Hargshamn 1968 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Monday, June 22, 2020, 11:37 (1624 dagar sedan)

I augusti 1968 besöktes Gimo och Hargshamn på väg från Jädraås till Rimbo. Malmtrafiken från Dannemora till Hargshamn gick då fortfarande på smalspår.

[image]
Malmtåg på väg mot Hargshamn med ett Tp-lok som dragkraft.

[image]
Bangården i Hargshamn.

[image]
De lastade vagnarna kördes upp till tippen med hjälp av två Z4p.

[image]
Malmlasten tippades ner till ett transportband.

[image]
Tomtåg på väg tillbaka till Dannemora.

[image]
Efter breddningen av Kinnekullebanan flyttades 50 stycken Op-vagnar från västra smalspårsnätet till Roslagsbanan. Senare anpassades dessa för malmtrafiken genom att gavlarna togs bort och stolparna kapades.

[image]
Treskenspår fanns till Gimo. Även om det är många vagnar så vägde de nog inte mer än vad den ensamma Z65an klarade. Lasten utgjordes främst av Rockwool från fabriken i Gimo.

Hargshamn 1968

av Alex, Monday, June 22, 2020, 19:02 (1623 dagar sedan) @ Anders Jansson

Mycket fina, annorlunda och intressanta bilder. Var det två spårvidder bara fram till Gimo? Kul bild med ensam Z65 och långt godståg. Aldrig sett förut.

Hargshamn 1968

av Granis, Monday, June 22, 2020, 20:14 (1623 dagar sedan) @ Alex

Var det två spårvidder bara fram till Gimo?

1961 till 1970 (sådär) var det det. Sträckan Dannemora- Gimo fick treskensspår redan innan man beslutat sig för att bredda resten av fd DHJ. Detta tack vare "Rockwool" på orten. I samband med det byggdes också det normalspåriga "södra benet" på triangelspåret i Dannemora. Det ursprungliga normalspåret (fd UGJ's bibana -"västra benet" ) och smalspåret (fd DHJ -"östra benet" ) möttes ju i Dannemora, som var en "dubbel säckstation" då. I nord/ sydligt läge.

När breddningsarbetena mot Hargshamn startade från Gimo var den sträckan omväxlande både tre- och fyrskensspårig eftersom smalspårstrafiken skulle kunna rulla under breddningsarbetena. Så var ju förhållandet på de flesta smalspårsbanor som breddades medan arbetena pågick; på Kristianstad- Karlskrona, Lidköpings/ Kinnekullebanan och Kimstad- Norsholm t ex.


/ L G

Hargshamn 1968

av Alex, Monday, June 22, 2020, 21:03 (1623 dagar sedan) @ Granis

Intressant. Jag trodde att det var pappersbruket i Hallstavik som genererade breddningen men det hade då till stor del Gimo redan klarat av. En hel del av Hallstaviks pappers transporter gick väl ner via Stockholm Ö och Albano före breddningen.

Hargshamn 1968

av Granis, Monday, June 22, 2020, 21:39 (1623 dagar sedan) @ Alex

Jodå. Men breddningen skedde alltså före att man beslutade om fortsättningen ner till Hallstavik. T o m SRJ/ DHJ hade ju funderat på en sån bana -med då smalspårig såklart- inklusive (?) en fortsättning från Harg till Östhammar- Öregrund. Vill f ö minnas att tiden från beslut till handling vad gäller Hargshamn- Hallstavik var väldigt snabb, av politiska/ arbetsmarknadspolitiska skäl. Eller nåt sånt.

Visst gick det tidningspapper från Hallstavik till Albano -dock inte de sista åren, vill jag påstå- men den huvudsakliga trafiken, och då på överföringsvagnar, gick via Uppsala och omfattade kemikalier och sådant även till Hallstavik. Det var alltså för att slippa rampningen i Uppsala man byggde normalspåret norröver från Hallstavik till den då hyfsat nybreddade och skapligt trafikerade fd DHJ.


/ L G