Två Gq-vagnar (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, July 17, 2020, 22:02 (1590 dagar sedan)

I Börringe stod ett stort antal slopade godsvagnar uppställda 1/5 1965. Nästan en hel filmrulle gick åt (totalt 36 bildrutor för den som inte var med på den tiden)! Ett par av vagnarna hade littera Gq. Huvudlittera G känner nog de flesta till att det hade (och har kanske ännu) betydelsen sluten godsvagn. Men underlittera q var inte fullt så vanligt och det ska uttolkas "inredning för såväl häst- som småkreaturstransport".

SJ Gq 26398
[image]

SJ Gq 26449
[image]

Inget så märkvärdigt men eftersom godsvagnar inte är så vanligt förekommande i detta forum kanske det kan vara bra att uppmärksamma även dessa för järnvägen förr så betydelsefulla vagnarna. Finns f.ö. någon Gq-vagn bevarad?

Två Gq-vagnar

av HP, Friday, July 17, 2020, 22:54 (1590 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I Börringe stod ett stort antal slopade godsvagnar uppställda 1/5 1965. Nästan en hel filmrulle gick åt (totalt 36 bildrutor för den som inte var med på den tiden)! Ett par av vagnarna hade littera Gq. Huvudlittera G känner nog de flesta till att det hade (och har kanske ännu) betydelsen sluten godsvagn. Men underlittera q var inte fullt så vanligt och det ska uttolkas "inredning för såväl häst- som småkreaturstransport".

SJ Gq 26398
[image]

SJ Gq 26449
[image]

Inget så märkvärdigt men eftersom godsvagnar inte är så vanligt förekommande i detta forum kanske det kan vara bra att uppmärksamma även dessa för järnvägen förr så betydelsefulla vagnarna. Finns f.ö. någon Gq-vagn bevarad?

Tyvärr inte men tack för intr bilder!/HP

Två Gq-vagnar

av Kjell Friberg, Friday, July 17, 2020, 23:04 (1590 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Gq-vagnarna användes mot slutet i styckegodstrafiken trots att de kanske inte var riktigt lämpade för detta. Jag minns ett tillfälle i Linköping från slutet av 1950-talet. Den inblandade magasinstjänstemannen var Klot-Johan som levde upp till sitt namn. Han var dessutom mycket noggrann och kunde svara på frågor om vilken vagn som skulle gå vart. En av kollegerna var litet osäker på var gods till en viss plats skulle lastas. Klot-Johan avarade direkt Gq-n vilket fick frågeställaren att verkligen se ut som det frågeteckan han tappat bort. Klot-Johan som kunde ge kvicka svar förstod vad som fattades och sade frankt: "Den där med de jävla breda dörrarna!"

Två Gq-vagnar

av ccgan, Saturday, July 18, 2020, 08:08 (1590 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vore intressant, för oss godsvagnsintresserade, att se fler bilder från din 36-bilders filmrulle.

Några till Gq-vagnar + en vält Gs

av BD, Saturday, July 18, 2020, 11:57 (1590 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]
Fyra foton från Bertil Bengtsson.
[image]

[image]

[image]

[image]
Ur minnet:Det fanns endast tio dylika vagnar och två följde med färjan upp på slipen. Behövde månne den kvarvarande besättningen levande proviant?
[image]

Tågfärjan MALMÖ på Kockums slip.

[image]

Passar på att visa denna bild med en Gs-vagn med en tratt i golvet. Antagligen för att lossa spannmål med. Men hur öppnades i så fall luckan inför lossning?

Edit: Tydligen blir ett kolon emellanåt en lustig gubbe.

På bromsplattformen på den översta bilden stod delar till en kätte för ledning av kreaturen vid lastning och lossning.

Gq Rirning?

av Patrik Eriksson, Saturday, July 18, 2020, 13:55 (1590 dagar sedan) @ BD

[image]
Fyra foton från Bertil Bengtsson.
[image]

[image]

[image]

Finns det någon ritning på denna skapelse? Det måste vara en av få vagnar som ännu inte finns i modell. Jag har inte sett någon i alla fall.

Några till Gq-vagnar + en vält Gs

av -RB-, Saturday, July 18, 2020, 15:07 (1590 dagar sedan) @ BD

I Sundströms bok "Svenska Godsvagnar normalspår 1856 - 1956" finns (en äldre) bild med bromshytt och en nyare ritning utan bromshytt med bromsplattform på sidan 79 (3.19) .
100 vagnar (26368 - 26467) anskaffades som SJ G5 1911 och blev SJ Gq 1922 .
De 2 vagnar som följde med Malmöhus på bilden är nog SJ O1 , 5 byggdes 1887 följt 10 byggda 1899 . Dessa 15 vagnar ombyggdes till vanliga SJ G1 1914-1916 ersatta av G5/Gq . Se sid 78 (3.18) där flera varianter omtalas .

mvh Rolf Berg

Några till Gq-vagnar + en vält Gs

av Kjell Friberg, Saturday, July 18, 2020, 15:17 (1590 dagar sedan) @ BD

Ur minnet:Det fanns endast tio dylika vagnar och två följde med färjan upp på slipen. Behövde månne den kvarvarande besättningen levande proviant?
[image]

Tågfärjan MALMÖ på Kockums slip.

När är bilden från?
Det fanns 15 vagnar i två serier av littera O1. Samtliga ombyggda till G1 eller I1 före 1920. Nummerserierna var 8354 - 8358 och 18038 - 18047. Det är svårt att tyda numren på bilden men en av vagnarna är troligen 8354.

Några till Gq-vagnar + en vält Gs

av Bertil Bengtsson, Sunday, July 19, 2020, 22:46 (1588 dagar sedan) @ BD

Hej alla!

Mina bilder av en Gq är tagna på Stockholm Södra (Sst) i mitten av 60-talet. Då hade jag inte råd att både framkalla och beställa papperskopior, så det fick bli - framkallning. När jag lärde känna BD hade jag fortfarande inte gjort några papperskopior, så han fick låna mina negativ, och skannade in dom. Idag har jag scanner - men det är onödigt att scanna en gång till, när det redan är gjort.
Tack, Bengt!

Iaf, Gq-vagnarna byggdes 1911-1912 som G5, med dåtidens litterasystem. De var, till skillnad från de äldre vagnarna littera O1, bara "ensplans" kreaturvagnar. O1-vagnarna (de som syns på färjan Malmö) kunde inredas i två plan för transport av exempelvis grisar; därför var sidodörrarna delade i två halvor. G5-vagnarna var bara "enplans"... men byggdes så, att golvplanet kunde delas av i "fållor" för olika djur, eller för hästar. På en av mina bilder, på bromsarplattformen, syns några "grindar" som användes för detta ändamål. Åtta hästar i en sådan liten vagn verkar trångt...

När de byggdes, fanns inte tryckluftbroms för godståg. Alla de hundra vagnarna fick därför en bromsarkur, högt placerad, på tyskt mönster. När tryckluftbromsen infördes i Sverige, togs bromskuren bort. Vagnarna fick då KK-broms. Bromsveven, som naturligtvis ursprungligen satt uppe i kuren, flyttades ned till plattformen. Som framgår av SJ:s text i "nya godsvagnstyper 1912", hade vagnarna vacuumbroms och ledning för tryckluftbroms redan från leverans.

[image]

[image]

Berra