Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Monday, June 15, 2020, 11:55 (1707 dagar sedan)

Hej, SKÅJ har X5 221 i sin samling, och jag har några nyfikna frågor om den med hänsyn till att det är den sista kvarvarande X5:an.

1) Var dessa tåg isolerade med Asbest någon gång i väggar/golv och tak?

2) Inredningen i 221 är i 1-klass fin med röda, fällbara fåtöljer av en typ jag inte sett i vagnar. Men när man scrollar runt på digitalt museum verkar Xoa5 först haft svängbara fåtöljer utan nackstöd, som sedan fick nackstöd (när då?) och till sist troligen de som sitter i nu? Någon som vet när?

3) Inredningen i 221 2-klass är minst sagt trist eftersom det verkar vara samma stolstyp som satt i B3 och B15-vagnar. När tillkom den? Innan verkar den haft en liknanden typ av stålrörssoffor med höga nackstöd som fanns i otaliga 30-40-talsvagnar, och innan dess låga soffor.

Så...det jag är ute efter är ju då när man generellt byggde om inredningarna, och mer specifikt när 221 fick nuvarande inredning? I elmotorvagnsboken nämns att det 1980 bestämdes att alla tågen skulle få R4, så kan det varit så sent som i början av 80-talet som inredningen byttes?

4) Tekniska komponenter som hjulpar/boggier/motorer, är det unika komponenter just för X5 och ev X8), eller fanns det fler fordon som hade samma?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av HP, Monday, June 15, 2020, 14:27 (1707 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har du sett dessa bilder från en revision 1966?
Interiör av X8 1971

/Ola

Åh, intressant! Det är högst densamma inredning som sitter i. 1966, där ser man! /HP

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av Stig Lagergren, Monday, June 15, 2020, 13:54 (1707 dagar sedan) @ HP

Men visst fick väl alla X5 A2-fåtöljer vid senaste ombyggnaden? Menar du att det är andra möbler nu i 221:s förstaklass? Då måste väl SKÅJ ha bytt.

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av HP, Monday, June 15, 2020, 14:28 (1707 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Men visst fick väl alla X5 A2-fåtöljer vid senaste ombyggnaden? Menar du att det är andra möbler nu i 221:s förstaklass? Då måste väl SKÅJ ha bytt.

Ja, det är kanske A2-fåtöljer? De är klädda med rött tyg, det var nog det som lurade mitt öga./HP

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av Sven Bårström, Monday, June 15, 2020, 14:20 (1707 dagar sedan) @ HP

Jag reste ganska ofta på 60-talet med X0a5s mellan Göteborg och Malmö i dåvarande tågparet 31, 32 "Sydvästen". Då vill jag minnas att de i 1-klass hade svängbara fåtöljer på "pinne", troligen utan nackstöd. I 2-klass var det nog klassiska stålrörssoffor, som påbyggts med nackstöd när sådana blev vanliga i 2-klassvagnar.
Andra bidrag i denna diskussion tyder på att vagnarna reviderades i mitten av 60-talet, troligen så att motorvagnarna var "förnyade" invändigt då de skulle börja gå i alla tre expresstågsparen G - M. Detta bör ha varit vid tdt-skiftet 1967. Förnyelsen innebar blå fällbara 1-klassfåtöljer av A2-typ och 2-klassinredning av B3-typ. Denna inredning hade också stora delar av det X15-sätt som på 70-talet användes för höghastighetsproven.
När X5 under 70-talet gick på banan Borås - Herrljunga - Uddevalla hade de denna inredning.
Motorerna i X5 och efter ombyggnad också i X8 var såvitt jag förstår unika med 250 kW effekt. De hade en form av hålaxeldrivutrustning, vilket var nödvändigt för den höga hastigheten.
X0a8 hade under BJ-tiden och början av SJ-tiden tasslagermotorer med något lägre effekt - 220 kW och sth 115 km/h. De ändrades med tiden till X0a5-motorer, -kraftöverföring och -utväxling.
Boggiramarna liknade dem i X7, men jag är okunnig om detaljerna.
Beträffande asbest i korgen har jag ingen kunskap.
Sven B

Nytagna bilder både ute och inne på X5 221

av HP, Monday, June 15, 2020, 14:45 (1707 dagar sedan) @ HP

Jag var i Krylbo den 4 juni för att tillsammans med SKÅJ titta på tåget. Här kommer lite bilder.

[image]
X5B 221 tittar ut från presenningen.

[image]
Förarplatsen X5B 221.

[image]
Inredningen 2-klass X5B 221. Längre bort hade innertaket rasat in pga vattenläckage genom taket, och golvet var mjukt.

[image]
X5M-vagnen ser ut så här, här var det ännu sämre med taket och golvet var så mjukt så man riskerade genomtramp.

[image]
Ytterligare en bild på skadan i X5M-vagnen.

[image]
X5A-vagnen med 1-klass. Pentryt är ombyggt till tjönstekupé. Denna vagn var den som klart var i bäst skick.

[image]
Samma vagn med ryggen mot förarhytten.

Totalt sett känns det som ett komplett tåg, som inte är mögligt. Väldigt mycket krossade fönster, och svåra golvskador i X5B och speciellt X5M. Ett fantastiskt tåg för den som har ork och pengar att bevara det, men spontant behövs det minst 10 MSEK för att få iordning på det hela. Tåget har ej ATC, vilket begränsar räckvidd och sth, men visst går det att bygga ATC eller ETCS...men där har vi mer tid och pengar. Speciellt om man bygger ETCS.

Till dig som läser detta nu och vill skälla på SKÅJ: Gör inte det, de har tagit hand om tåget och försökt freda det från väder och vandaler, och det har nog varit tufft och ensamt många gånger. Utan SKÅJ hade tåget ej funnits kvar.

Till dig som läser detta nu och tycker att "tåget måste bevaras". Det är ett mycket stort åtagande att bara skydda detta tåg eftersom det är 72,2 meter tåg, där alla delarna är så långa att de inte ryms på en normal stallplats var för sig. Ska man sedan rusta och hålla det i skick så är det som sagt väldigt mycket pengar och tid som ska läggas, och det ska i andra änden hittas en uppgift för tåget som motiverar pengarna och tiden, och att prion ligger där och inte på något annat. I andra änden så har vi det klassiska diskussionen att vi har minst 40 E/E2-lok och minst 40 B-lok och en fruktansvärd massa stålvagnar bevarade...och X5 är ju ett otroligt häftigt tåg!

Så...har du för mycket pengar och tid...så är detta ett spännande projekt!

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl

Nytagna bilder både ute och inne på X5 221

av Harald, Monday, June 15, 2020, 15:02 (1707 dagar sedan) @ HP

Det kanske vore ett lämpligt crowdfunding-projekt. Skulle det gå att få i pengar till upprustning på detta sätt, så behöver tåget sedan bara tjäna in sitt bevarande i gott skick. ETCS kommer att krävas på allt fler banor, så att sätta in ATP vore en dålig investering.

Nytagna bilder både ute och inne på X5 221

av Per Johansson, Wednesday, June 17, 2020, 21:59 (1705 dagar sedan) @ HP

Tack för uppdateringen och bilderna på mitt gamla favorittåg.

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av Lars-Göran Eriksson, Monday, June 15, 2020, 16:08 (1707 dagar sedan) @ HP

Här en broschyr från 1962, med interiör från Xoa5/8

[image]

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av Jöran Johansson, Monday, June 15, 2020, 19:50 (1707 dagar sedan) @ HP

X5 221 1981-09-27, som jag åkte med Herrljunga - Uddevalla i mitt tredje försök att nå Lysekilsbanan innan persontrafiken lades ned. Det här var sista dagen det var möjligt

[image]

Frågor om X5 i allmänhet och 221 i synnerhet

av Rolf Johansson, Monday, June 15, 2020, 20:19 (1707 dagar sedan) @ HP

Kanske inte så mycket vägledning men här är ännu en interiörbild från 2:a-klassavdelningen i en Xoa5, dock vet jag förstås inte om det är nr 221. Bilden är tagen i januari 1970. Observera den orange pappersremsan för markering av reserverad plats (för min mamma).

Tåget har just passerat Tenhult och är på väg från Götetborg till Västerås via Nässjö och Norrköping.

[image]