SJ´s logotyper på lok och vagnar (Fordon: allmänt)

av NOHABFSG, Friday, February 13, 2009, 00:18 (5874 dagar sedan)

SJ´s logotyper på lok och vagnar
I och med att det ges ut alltfler lok och personvagnar av flera MJ-tillverkare och med märkning från olika eror då vagnarna använts saknar man (jag/ vi) en sammanställning eller artikel i t.ex. tidningen TÅG om under vilka år en SJ-logo använts på lok- och vagnstypen. Tyvärr blir det ibland fel från tillverkarna och en del av oss MJ-diggare köper fel utgåva.

Märkningarna är ju (i dagligt tal kallade): metkrok, futura, köttstämpel, frimärke etc.. Sedan har vi diverse ’pilmärkningar’ med och utan text för expresstågen.

En sammanställning om när märkningarna infördes/ utgick.
Policien runt märkningarna etc.
När det blev fel dvs. ommärkning skedde aldrig trots SJ-policy.
Det lär vara så att vissa vagnar egentligen aldrig fick en typ märkning.
Det lär även finnas modeller märkta på sätt som inte överensstämmer med verkligheten.

Jag tror många skulle vara tacksamma för en sådan sammanställning och/ eller artikel som ju borde intressera både Skala 1:1 entusiasterna och modelljärnvägsfolket.

Någon/ några på forumet som kan ge lite upplysningar?

Med bästa Järnvägshälsningar
Björn Eller
Nässjö
Medlem i SJK, Nässjö Järnvägsmuseum m.fl.

SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 06:18 (5874 dagar sedan) @ NOHABFSG

Det rullar en del museivagnar som har felaktig märkning

SJ-märke i emalj försvann omkring 1953-1954. Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

SJ-märken med den gula ringen infördes 1954. Denna sattes aldrig dit på 40-talsvagnar annat än i undantagsfall och det är dessa jag kommer räkna upp snart. 1940-talets vagnstyper (A5, AB7, B8 osv)slutlevererades 1952. De hade SJ-märke i emalj vid leverans. Ett par år senare började dessa tas bort. R3 hade som sagt var inga SJ-märken i emalj. Den gula ringen sattes bara dit på nya vagnar som levererades från 1954 och framåt. Ett undantag utgjordes också av vagnar som efter 1954 och framåt blev ombyggda till nya vagnstyper. De kunde också få den gula ringen. WL3 började levereras 1954 och de hade gul ring. Ett annat exempel är B10 som var en nitad vagn som hade fått ny inredning 1955 och ombyggnaden motiverade tydligen SJ att förse vagnen med en gul ring. När de tidigare 60-talsvagnarna levererades hade de gul ring vid leverans. De som är levererade 1960-1965 hade gul ring vid leverans. Den nyare serien levererade 1967-1969 hade däremot frimärket vid leverans. De hade föresten också en lite mörkare färg på taket än den äldre serien från 1960-1965

Några riktiga vagnar av 1940-talstyp som A5, AB7, B8/B15 har aldrig någonsin haft en gul ring på sidan. Det var bara vagnar byggda eller kraftigt ombyggda efter 1954 som hade det, dock levererade senast 1965. Trots detta har jag för mig att minst någon museiförening har i alla fall någon A5 med gul ring och det är alltså helt fel

Frimärket infördes på fordon 1966. De första fordonen som försågs med frimärket var motorvagnarna litt Y3 och de började levereras 1966. Året efter dvs 1967 levererades alltså nya personvagnar igen efter ett års uppehåll och de hade alltså frimärke på sidan vid leverans på samma sätt som Y3:s mellanvagnar. Taket hade också samma färg som mellanvagnarna till Y3. Skillnaden mellan 1967 års 60-talsvagnar och Y3:s mellanvagnar var egentligen bara att väggarna var i orange på Y3:s mellanvagnar medan de givetvis gick i brunt på 60-talsvagnarna

Efter 1967 gällde i princip samma sak för frimärket som för gula ringen. Vagnar äldre än från 1954 försågs inte med frimärke. Däremot byttes ibland den gula ringen ut mot frimärket om vagnen hade varit inne på ommålning. En äldre vagn däremot som inte hade varken gul ring eller frimärke fick inte det efter ommålning heller. Däremot målades taket om i den mörkare grå färgen

Omkring 1980 blev det en ändring i det här med SJ-märken på vagnarna. Då bestämdes helt plötsligt att samtliga vagnar oavsett ålder eller typ skulle få SJ-frimärke. Vid det laget rullade det åtskilliga äldre vagnar utan SJ-märke, ett antal med gula ringen och sedan ett antal med frimärket. Den gula ringen började nu bytas mot frimärket och de äldre vagnarna som hittills inte rullat med SJ-märken sedan 1954 fick nu också frimärken som A5, AB7, B8 och även en rad riktigt gamla vagnstyper som kunde vara riktigt udda. Denna process tog ca 3-4 år innan det i pricip var klart och samtliga vagnar hade frimärke på sidan. Det var alltså först 1984 som SJ:s vagnpark faktiskt var enhetlig när det gäller färgsättning och SJ-märken

Fortsättning följer i nästa inlägg då forumet inte tillåter mer än 5000 tecken

SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 2

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 06:19 (5874 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Fortsättning från förra inlägget då forumet enbart tar 5000 tecken

Redan 1983 infördes stora skyltar på sidan för CityExpress. Två år senare dvs 1985 infördes stora skyltar med texten InterCity. De allra första vagnarna som fick dessa skyltar hade bara de stora skyltarna. Kort därefter infördes 10 gula pilar, 5 på vardera sidan om skylten som dekor. De vagnar som innan bara hade skyltarna fick snabbt pilar i efterhand. Bland vissa av de vagnstyper som försågs med dessa skyltar var det bara vissa som fick skyltar medan andra saknade detta och det var inte tänkt att de skulle ha det heller. Det fanns B7 både med och utan skyltar för IC-tåg det var meningen att B7 med skyltar skulle användas i IC-tåg medan B7-vagnar utan dessa skyltar skulle användas i andra tåg. Detta höll inte länge. Snart började vagnar med skyltar hamna i en del övriga tåg medan vagnar som saknade skyltar hamnade i IC-tåg. Ett år senare, dvs sommaren 1986 bestämde sig SJ för att ta bort skyltarna. Tomrummet efter skyltarna fylldes ut med 4 nya pilar, dvs två åt vardera hållet. Så istället för 10 pilar så var de försedda med 14 pilar. Även vagnar som hade haft skyltar för CityExpress eller Dalapendeln fick dessa borttagna och ersatta med 14 gula pilar, trots att de saknade pilar då skyltarna satt uppe. Fortfarande höll de sig till att bara vagnar tänkta för att använda i IC-tåg eller liknande fick gula pilar. Övriga fick det inte. Därför fick aldrig någon sovvagn detta och inte heller liggvagnar. Så BC4 har t ex aldrig haft gula pilar. Vagnar som levererades från hösten 1986 och fram till att SJ övergick till blått hade 14 gula pilar vid leverans, förutom sov- och liggvagnar. Exempel på vagnar med gula pilar var A7, B7, B2, BF4 och R4, 60-talsvagnarna A2, B1, B5, R1 och R2 hade det också, samt RB4 hade gula pilar trots att det var en 40-talsvagn i B3-stil. Även R3 hade gula pilar eftersom det var en restaurangvagn för CityExpress och IC-tåg ända till slutet

1988 provmålades en B1 och en A7 i blått inför kommande tänkt ny design. 1989 infördes blått på riktigt och resten vet ni ;-)

Oj! Det blev ett långt inlägg! Hoppas att någon orkade läsa detta ;-)

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Martin Långström / MBv ⌂ @, Friday, February 13, 2009, 06:35 (5874 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande


Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 07:09 (5874 dagar sedan) @ Martin Långström / MBv

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.

Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Martin Långström / MBv ⌂ @, Friday, February 13, 2009, 12:59 (5874 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.


Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet

4472 är tillverkad 1954, så tills dess borde dom isådana fall hunnit ta bort skruvhålen.

Det kan inte vara så att vagnen i fråga fick dessa hål när den gick med i "Dollartåget"?, enligt de bilder jag sett så är ju SJ-loggan på denna plats med futurabokstäver och dessutom försedd med nån "sol" runt.

SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1

av Thomas Tell, Friday, February 13, 2009, 13:53 (5874 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det rullar en del museivagnar som har felaktig märkning

SJ-märke i emalj försvann omkring 1953-1954.

Beslut om nedtagande av monogrammet gjordes 1959 och skulle då ersättas med en dekal.
1953 gjordes prov med nedtagna monogram för att kursskylten skulle flyttas ner under fönstren och behövde plats. Även underhållskostnaden var avgörande.
I svarsskrivelse till stins A.G.Nydell i Luleå om detta 10 april 1953 skrev man också "Att måla monogrammet direkt på plåten skulle enligt vår mening se något billigt ut och ej heller innebära någon större kostnadsminskning i förhållande till den emaljerade märkningen. Det har dock diskuterats att anbringa det bevingade hjulet såsom dekalkomani på monogrammets plats."

Den gula ringen sattes bara dit på nya vagnar som levererades från 1954 och framåt. Ett undantag utgjordes också av vagnar som efter 1954 och framåt blev ombyggda till nya vagnstyper. De kunde också få den gula ringen. WL3 började levereras 1954 och de hade gul ring. Ett annat exempel är B10 som var en nitad vagn som hade fått ny inredning 1955 och ombyggnaden motiverade tydligen SJ att förse vagnen med en gul ring.

Vagnarna som moderniserades för färjetrafik B11/Bo10b, de f.d. trävagnarna som fick salongsinredning, liksom AB5/ABo6c, f.d. OKB där klasserna bytte plats, fick också köttstämpel.
/tell

Märkningsritning Mbr34273

av Martin Långström / MBV ⌂ @, Överstbyn, Friday, February 13, 2009, 17:30 (5873 dagar sedan) @ Martin Långström / MBv

Det är efter nedanstående ritning som vi har gått efter.

Klicka på bilden för att få den i större format.

[image]

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Martin Långström / MBV ⌂ @, Friday, February 13, 2009, 17:40 (5873 dagar sedan) @ Martin Långström / MBv

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.


Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet


4472 är tillverkad 1954, så tills dess borde dom isådana fall hunnit ta bort skruvhålen.

Det kan inte vara så att vagnen i fråga fick dessa hål när den gick med i "Dollartåget"?, enligt de bilder jag sett så är ju SJ-loggan på denna plats med futurabokstäver och dessutom försedd med nån "sol" runt.

R3-vagnarna har inte alls samma sickar som 40-talsvagnarna. Om man tittar på bilder och jämför med t.ex. AB7 så ser man att bröstlisten sitter något lägre på R3 och WL3 än vad den gör på A5, AB7, B8 m.m.

SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1

av Martin Långström. ⌂ @, Överstbyn, Friday, February 13, 2009, 17:44 (5873 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam


Omkring 1980 blev det en ändring i det här med SJ-märken på vagnarna. Då bestämdes helt plötsligt att samtliga vagnar oavsett ålder eller typ skulle få SJ-frimärke. Vid det laget rullade det åtskilliga äldre vagnar utan SJ-märke, ett antal med gula ringen och sedan ett antal med frimärket. Den gula ringen började nu bytas mot frimärket och de äldre vagnarna som hittills inte rullat med SJ-märken sedan 1954 fick nu också frimärken som A5, AB7, B8 och även en rad riktigt gamla vagnstyper som kunde vara riktigt udda. Denna process tog ca 3-4 år innan det i pricip var klart och samtliga vagnar hade frimärke på sidan. Det var alltså först 1984 som SJ:s vagnpark faktiskt var enhetlig när det gäller färgsättning och SJ-märken

FV2 & SV1 har mig veterligen inte försetts med frimärket. FV2 55180 som MBV har i sin samling har aldrig haft frimärket, och alla bilder jag har sett på dessa så har frimärket saknats. Däremot så har jag sett några FV1:or med frimärket.

SJ´s logotyper på lok och vagnar - delsvar 1

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 19:05 (5873 dagar sedan) @ Martin Långström.


Omkring 1980 blev det en ändring i det här med SJ-märken på vagnarna. Då bestämdes helt plötsligt att samtliga vagnar oavsett ålder eller typ skulle få SJ-frimärke. Vid det laget rullade det åtskilliga äldre vagnar utan SJ-märke, ett antal med gula ringen och sedan ett antal med frimärket. Den gula ringen började nu bytas mot frimärket och de äldre vagnarna som hittills inte rullat med SJ-märken sedan 1954 fick nu också frimärken som A5, AB7, B8 och även en rad riktigt gamla vagnstyper som kunde vara riktigt udda. Denna process tog ca 3-4 år innan det i pricip var klart och samtliga vagnar hade frimärke på sidan. Det var alltså först 1984 som SJ:s vagnpark faktiskt var enhetlig när det gäller färgsättning och SJ-märken


FV2 & SV1 har mig veterligen inte försetts med frimärket. FV2 55180 som MBV har i sin samling har aldrig haft frimärket, och alla bilder jag har sett på dessa så har frimärket saknats. Däremot så har jag sett några FV1:or med frimärket.

FV1, FV2 och SV1 är exempel på vagnar som man kan säga omkring 1984 var lite mer "udda". Min redogörelse gällde egentligen vagnarna i stort, undantag från det jag skrev fanns givetvis och FV1, FV2 och SV1 kan tillhöra dessa. Även jag har sett minst någon FV1 med frimärket. Vill också få det till att jag sett någon FV2 med frimärke men jag är osäker på om jag minns 100 % rätt eller om minnet spelar mig ett spratt här, jag låter det alltså vara osvuret för säkerhets skull

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 19:07 (5873 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.


Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet


4472 är tillverkad 1954, så tills dess borde dom isådana fall hunnit ta bort skruvhålen.

Det kan inte vara så att vagnen i fråga fick dessa hål när den gick med i "Dollartåget"?, enligt de bilder jag sett så är ju SJ-loggan på denna plats med futurabokstäver och dessutom försedd med nån "sol" runt.


R3-vagnarna har inte alls samma sickar som 40-talsvagnarna. Om man tittar på bilder och jämför med t.ex. AB7 så ser man att bröstlisten sitter något lägre på R3 och WL3 än vad den gör på A5, AB7, B8 m.m.

Jo det stämmer när du säger detta att R3 har lite ändrade sickar mot t ex B8. R3 och WL3 har samma sickar. Även BF1 och TGOJ:s 50-talsvagnar har samma sickar fast de har andra gavelpartier

Angående Ro3c 4472 hos MBV

av Niklas Bygdestam, Friday, February 13, 2009, 19:12 (5873 dagar sedan) @ Martin Långström / MBv

Restaurangvagnar litt R3 eller Ro3c som de hette förr har aldrig haft SJ-märke i emalj. De hade inget SJ-märke alls vid leverans. Jag har sett bilder på första R3:an när den levererades och det var inget SJ-märke i emalj. Trots detta har Malmbanans vänner en R3 med SJ-märke i emalj tyvärr. Jag hoppas verkligen att de bestämmer sig för att ta bort detta märke från vagnen för detta upplever jag som mycket störande

Ett förtydligande angående Ro3c 4472 hoss oss i MBV så är det på följande sätt.

Vi har en märkningsritning för dessa vagnar där det står att den ska vara märkt med SJ i futura mitt på vagnen. När jag personligen satte upp dessa bokstäver så konstaterade jag att det fanns kvar skruvhål som passade klockrent till fästöronen till bokstäverna.

Av den anledningen har vagnen fått denna märkning.

Jag ska försöka scanna/fota av ritningen så får ni se och avgöra själva.


Det är mycket möjligt att Kockums som tillvekade dessa vagnar kan ha förberett vagnarna med skruvhål för SJ-märken i emalj av typen futura. Dessa skruvhål kan faktiskt till och med ha varit en standard som fanns på vagnsplåtar hos tillverkarna på den tiden. Nedanför fönstren har ju vagnen samma standardiserade sickar som 40-talsvagnarna. Men trots detta så vet jag att vagnarna aldrig burit dessa märken i drift, inte ens de första dagarna för att vara noga. Jag har studerat foton på R3 (Ro3c) när de levererades och var nya på SJ. Det kan faktiskt till och med vara så att SJ faktiskt beställde vagnarna med SJ-märke i emalj men vid leverans kan de ha ändrat sig och strax före att första vagnen levererades kan de ha ändrat sig och sagt åt Kockums att inte skruva dit något SJ-märke. Då kan mycket väl skruvhålen sitta där utan att de använts. De saknar SJ-logga under 1950-talet


4472 är tillverkad 1954, så tills dess borde dom isådana fall hunnit ta bort skruvhålen.

Det kan inte vara så att vagnen i fråga fick dessa hål när den gick med i "Dollartåget"?, enligt de bilder jag sett så är ju SJ-loggan på denna plats med futurabokstäver och dessutom försedd med nån "sol" runt.

R3 gick i dollartågen så din teori är inte helt orimlig. Det är den enda förklaring som kan stämma i det här fallet. Tittar man på leveransfoton finns inga emaljerade SJ-märken typ futura och inga bilder på R3 under 1950-talet finns där vagnarna är annat än utan SJ-märken. Men skruvhål kan ha varit standard ändå, dels kanske för behov, som t ex dollartågen, men kanske också eventuell förberedelse om SJ hade tänkt att återgå till dessa märken igen