåhlin, Wednesday, May 13, 2020, 22:39 (1653 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Återigen, tack Stig för fina bilder!
Hur var det med persiontrafiken sista året, Flen - Oxelösund var den reducerad till ett minimum?

Oxelösund 1983

av Farbror Mossa, Thursday, May 14, 2020, 10:48 (1653 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Återigen, tack Stig för fina bilder!
Hur var det med persiontrafiken sista året, Flen - Oxelösund var den reducerad till ett minimum?

Taget ur minnet så gick det ett tåg i veckan till Oxelösund på slutet. Var det inte t o m så att det gick ett tåg upp från Norrköping som gick Nyköping-Oxelösund?
Det gick ju X21 kring Norrköping vid den här tiden.

Oxelösund 1983

av Kjell Aghult, Thursday, May 14, 2020, 15:40 (1653 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

... Hur var det med persontrafiken sista året, Flen - Oxelösund var den reducerad till ett minimum?

Flen-Nyköping "nedväxlades" den till koncessionståg 1983-05-29 och nedlades helt 1985-04-01 (Obs detta udda datum). Bussförbindelse Eskilstuna-Nyköping funnits redan tidigt: Före länstrafiktiden med två skilda bolag, byte i Malmköping.

P-trafiken Nyköping-Oxelösund nedlades 1986-06-01. Båda ändringarna skedde förstås i samarbete med Länstrafiken. Givetvis hade TGOJ mer sådant, t ex en tids "köpta" dagpendlingståg på avsnittet Flen-Eskilstuna.

Oxelösund 1983

av Rasmus Axelsson, Thursday, May 14, 2020, 13:54 (1653 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]När det fortfarande var persontrafik Flen - Oxelösund ses här X22 13 och X21 7 i Oxelösund 13 maj 1983

Läckert! X22 13 finns hos FSVJ som X21 9 medan X21 7 ska finnas hos GBBJ.