Idag för 50 år sedan i Dorotea (Järnvägspersonal)

av S-O Johansson, Wednesday, July 29, 2020, 19:05 (1588 dagar sedan)

så blev det ett dubbelt möte. Norrgående motorvagnståg mot Storuman mötte södergående godståg från Storuman till Hoting. Utan att jag visste det då så var det lokförare Anton Eriksson som körde det vilket jag blev varse många år senare. Ett möte i livet som går en förbi utan en tanke då men väl senare.
[image]
Regnigt denna dag så bilden blev inte så bra.
Enligt annotationsboken var det inte något jobbig tåg denna dag under industrisemestern.
Tåg nummer 9777 Storuman -Hoting.
Konduktör Hedkvist
Till Dorotea 10 axlar, vagnvikt 76 ton, från Dorotea 14 axlar, vagnvikt 146 ton.
Relativt kort tåg så här i juli.
[image]
En bild på godståget i lika dåligt ljus.

Idag för 50 år sedan i Dorotea

av Stig Lagergren, Wednesday, July 29, 2020, 19:54 (1587 dagar sedan) @ S-O Johansson

Fina bilder från en trevlig bana i en intressantare tidsperiod. Önskar mig ofta tillbaka till den tiden. Men då skulle jag vara mer frikostig med film. Snålade lite väl mycket även om det finns en hel del bilder.

av S-O Johansson, Wednesday, July 29, 2020, 20:03 (1587 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, så var det då. Felprioritering och inte så mycket pengar.

av Bengt H, Wednesday, July 29, 2020, 20:59 (1587 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ja, så var det då. Felprioritering och inte så mycket pengar.

Samma tanke slår även mig ibland men jag brukar sedan inse att jag ska vara glad för alla bilder som jag har i stället för att sörja dem jag inte har. All fotografering var mer omständligt och dyrt än vad det är idag och dessutom fanns det väl skäl att även uppleva verkligheten "direkt" och inte bara genom kameraobjektivet.

Tack Stig och S-O för alla fina bilder som ni delar med er av. De bevisar att det blev en hel del dokumenterat i alla fall!

av Sune Nylén, Wednesday, July 29, 2020, 20:08 (1587 dagar sedan) @ S-O Johansson

Konduktör Hedkvist , det namnet förekommer ofta i A Erikssons efterlämnade papper.

av Pelle Björkman, Wednesday, July 29, 2020, 23:10 (1587 dagar sedan) @ Sune Nylén

Gösta Hedkvist hette han. Flyttade sedan till Luleå.

av tobbe, Wednesday, July 29, 2020, 21:04 (1587 dagar sedan) @ S-O Johansson

Med det loket åkte jag o min framlidne resekamrat Ös - Ulriksfors T o R i början av 1970-talet
i lokalgodståget med mindre växling i Ulriksfors. Vi klev av i Ulriksfors o plåtade en knippe ånglok medan vi väntade. Tåget gick denna dag endast till Dorotea (Polarvagnen) och vände söderut.
tobbe

av Pelle Björkman, Wednesday, July 29, 2020, 23:14 (1587 dagar sedan) @ tobbe

När malmtrafiken Lövliden - Rönnskär startade blev delen Dorotea - Vilhelmina utan genomgående godstrafik utom vid enstaka tillfällen.

av A.Svenson, Thursday, July 30, 2020, 20:26 (1586 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Hej!

Hur kom det sig?

Mvh!
Anders S

av Alex, Friday, July 31, 2020, 01:10 (1586 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för fina bilder! Jag började resa till Dorotea våren 1963. Ofta var det morgontåget från Östersund som gällde och även om man varierade och åkte via Långsele så var det samma scenario i Dorotea. Ofta var T43:an där och växlade sina vagnar.

av montfrooij, Friday, August 28, 2020, 16:52 (1558 dagar sedan) @ S-O Johansson

Beautiful images!