Det rullar en del museivagnar som har felaktig märkning
SJ-märke i emalj försvann omkring 1953-1954. Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande
SJ-märken med den gula ringen infördes 1954. Denna sattes aldrig dit på 40-talsvagnar annat än i undantagsfall och det är dessa jag kommer räkna upp snart. 1940-talets vagnstyper (A5, AB7, B8 osv)slutlevererades 1952. De hade SJ-märke i emalj vid leverans. Ett par år senare började dessa tas bort. R3 hade som sagt var inga SJ-märken i emalj. Den gula ringen sattes bara dit på nya vagnar som levererades från 1954 och framåt. Ett undantag utgjordes också av vagnar som efter 1954 och framåt blev ombyggda till nya vagnstyper. De kunde också få den gula ringen. WL3 började levereras 1954 och de hade gul ring. Ett annat exempel är B10 som var en nitad vagn som hade fått ny inredning 1955 och ombyggnaden motiverade tydligen SJ att förse vagnen med en gul ring. När de tidigare 60-talsvagnarna levererades hade de gul ring vid leverans. De som är levererade 1960-1965 hade gul ring vid leverans. Den nyare serien levererade 1967-1969 hade däremot frimärket vid leverans. De hade föresten också en lite mörkare färg på taket än den äldre serien från 1960-1965
Några riktiga vagnar av 1940-talstyp som A5, AB7, B8/B15 har aldrig någonsin haft en gul ring på sidan. Det var bara vagnar byggda eller kraftigt ombyggda efter 1954 som hade det, dock levererade senast 1965. Trots detta har jag för mig att minst någon museiförening har i alla fall någon A5 med gul ring och det är alltså helt fel
Frimärket infördes på fordon 1966. De första fordonen som försågs med frimärket var motorvagnarna litt Y3 och de började levereras 1966. Året efter dvs 1967 levererades alltså nya personvagnar igen efter ett års uppehåll och de hade alltså frimärke på sidan vid leverans på samma sätt som Y3:s mellanvagnar. Taket hade också samma färg som mellanvagnarna till Y3. Skillnaden mellan 1967 års 60-talsvagnar och Y3:s mellanvagnar var egentligen bara att väggarna var i orange på Y3:s mellanvagnar medan de givetvis gick i brunt på 60-talsvagnarna
Efter 1967 gällde i princip samma sak för frimärket som för gula ringen. Vagnar äldre än från 1954 försågs inte med frimärke. Däremot byttes ibland den gula ringen ut mot frimärket om vagnen hade varit inne på ommålning. En äldre vagn däremot som inte hade varken gul ring eller frimärke fick inte det efter ommålning heller. Däremot målades taket om i den mörkare grå färgen
Omkring 1980 blev det en ändring i det här med SJ-märken på vagnarna. Då bestämdes helt plötsligt att samtliga vagnar oavsett ålder eller typ skulle få SJ-frimärke. Vid det laget rullade det åtskilliga äldre vagnar utan SJ-märke, ett antal med gula ringen och sedan ett antal med frimärket. Den gula ringen började nu bytas mot frimärket och de äldre vagnarna som hittills inte rullat med SJ-märken sedan 1954 fick nu också frimärken som A5, AB7, B8 och även en rad riktigt gamla vagnstyper som kunde vara riktigt udda. Denna process tog ca 3-4 år innan det i pricip var klart och samtliga vagnar hade frimärke på sidan. Det var alltså först 1984 som SJ:s vagnpark faktiskt var enhetlig när det gäller färgsättning och SJ-märken
Fortsättning följer i nästa inlägg då forumet inte tillåter mer än 5000 tecken