Saltsjöbanan 15 maj 1976 (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Tog några bilder strax innan slutet för de gamla fina vagnarna.
Co 11, XCo 5 och Co 2 i Nacka
Samma tåg som ovan
Co 2, XCo 5 och Co 11 vid Henriksdal
Cfo 21, Xco 20 och Co 3 i Sickla
av Stig Lagergren, Friday, July 31, 2020, 22:34 (1575 dagar sedan)
Tog några bilder strax innan slutet för de gamla fina vagnarna.
Co 11, XCo 5 och Co 2 i Nacka
Samma tåg som ovan
Co 2, XCo 5 och Co 11 vid Henriksdal
Cfo 21, Xco 20 och Co 3 i Sickla
av PeO, Friday, July 31, 2020, 22:47 (1575 dagar sedan) @ Stig Lagergren
1976, det året jag köpte mitt hus, är det så länge sedan? Jag hade ingen kamera på den tiden, men lånade min mors någon enstaka gång, så jag har tyvärr väldigt dåligt med egna bilder före slutet av 80-talet.
Vagnarna kan nog användas av modellbyggare som exempel på överdriven vädring, men som du skrev gick de väl mot yttersta växeln. Man ser också vilken lavinartad ökning det varit av vägtrafiken, så glest på vägarna runt Stockholm vet jag inte om jag sett under dagtid.
av Kent Hedqvist, Saturday, August 01, 2020, 08:24 (1575 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jo, vagnarna var gamla, men sittkomforten bättre än i efterföljande T-vagnar. Sofforna var hårda med endast tunn stoppning, men sittställningen var betydligt bättre. Just Co 2 som Du fångat på bild var jämte Co 1 de skönaste vagnarna att åka i eftersom de hade större benutrymme än de andra vagnarna. En egenhet var ganska hårda och plötsliga sidostötar när tåget kommit upp fart. För att citera Taube: ”Jag längtar till den tiden, jag längtar dit igen”! Tack för nostalgitrippen:
Kent
av tobbe, Saturday, August 01, 2020, 10:44 (1574 dagar sedan) @ Kent Hedqvist
Nostalgi klass 1: Växte upp i Sickla Strand och var väl inte så där intresserad av tåg på den tiden. Men åkte en hel del Sickla>Slussen för det var 10-15 minuters promenad från bostaden till Sickla Station som bestod av ett stort bastant vindskydd för vidare färd in till stan.
Intresset för banan och tåg var ganska litet men under skolåldern så passade man på att från skolan snabbt på lunchrasten pinna iväg till Nacka station för att ev. se nåt tåg komma eller avgå samtidigt som man inhandlade lite godis i Pressbyråkiosken. Nacka kyrka på en av bilderna konfirmerades jag i unga år. Kanonbilder på en svunnen epok.:-P :-P :-P
tobbe
av tobbe, Saturday, August 01, 2020, 22:26 (1574 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Bild 3 är inte tagen vid Henriksdal utan vid tunnelmynningen mot Henriksdal mittemot färgfabriken Klint-Bernhardt(numer nedlagt). Bron innan tunnelmynningen gick över en väg till en bränsledepå som senare lades ner (tror mig minnas att den var av militär karaktär) och till höger bortom bild fanns ett stickspår inhägnat för lastning/lossning av tankvagnar. Sickla station ligger ytterligare en bit till höger. Husen på berget heter Henriksdalsklippan/berget men i folkmun benämnt "dasslocket":-D :-D då under detta berg ligger Henriksdals reningsverk även i bruk idag, säger en f.d. Sicklabo 1948-1971.
av tobbe, Saturday, August 01, 2020, 22:37 (1574 dagar sedan) @ tobbe
Sista bilden ovanför tåget syns busshållplatsen på Värmdövägen för bussar riktning mot Värmdö och huskropparna i bakgrunden är Alphyddan. T.h. om tåget syns Godsmottagningen på Atlas Copco för järnvägstransporter.
tobbe
av Stig Lagergren, Sunday, August 02, 2020, 13:36 (1573 dagar sedan) @ tobbe
Tack för rättelse och kompletteringar. Är inte så hemma på den kanten an stan.
av Christer Göransson, Sunday, August 02, 2020, 15:04 (1573 dagar sedan) @ tobbe
Bild 3 är inte tagen vid Henriksdal utan vid tunnelmynningen mot Henriksdal mittemot färgfabriken Klint-Bernhardt(numer nedlagt). Bron innan tunnelmynningen gick över en väg till en bränsledepå som senare lades ner (tror mig minnas att den var av militär karaktär) och till höger bortom bild fanns ett stickspår inhägnat för lastning/lossning av tankvagnar.
Trafikplatsen hette Dockan.
/Christer
av tobbe, Sunday, August 02, 2020, 16:00 (1573 dagar sedan) @ Christer Göransson
Tack, jag hade för mig att det fanns nåt namn på den platsen men minnet räckte inte så långt.
Hur länge fanns det inhägnade sidospåret kvar vid trafikplatsen??
tobbe
av Hans Broman, Sunday, August 02, 2020, 14:59 (1573 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Först en bild från Saltjöbadens stn maj eller juni 1975, och därefter två bilder från tågmöte i Saltsjö-Duvnäs 27 juni 1976, femton dagar innan trafiken ställdes in för omställning till de nya vagnarna. Alla tre har jag visat i Postvagnen för länge sedan.
[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H750328.jpg[/img]
[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H760606.jpg[/img]
[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H760610.jpg[/img]