Upprustning Örebro-Frövi 198X? (Bana)

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 12, 2009, 14:48 (5864 dagar sedan)

Idag berättade en äldre lokförarkollega att han kört makadamtåg Edsvalla-Svartå-Örebro till en större upprustning av banan Örebro-Frövi någon gång efter det att den ordinarie persontrafiken lagts ned på Svartåbanan sommaren 1985 och före mars 1988 då man ersatte bron vid Västra Via med en vägbank.

Vet någon mer om när detta banarbete kan ha ägt rum närmare? Jag skulle ge mycket för att få se multipel Du med makadamtåg gno förbi utanför fönstret... suck.

Upprustning Örebro-Frövi 198X?

av John Thoweman, Thursday, February 12, 2009, 14:53 (5864 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Idag berättade en äldre lokförarkollega att han kört makadamtåg Edsvalla-Svartå-Örebro till en större upprustning av banan Örebro-Frövi någon gång efter det att den ordinarie persontrafiken lagts ned på Svartåbanan sommaren 1985 och före mars 1988 då man ersatte bron vid Västra Via med en vägbank.

Vet någon mer om när detta banarbete kan ha ägt rum närmare? Jag skulle ge mycket för att få se multipel Du med makadamtåg gno förbi utanför fönstret... suck.

Innebär din fundering i sista meningen ovan att man alltså höll kontaktledningen spänningssatt ända fram till mars 1988?

Spänningslöst

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 12, 2009, 15:01 (5864 dagar sedan) @ John Thoweman

Innebär din fundering i sista meningen ovan att man alltså höll kontaktledningen spänningssatt ända fram till mars 1988?

Man ska ha stängt linjen 15 juli 1985 och kopplat från strömmen på kontaktledningen den 2 november 1985 men det innebär ju inte att man därmed inte kunde slå på strömmen och köra efter detta... i mars 1988 måste det i alla fall ha varit spänningslöst på delar av sträckan och då kom inga makadamtåg fram till Örebro...

Spänningslöst

av Klas Blomberg, Thursday, February 12, 2009, 17:03 (5864 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Så här har jag fått det berättat för mig, men tyvärr har jag ingen ordentlig källa för mina påståenden: när Svartåbanan elektrifierades på 30-talet fanns det fortfarande många hus ute på landsbygden i Västernärke som inte hade elektricitet, så för att de skulle få el så anslöts de till jänvägens elnät. (Jag inser att det måste ha funnits någon form av transformator däremellan...) När sen elnätet byggdes ut på landsbygden så fanns det ingen orsak att dra ledningar till de hus som låg nära järnvägen - för de hade ju redan ström! När järnvägen lades ned gick det därför inte att stänga av strömmen i kontaktledningarna - för då skulle ju flera hushåll bli utan el! Ledningarna var därför spänningsförande "länge" efter nedläggningen.

Elförsörjning byggnader

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 12, 2009, 17:39 (5864 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Så här har jag fått det berättat för mig, men tyvärr har jag ingen ordentlig källa för mina påståenden: när Svartåbanan elektrifierades på 30-talet fanns det fortfarande många hus ute på landsbygden i Västernärke som inte hade elektricitet, så för att de skulle få el så anslöts de till jänvägens elnät. (Jag inser att det måste ha funnits någon form av transformator däremellan...) När sen elnätet byggdes ut på landsbygden så fanns det ingen orsak att dra ledningar till de hus som låg nära järnvägen - för de hade ju redan ström! När järnvägen lades ned gick det därför inte att stänga av strömmen i kontaktledningarna - för då skulle ju flera hushåll bli utan el! Ledningarna var därför spänningsförande "länge" efter nedläggningen.

Detta har jag aldrig hört talas om. Vet du ungefär var i landet du kan ha hört det och när? Har du några kopplingar till trakten?

Det jag vet är att hjälpkraften hölls igång för att försörja stationshusen i Latorpsbruk och Mullhyttemo, banvaktstugorna i Lindbacka och Kvistbro samt banmästarbostaden och godsmagasinet i Fjugesta med el ända fram till första halvan av 1990.

Elförsörjning byggnader

av Klas Blomberg, Thursday, February 12, 2009, 19:07 (5864 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Järnvägsbarn.... uppvuxen i Örebro på 70-80-talet

Elförsörjning byggnader

av Leif B, Thursday, February 12, 2009, 19:09 (5864 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Detta har jag aldrig hört talas om. Vet du ungefär var i landet du kan ha hört det och när? Har du några kopplingar till trakten?

Det jag vet är att hjälpkraften hölls igång för att försörja stationshusen i Latorpsbruk och Mullhyttemo, banvaktstugorna i Lindbacka och Kvistbro samt banmästarbostaden och godsmagasinet i Fjugesta med el ända fram till första halvan av 1990.

Min gissning är att ni pratar om samma sak. Skillnaden på kontaktledning och hjälpkraftledning är nog inte så glasklar för den som varken är järnvägare eller elektriker. "Järnvägens ledningar" och stolpar kunde ju inte rivas för att "de matar ström till husen".

/Leif

Skillnaden

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 12, 2009, 19:31 (5864 dagar sedan) @ Leif B

Min gissning är att ni pratar om samma sak. Skillnaden på kontaktledning och hjälpkraftledning är nog inte så glasklar för den som varken är järnvägare eller elektriker. "Järnvägens ledningar" och stolpar kunde ju inte rivas för att "de matar ström till husen".

Nja, jag är snarast tveksam till om "privata hus" försörjdes med järnvägens el och därför kunde inte kontaktledningsstolparna tas bort. Det kanske skulle kunna vara fallet i ödemarker?

Däremot vet jag att vissa av järnvägens gamla byggnader fortsatte matas med el fem år efter nedläggningen.

Skillnaden. Privatiserade?

av Leif B, Thursday, February 12, 2009, 20:25 (5864 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Nja, jag är snarast tveksam till om "privata hus" försörjdes med järnvägens el och därför kunde inte kontaktledningsstolparna tas bort. Det kanske skulle kunna vara fallet i ödemarker?

Däremot vet jag att vissa av järnvägens gamla byggnader fortsatte matas med el fem år efter nedläggningen.

Fast dessa byggnader kanske hade blivit privata efter nedläggningen?

/Leif

Statlig ägo

av Rasmus Axelsson, Friday, February 13, 2009, 04:39 (5863 dagar sedan) @ Leif B

Fast dessa byggnader kanske hade blivit privata efter nedläggningen?

Dessa byggnader var fortfarande i SJs ägo ety källorna till mina uppgifter är SJ Fastigheters brev till hyresgästerna att de måste skaffa sig "privat" el under år 1990.

Min egna Kvistbro banvaktstuga ska år 1999 ha för övrigt varit den absolut sista byggnaden som SJ sålde längs Svartåbanan.

Elförsörjning från järnvägen till privata byggnader

av Gunnar Ekeving, Thursday, February 12, 2009, 21:19 (5864 dagar sedan) @ Leif B

Elleverans till utomstående via hjälpkraftledning fanns fram till för kanske tio år sedan, då kom någon lagändring eller ändring av beskattningen som gjorde detta omöjligt eller olämpligt.

Saken diskuterades på detta forum eller i postvagnen för några år sedan, då nämnde någon även att det vid Malmbanan (Riksgränsbanan) förekom att privata hus matades från själva kontaktledningen, vilket förstås gjorde att ljuset flämtade. Tydligen fanns inte 60 Hz hjälpkraftledning längs hela Malmbanan. Annars försörjde denna 60 Hz-ledning även privata hus. När man i slutet av 1920-talet installerade elektriska signalsäkerhetsanläggningar vid de flesta linjestationer Kiruna - Vassijaure fick man problem med att bl a kontrollampor för signaler förbrukades onormalt snabbt. Detta förklarades med att hushållen i stationssamhällena under kvällarna tände en mängd lampor anslutna till SJ 60 Hz-matning. Driftvakten i SJ lokala transformatorstation reglerade då omformaren för 15 Hz - 60 Hz så att spänningen hölls uppe, men sedan slutade driftvakten sitt arbete och hade under natten beredskap i bostaden, så när byborna släckte sina lampor steg spänningen.

I Luleå-området matade väl SJ flera samhällen fram tills det allmänna elnätet byggts ut. Denna matning skedde förstås via omformare som omvandlade järnvägens 15 Hz i 80 kV-ledningen från Porjus till 50 eller 60 Hz.

Elförsörjning driftnät till privata byggnader

av Staffan Granath, Friday, February 13, 2009, 08:30 (5863 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Elleverans till utomstående via hjälpkraftledning fanns fram till för kanske tio år sedan, då kom någon lagändring eller ändring av beskattningen som gjorde detta omöjligt eller olämpligt.

det var 1996/1 "reform" av elnätet som alldeles riktigt gjorde att strömförsörjning av denna typ blev mycket opraktisk :-P

ettt senare EU-direktiv blev den sista spiken i det hela men då hade de svenska ändringarna redan uppnåt målet.

elmatning genom sk. driftnät som b.la SJ.s matning innefattades i kunde tidigare ske genom att statliga bolag/verk sinsemellan kunde avtala om att kraftöverföring till slutanvändare tilläts.
även kommunala elverk hade möjligheten vilket också utnyttjades.
med öppningen av kraftnätet för fria aktörer uppstod en väldig osäkerhet om b.la detta nät men även vissa av statligt/privat ägda lokala driftnät ex.
SSAB.
då reformen föreskrev att stamnät skulle drivas av sv. kraftnät borde dessa nät ha fallit under det, men p.g.a sin spänning, ofta 24kV eller under så var de inte tekniskt lämpade att ingå.
å andra sidan så var de dragna över så stora områden att flera lokala distributörer skulle behövas vilket inte är möjligt på samma sätt som ett lokalt mellanspänningsnät.

denna typ av matning får väl därför representera den del som föll mellan stolarna vid ändringen, men skapade ett problem för många distributörer då man fick bygga låååånga nya matningar till befintliga slutanvändare.

det lär finnas fall där man träffat avtal om att använda samma stolpar eller rent av övertaga nätet men jag har inget konkret exempel på det.:-|

på platser där det är helt orimligt att dra ett separat nät t.ex enstaka hus utanför mellanspänningsnäts räckvidd förekommer det dock att dessa kvarligger med en gemensam tystnadsplikt så helt galna har vi inte blivit i sverige ännu:-D

men att hitta och omprojektera befintliga matningar har varit en försörjning för en del så man har inte helt kastat bort pengarna, många försörjningar var också rätt ålderstigna. :-P

försäljningen av järnvägens fastigheter ledde också till denna oväntade effekt vilket en och annan lokal distributör har påpekat, kanske ett argument som skulle kunna hindra vidare försäljning.
å andra sidan kanske det skulle leda till att man finner det enklare att riva dem vilket vore än värre :-P :-(

men som sagt i princip skall det inte längre förekomma på gott och ont

från kraftens mekka i horndal

Elförsörjning driftnät till privata byggnader

av Per Wirback, Friday, February 13, 2009, 10:35 (5863 dagar sedan) @ Staffan Granath

det var 1996/1 "reform" av elnätet som alldeles riktigt gjorde att strömförsörjning av denna typ blev mycket opraktisk :-P

ettt senare EU-direktiv blev den sista spiken i det hela men då hade de svenska ändringarna redan uppnåt målet.

elmatning genom sk. driftnät som b.la SJ.s matning innefattades i kunde tidigare ske genom att statliga bolag/verk sinsemellan kunde avtala om att kraftöverföring till slutanvändare tilläts.
även kommunala elverk hade möjligheten vilket också utnyttjades.
med öppningen av kraftnätet för fria aktörer uppstod en väldig osäkerhet om b.la detta nät men även vissa av statligt/privat ägda lokala driftnät ex.
SSAB.
då reformen föreskrev att stamnät skulle drivas av sv. kraftnät borde dessa nät ha fallit under det, men p.g.a sin spänning, ofta 24kV eller under så var de inte tekniskt lämpade att ingå.
å andra sidan så var de dragna över så stora områden att flera lokala distributörer skulle behövas vilket inte är möjligt på samma sätt som ett lokalt mellanspänningsnät.

denna typ av matning får väl därför representera den del som föll mellan stolarna vid ändringen, men skapade ett problem för många distributörer då man fick bygga låååånga nya matningar till befintliga slutanvändare.

det lär finnas fall där man träffat avtal om att använda samma stolpar eller rent av övertaga nätet men jag har inget konkret exempel på det.:-|

på platser där det är helt orimligt att dra ett separat nät t.ex enstaka hus utanför mellanspänningsnäts räckvidd förekommer det dock att dessa kvarligger med en gemensam tystnadsplikt så helt galna har vi inte blivit i sverige ännu:-D

men att hitta och omprojektera befintliga matningar har varit en försörjning för en del så man har inte helt kastat bort pengarna, många försörjningar var också rätt ålderstigna. :-P

försäljningen av järnvägens fastigheter ledde också till denna oväntade effekt vilket en och annan lokal distributör har påpekat, kanske ett argument som skulle kunna hindra vidare försäljning.
å andra sidan kanske det skulle leda till att man finner det enklare att riva dem vilket vore än värre :-P :-(

men som sagt i princip skall det inte längre förekomma på gott och ont

från kraftens mekka i horndal

ULJ Station Uppsala Ö var en period under 90 talet elabbonet hos Banverket.
Den ursprungliga elförsörjningen för ULJ var enkelt ansluten till någon kopplingsbox, under 70-talet när allt var SJ så sågs den minimala förbrukningen mellan fingrarna. Någon gång 90 tal så blev det mer reglerade former och en mätare sattes upp. När så förnyade direketiv om beskattning mm av kom el så blev vi tvugna att skaffa ett abbonemang hos Uppsala Energi istället.
Hurvida elen in till banverket under vår tid som banverkskund kom från hjälpkraften eller från ortsnätet vet jag inte, troliken körde man på hjälpkraften med ortsnätet som reserv.

/Per

/Per

Elförsörjning byggnader

av Klas Blomberg, Friday, February 13, 2009, 15:21 (5863 dagar sedan) @ Leif B

Låter betryggande att jag inte var HELT ute och cyklade när jag påstod att det hade något att göra med strömförsörjningen!