Rundtur i norra Sverige-Finland 1968 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Sunday, May 24, 2020, 12:06 (1581 dagar sedan)

Om ni har överseende med den bristfälliga bildkvaliteten kan jag visa några bilder från en resa Kristinehamn - Gällivare på Inlandsbanan med en tur över mot Tornedalen år 1968.

[image]
Kanske inte så svårt att gissa var denna bilden är tagen.


[image]
En avstickare till Åre gjordes.


[image]
E10 1747 i Östersund.


[image]
G6 1449 i Östersund.


[image]
Ulriksfors. Ser ut som en kontaktledning i luften, men det hänger en lampa på tråden.


[image]
Tågmöte i Hoting.


[image]
Karungi.


[image]
Övertorneå.


[image]
Modern station i Torneå.


[image]
Men I Finland användes ångloken. Här Tk 1169, troligen i Kemi.


[image]
Vedeldat Tk 1169.


[image]
Timmertåg i Kemi.

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av Alex, Sunday, May 24, 2020, 12:47 (1581 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Den första bilden bör väl vara Vansbro. Bilden känns unik och samtidigt lite sorglig. Varför lät man inte järnvägen till Sälen ligga kvar kan man tycka idag.

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av Henrik Birath, Sunday, May 24, 2020, 13:06 (1581 dagar sedan) @ Alex

Trevliga bilder. Sälen var inte så stor skidort på den tiden. Märkligare idag när man exempelvis tar bort spåren till Lysekil, som är en av Sveriges få djuphamnar. Det kommer man att skaka på huvudet åt i framtiden. /Henrik/

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av tobbe, Sunday, May 24, 2020, 17:52 (1581 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Gissar att Y-tåg sp.2 mot Östersund o sp. 3 mot endera Storuman eller Forsmo/Långsele.Kan möjligen vara tvärtom då jag inte exakt minns hur det begav sig. Om vänstertafikering gäller vid station så kan undertecknad ha rätt??? Eller?? Det var ju några år sedan man var där och åkte i alla riktningar.:-P :-P :-P
tobbe

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av Överkörmästaren, Sunday, May 24, 2020, 18:17 (1581 dagar sedan) @ tobbe

Gissar att Y-tåg sp.2 mot Östersund o sp. 3 mot endera Storuman eller Forsmo/Långsele.Kan möjligen vara tvärtom då jag inte exakt minns hur det begav sig. Om vänstertafikering gäller vid station så kan undertecknad ha rätt??? Eller?? Det var ju några år sedan man var där och åkte i alla riktningar.:-P :-P :-P
tobbe

Om det är bilden från Hoting du tänker på, så känns det rimligt att det är ett "högermöte" som utspelar sig.

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av Alex, Sunday, May 24, 2020, 19:11 (1581 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ursäkta att jag vaknar sent men intressant bild även här. Jag passerade förbi Hoting otaliga gånger på 60-70 talet men minns inte riktigt tågmötena där. Både förmiddags och eftermiddagsturena mötes i Hoting 1968. Dessutom anslöt rälsbussen från Långsele till alla anslutningar både till Storuman och Östersund. På förmiddagen hade tåget från Storuman ett långt uppehåll på 45 min i Hoting. På kvällen var det kortare uppehåll för båda. Tåg från/till Långsele alltid på det närmaste spåret (spår1?).

Rundtur i norra Sverige-Finland 1968

av tobbe, Sunday, May 24, 2020, 21:38 (1581 dagar sedan) @ Alex

Ja, så vill jag minnas det så här i efterhand. När jag med mina föräldrar under 1950-talet på resa till Dorotea> Risbäck från Östersund så vill jag minnas att det långa uppehållet var i Ulriksfors för fikarast medan 1-2 Ybussar kopplades av och rullade mot ("Flata" = Strömsund) t o r för att lämna och ta ombord nya resenärer dels mot Storuman och Östersund. Den/dessa Y-bussar ankom åter Ulriksfors och de som skulle norrut embarkerade vårt tåg medan den delen som varit till Strömsund återvände mot Östersund. Strax därefter så rullade vi vidare mot Dorotea där vi klev av och tog postdiligensen mot Risbäck. Motorvagnarna rullade sedan vidare mot Storuman.
Fritt ur minnet....:-| :-|
tobbe

Lastbehållare/containers i Tornio?

av BD, Tuesday, May 26, 2020, 11:42 (1579 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]

Till höger skymtas någon form av behållare/containers. Någon som har foton och/eller upplysningar om dem?