Hej alla!
Mina bilder av en Gq är tagna på Stockholm Södra (Sst) i mitten av 60-talet. Då hade jag inte råd att både framkalla och beställa papperskopior, så det fick bli - framkallning. När jag lärde känna BD hade jag fortfarande inte gjort några papperskopior, så han fick låna mina negativ, och skannade in dom. Idag har jag scanner - men det är onödigt att scanna en gång till, när det redan är gjort.
Tack, Bengt!
Iaf, Gq-vagnarna byggdes 1911-1912 som G5, med dåtidens litterasystem. De var, till skillnad från de äldre vagnarna littera O1, bara "ensplans" kreaturvagnar. O1-vagnarna (de som syns på färjan Malmö) kunde inredas i två plan för transport av exempelvis grisar; därför var sidodörrarna delade i två halvor. G5-vagnarna var bara "enplans"... men byggdes så, att golvplanet kunde delas av i "fållor" för olika djur, eller för hästar. På en av mina bilder, på bromsarplattformen, syns några "grindar" som användes för detta ändamål. Åtta hästar i en sådan liten vagn verkar trångt...
När de byggdes, fanns inte tryckluftbroms för godståg. Alla de hundra vagnarna fick därför en bromsarkur, högt placerad, på tyskt mönster. När tryckluftbromsen infördes i Sverige, togs bromskuren bort. Vagnarna fick då KK-broms. Bromsveven, som naturligtvis ursprungligen satt uppe i kuren, flyttades ned till plattformen. Som framgår av SJ:s text i "nya godsvagnstyper 1912", hade vagnarna vacuumbroms och ledning för tryckluftbroms redan från leverans.
Berra