Mätfordon Enskilda Järnvägar (Arkiv/forskning/litteratur)
Hej
Någon som kan hjälpa mig?
Vi läser i olika forum, tågtidningar och järnvägsrelaterade böcker om vagnar och dressiner som mäter spårgeometri. De kan vara motoriserade, fordonsdragna eller manuellt framförda. I forum fås ofta kommentaren, med en glimt i ögat, att när mätfordonet indikerar ett spårfel så skapas störningar i trafiken.
Regelbundna mätningar bidrar till att vidmakthålla den kvalité som banan ursprungligen projekterats och byggts för. Investeringar i mätfordon är mycket lönsamt.
De fordon som beskrivs, också historiska, ägs av infrastrukturförvaltaren av Statens järnvägsnät, t.ex. Statens Järnvägar, Banverket eller Trafikverket, eller entreprenörsföretag.
Men hur fungerade det förebyggande underhållet på enskilda järnvägar (EJ), t.ex. Bergslagernas, Gefle-Dala, TGOJ, Inlandsbanan? Hade man egna mätfordon, förlitade man sig enbart på manuell mätning med spårmått eller lånade man in fordon från t.ex. SJ?
Var hittar man källmaterial och information om EJs användning av mätfordon?
När Gränges byggde järnvägen för Lamco, Liberia skaffade man en mätdressin Matisa PV5. Kom den från TGOJ?
Många funderingar kring ett smalt forskningsområde.
Per