Lite om Göteborgs gamla stationer (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 11:29 (1675 dagar sedan)

Jag skrev för något år sedan i annat sammanhang lite om rubricerade. Då det kanske
finns några på härstädes varande forum som kan vara intresserade, så kommer det här. Data och siffror ja! Kanske någon nuffra kan vara fel, men det får ni ha överseende med, då det är skrivet i populär form.
[img]images/uploaded/202007020924395efda7d7b1ea0.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202007020925105efda7f615dcc.jpg[/img]

Lite om Göteborgs gamla stationer

av vetendel, Thursday, July 02, 2020, 13:45 (1675 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta kan vara rätt tillfälle att ställa följande fråga:

I Wikipedia finner man under rubriken Bergslagsbanans stationshus i Göteborg följande text om spåranläggningarna vid Bergslagsbanans station:

"När persontrafiken flyttades över till Göteborgs Centralstation 1930, revs alla järnvägsspår och perronger utanför huset.[1]

[1] ^ [a b c d] GT, 2004-12-01, s. 6"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagsbanans_stationshus_i_G%C3%B6teborg

Nu vet jag av egen erfarenhet att spåren alls inte revs 1930, utan fanns kvar mycket länge. Men vet någon när spåren revs?

Lite om Göteborgs gamla stationer

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 14:00 (1675 dagar sedan) @ vetendel

Något exakt datum vet jag ej. De kortades nog av bitvis, och började tas bort när fraktstyckegodset upphörde. Men så sent som för ett par år sedan arrangerade Morrgan en tur till Gbg Norra från Lärje någon eller några dagar innan man skulle riva den gamla anslutningen Olskroken Göteborg Norra.Men vi kom inte stort längre än till växeln in. Men det är nog annars en 35 - 40 år sedan man började riva, när trafiken på hamnbanan upphörde. Jag kan väl också tillägga att den gamla linjen från Olskroken försvann ju redan när man började bygga Tingstadstunneln, invigd 1968 vill jag minnas.
BJ lokstation hade man lagt ner i september 1957 och flyttat verksamheten till Sävenäs

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Leif B, Thursday, July 02, 2020, 15:03 (1675 dagar sedan) @ Sune Nylén

Något exakt datum vet jag ej. De kortades nog av bitvis, och började tas bort när fraktstyckegodset upphörde. Men så sent som för ett par år sedan arrangerade Morrgan en tur till Gbg Norra från Lärje någon eller några dagar innan man skulle riva den gamla anslutningen Olskroken Göteborg Norra.Men vi kom inte stort längre än till växeln in. Men det är nog annars en 35 - 40 år sedan man började riva, när trafiken på hamnbanan upphörde. Jag kan väl också tillägga att den gamla linjen från Olskroken försvann ju redan när man började bygga Tingstadstunneln, invigd 1968 vill jag minnas.
BJ lokstation hade man lagt ner i september 1957 och flyttat verksamheten till Sävenäs

På [link=https://kartor.eniro.se/m/pkBOe]Eniros historiska flygfoto finns spåren framför stationshuset kvar[/link], och de flygfotona anges vara från "1955-67".

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 15:20 (1675 dagar sedan) @ Leif B

Ja, då fanns det kvar, men rätt över spårområdet nedanför bron låg i många år en stor mack. Shell tror jag.Kanske redan på 70 talet. Här hade många långfärdsbussar sin uppsamlingsplats och jag har gjort många resor med Rolfs härifrån. Det gick också en gata till Holmen rätt över. Med ungefärligen samma sträckning som idag. Men i och med Götatunneln och anslutningen mot Tingstadstunneln och nya brobygget har det hela helt förändrats. Det är ju många år sedan som järnvägen flyttade ut från Vita Huset.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 15:31 (1675 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mitt för BJ stn låg en stor tegelbyggnad. Det var fraktgodsexpeditionen, uppförd kring 1929-30 när BJ blev en ren godstn. Mellan denna och Hisingsbron låg en lång länga med tandemspår för ankommande fraktgodset. Det brann ner vid en våldsam brand 1949. I exp. byggnaden hade SJK sina första möten innan vi flyttade till Ilgodset vid centralen, och sedan till GMJs lokal bakom SJ sporthall. Möteslokalen varierade lite då och då.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Petmat, Thursday, July 02, 2020, 15:42 (1675 dagar sedan) @ Leif B

Flygfotot taget ca 1960! Viking kom på plats 1957. Motorvägen mot Sthlm, nuvarande E20, förbi Jonsered invigdes 1963 och här är den inte färdigbyggd.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s - bild 1975

av Thomas Tell, Thursday, July 02, 2020, 17:31 (1675 dagar sedan) @ Leif B

Något exakt datum vet jag ej. De kortades nog av bitvis, och började tas bort när fraktstyckegodset upphörde. Men så sent som för ett par år sedan arrangerade Morrgan en tur till Gbg Norra från Lärje någon eller några dagar innan man skulle riva den gamla anslutningen Olskroken Göteborg Norra.Men vi kom inte stort längre än till växeln in. Men det är nog annars en 35 - 40 år sedan man började riva, när trafiken på hamnbanan upphörde. Jag kan väl också tillägga att den gamla linjen från Olskroken försvann ju redan när man började bygga Tingstadstunneln, invigd 1968 vill jag minnas.
BJ lokstation hade man lagt ner i september 1957 och flyttat verksamheten till Sävenäs


På [link=https://kartor.eniro.se/m/pkBOe]Eniros historiska flygfoto finns spåren framför stationshuset kvar[/link], och de flygfotona anges vara från "1955-67".

[img]images/uploaded/202007021530295efdfd9570739.jpg[/img]

I oktober 1975 såg det ut så här.
/tell

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Mikael Blom, Thursday, July 02, 2020, 17:53 (1675 dagar sedan) @ Leif B

---

På [link=https://kartor.eniro.se/m/pkBOe]Eniros historiska flygfoto finns spåren framför stationshuset kvar[/link], och de flygfotona anges vara från "1955-67".

Fotot är från 1960. Kartbild.com har även 70-talsflygfoton och på fotot som anges vara från 1971 såg det ut så [link=https://kartbild.com/#17/57.71284/11.97341/0xc]här.[/link]

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s - bild 1975

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 17:55 (1675 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Tomas! Ja jag kan tänka det. Det var nog i samband med att nedfarterna till Tingstadstunneln anordnades i början av 60 talet som stationen fick sitt nuvarande utseende. Dvs spåren togs bort och hamntrafiken sköttes återstående tiden via Skansbangården. BJ godståg ankom och avgick från Olskroken. Tidigare hade de ju gått härifrån. Jag följde på den tiden inte upp så noga vad som skedde, men O loken - Bk - skrotade ju ut kring 1970 väl. Sedan byggde man nya svängen Lärje mot Sävenäs. .

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 18:30 (1675 dagar sedan) @ Mikael Blom

Ja, man har byggt ett nytt godsmagasin på platsen för gamla frilastningen, och rivit allt det andra. När de gamla BJ grejerna försvann tappade jag intresset och
ägnade mig åt annat och tog heller inga bilder därifrån. Det var väl spåret hit som Morrgans resa gick, men vi kom inte längre ner än över motorvägen i höjd med BJ
gamla stallar. Morrgan hade ringt mig på veckan och frågat om jag inte kunde åka med och berätta lite om BJ, men det blev ju inte mer än att försöka peka ut var olika saker legat, förutom då att berätta om BJ och bakgrunden, och det var ju lättare.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Ola Almquist, Thursday, July 02, 2020, 22:04 (1674 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mitt för BJ stn låg en stor tegelbyggnad. Det var fraktgodsexpeditionen, uppförd kring 1929-30 när BJ blev en ren godstn. Mellan denna och Hisingsbron låg en lång länga med tandemspår för ankommande fraktgodset. Det brann ner vid en våldsam brand 1949. I exp. byggnaden hade SJK sina första möten innan vi flyttade till Ilgodset vid centralen, och sedan till GMJs lokal bakom SJ sporthall. Möteslokalen varierade lite då och då.

Det inträffade en magasinsbrand även 1959. Jag är inte riktigt säker på vilken byggnadsdel det var. Möjligen den östligaste. Ett aluminiumhus ersatte enligt SJ-nytt 17/59.

Hur som helst så medförde bränderna att staden införde byggnadsförbud under Götaälvbron.

Här finns en bangårdsritning från 1905. EDIT: Och naturligtvis denna från 1930.

En del bilder finns här, här och här.

/Ola

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Sune Nylén, Thursday, July 02, 2020, 22:59 (1674 dagar sedan) @ Ola Almquist

På kartan ser man också VGJ gamla stn med spårområde, och det nya som var under byggnad. Vid Göta älv brons byggnad fick man lägga om spåren i en sväng och också fylla igen Lilla Bommens hamn så Mårten Krakowsgatan kunde dras rätt fram. Kanalen i Ö Hamngatan fylldes och igen i mitten av 30 talet som en förberedelse.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Thomas Tell, Friday, July 03, 2020, 00:01 (1674 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och naturligtvis [link=https://ekeving.se/r/bgd/SJ_div/G_1930/1930_bgd.jpg]denna[/link] från 1930.

Är denna spårplan verkligen från 1930? Persontrafiken flyttades väl över detta år och ändå har ma hunnit ta bort plattformarna och förändra spåren på Bs Göteborg? Hur tror ni andra?
/tell

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s

av Sune Nylén, Friday, July 03, 2020, 00:31 (1674 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, men den spårplanen visar väl hur det skall bli. Notera att VGJ stn ligger ännu kvar och linjen in till nya stationen är bara markerad. 11 juni 32 togs nya stationen
i bruk.

Lite om Göteborgs gamla stationer. omlastning till spårväg

av Harald, Friday, July 03, 2020, 09:43 (1674 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här ser man spåren i Bergslagsgatan där gods lastades om mellan järnväg och spårväg. Bland det som enligt journalerna har fraktats härifrån är havre till artilleriregementet på Kviberg, diverse byggmaterial och is.
[img]images/uploaded/202007030741315efee12bdcce4.jpg[/img]

Lite om Göteborgs gamla stationer. omlastning till spårväg

av Sune Nylén, Friday, July 03, 2020, 10:31 (1674 dagar sedan) @ Harald

I hörnhuset Kanaltorgsgatan Nils Ericsonsgatan, en enplansfastighet, låg kring 1950 en firma som hette Myrén o Co. De handlade nog med elmotorer och dylikt såg jag när jag kikade in. Hit in ledde ett spår från spårvägen från Ringlinjen. Här hade nog tidigare Sockerbruket eller Carnegie haft nederlag, dit man kört med godslokomotiven från Majorna. Annars var ju ordinarie spåranslutning till SJ på Packhusplatsen mitt för Transhuset. Där fanns växlar och spår, spårvidden var densamma Här har jag sett åtskilliga nyleveranser från Hägglunds lastas av och sättas på boggier. Likaså åtskilliga vagnar som inför högertrafiken sändes dit för ombyggnad.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Brandchefen säger ifrån

av Ola Almquist, Friday, July 03, 2020, 19:43 (1673 dagar sedan) @ Ola Almquist

Någonstans på Regionarkivet i Göteborg hittade jag detta.

[img]images/uploaded/202007031741245eff6dc4e7e5b.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202007031741505eff6ddedb024.jpg[/img]

/Ola

Oläslig namnteckning ja

av Sune Nylén, Friday, July 03, 2020, 20:52 (1673 dagar sedan) @ Ola Almquist

:-D Nils Grönvall det var den gamle brandchefen.

Lite om Göteborgs gamla stationer. Göteborg B:s - bild 1975

av Sune Nylén, Saturday, July 04, 2020, 08:06 (1673 dagar sedan) @ Thomas Tell

I oktober 1975 såg det ut så här.
/tell

Norr om stationshuset syns en vinkelformad byggnad med svart tak. Här var tidigare BJ ilgods innan detta flyttade till centralen kring 1930. Sedan var det signalavdelningens.
Mitt i bild i nedkanten syns SJ sporthall, som man fick medel till i samband med 100 års jubiléet och på dess baksida GMJS lokal.