Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (Bana)

av Peter Bolin, Monday, May 25, 2020, 22:12 (1641 dagar sedan)

Nu har det blivit dags igen för några av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Det blir återigen bilder från Eddavägslinjen som ligger mig varmt om hjärtat ända sedan den dagen min mor tog med mig på en resa på sträckan Djursholms Ösby–Djursholms Framnäsviken i maj 1968 när jag var fyra år gammal.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Eddavägslinjen:
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)

[image]
Sista tåget till Eddavägen har kommit fram till ändstationen på nyårsafton 1975. Diggarna är i full färd med att fotografera.

[image]
Djursholms torg, förmodligen sommaren 1978. Kontaktledningen är borttagen, men här ligger spåret kvar. Det var den här sommaren som Järnvägsmuseala föreningen Djursholmsbanan hade en affischkampanj längs banan där det talades om planer på återuppbyggnad.

[image]
Okänd X3p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd YP vid Djursholms torg, sannolikt 1973 när banan trafikerades med YP i halvtimmestrafik.

[image]
Sista tåget på nyårsafton 1975 under fotostopp vid Germania.

[image]
Djursholms Sveavägen station, troligen sommaren 1978. Spårupprivning pågår.

[image]
Okänd YP vid Germania, förmodligen 1973.

[image]
Okänd X3p mellan Djursholms Sveavägen och Djursholms torg ca 1970.

[image]
Okänd YP vid Vikingavägen, troligen 1973.

[image]
Ytterligare en bild av sista tåget till Eddavägen under fotostoppet vid Germania.

Fortsättning följer i sinom tid.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av K Lemming, Monday, May 25, 2020, 23:03 (1641 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd YP vid Vikingavägen, troligen 1973.

Härliga bilder.

Det ser ut som både slutsignaler och strålkastare är tända i samma ände på YP'n på bilden.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av John T, Tuesday, May 26, 2020, 00:08 (1641 dagar sedan) @ K Lemming

Härliga bilder.

Instämmer!


Det ser ut som både slutsignaler och strålkastare är tända i samma ände på YP'n på bilden.

Ja, och det ser ut som att slutpluggen sitter i uttaget, tycker jag. Det är däremot svårt att se om det sitter någon på förarplatsen - det kan vara så. Å andra sidan hände det väl någon enstaka gång att föraren glömt att släcka strålkastarna när det byttes ände.

För övrigt är bilden spegelvänd!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av Peter Bolin, Tuesday, May 26, 2020, 10:43 (1641 dagar sedan) @ John T

Härliga bilder.


Instämmer!


Det ser ut som både slutsignaler och strålkastare är tända i samma ände på YP'n på bilden.


Ja, och det ser ut som att slutpluggen sitter i uttaget, tycker jag. Det är däremot svårt att se om det sitter någon på förarplatsen - det kan vara så. Å andra sidan hände det väl någon enstaka gång att föraren glömt att släcka strålkastarna när det byttes ände.

För övrigt är bilden spegelvänd!

Tack för påpekandet om att bilden var spegelvänd. Det är nu korrigerat. Nu känner jag igen mig. :-)

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av K Lemming, Tuesday, May 26, 2020, 11:22 (1641 dagar sedan) @ John T

Härliga bilder.


Instämmer!


Det ser ut som både slutsignaler och strålkastare är tända i samma ände på YP'n på bilden.


Ja, och det ser ut som att slutpluggen sitter i uttaget, tycker jag. Det är däremot svårt att se om det sitter någon på förarplatsen - det kan vara så. Å andra sidan hände det väl någon enstaka gång att föraren glömt att släcka strålkastarna när det byttes ände.

För övrigt är bilden spegelvänd!

Ja något grått tycker man sig kunna ana så visst kan det vara slutpluggen som sitter i. Men tycker mig också kunna ana något som skulle kunna vara ett ansikte vid förarplatsen. Men det kan likaväl vara en resenär, och är slutpluggen i så är det ju inte föraren som anas.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av Ulf Pålsson, Tuesday, May 26, 2020, 11:11 (1641 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X3p mellan Djursholms Sveavägen och Djursholms torg ca 1970.

Vi ser baksidan av Djursholms Sveavägens infartssignal H105 från Eddavägen. Det är troligen samma signalinrättning som sattes upp 1925, då under beteckningen B, när Dj Sveavägen fick "automatdrift" med fjäderväxlar, se Gunnar Ekevings webbsida.

Om jag har rätt i min förmodan, är signalen den näst äldsta järnvägsföreteelsen på fotot. Motorvagnen av typ Xoa3p är från 1934, kontaktledningsstolparna av betong bör på 1940-talet ha ersatt de ursprungliga av trä, hastighetstavlan är av 1960-talsmodell, och både räler och sliprar måste ha bytts sedan 1925. Äldst? Det är väl själva bankroppen. Den bör vara samma som vid banans öppnande 1890, fast man har förstås fyllt på med lite grus då och då.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, May 26, 2020, 17:02 (1640 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Betr 31/12 1975 som var en ovanligt mild dag efter en stormig natt:
Man fick röja banan från träd och grenar inför den sista trafikdagen.
Bodde vid Djursholms Sveavägen station 1975-1978. Mvh

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av K Lemming, Tuesday, May 26, 2020, 17:56 (1640 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Betr 31/12 1975 som var en ovanligt mild dag efter en stormig natt:
Man fick röja banan från träd och grenar inför den sista trafikdagen.

Imponerande, hade det varit idag hade man med största sannolikhet satt in ersättningsbussar istället.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, May 26, 2020, 19:29 (1640 dagar sedan) @ K Lemming

Betr 31/12 1975 som var en ovanligt mild dag efter en stormig natt:
Man fick röja banan från träd och grenar inför den sista trafikdagen.


Imponerande, hade det varit idag hade man med största sannolikhet satt in ersättningsbussar istället.

Men det hade man ju redan gjort, tåget var helt överflödigt och kördes endast för principens skull. (Berömvärt!)