YBo5p 893 - renovering påbörjad (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Fredrik Lundström, Saturday, August 15, 2020, 21:14 (1560 dagar sedan)

Efter att TJF fått ett frikostigt bidrag från Riksantikvarieämbetet för boggierenovering av den sedan snart 20 år avställda rälsbussen YBo5p 893 kunde arbetet idag starta med att rälsbussen lyftes och ställdes på verkstadsboggier. Målet är så klart en helt renoverad rälsbuss, något vi räknar med tar 1-2 år i anspråk.

Bilder och text finns på denna sida.

Vår hemsida har varit ganska dåligt uppdaterad, passa på att surfa runt lite, då sidan nukompletteras med fler fordonsuppgifter, stationsuppgifter, bilder och lite fler nyheter än tidigare.

Med vänliga hälsningar

Fredrik L, TJF

YBo5p 893 - renovering påbörjad

av Ted S, Sunday, August 16, 2020, 08:55 (1559 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Det görs många berömvärda insatser på bana och fordon. Jag har inte följt alla jobb genom de senaste åren, och undrar hur mycket av [link=http://www.smalsparet.se/sv/allcategories-sv-se/15-statiskt/tjf/105-eu-projektet-utoekning-och-foerbaettring-av-turisttrafiken]EU Leader-projektet 2016-2020[/link] som kunnat genomföras?

YBo5p 893 - renovering påbörjad

av Fredrik Lundström, Sunday, August 16, 2020, 09:19 (1559 dagar sedan) @ Ted S

Det görs många berömvärda insatser på bana och fordon. Jag har inte följt alla jobb genom de senaste åren, och undrar hur mycket av [link=http://www.smalsparet.se/sv/allcategories-sv-se/15-statiskt/tjf/105-eu-projektet-utoekning-och-foerbaettring-av-turisttrafiken]EU Leader-projektet 2016-2020[/link] som kunnat genomföras?

Det har hunnits med en hel del, jag har inte förstahands-status, men det är nog lättare att tala om vad som inte utförts på den lista som finns på länken.

Det som är kvar är en del tillgänglighetshöjande åtgärder och signalställverket i Totebo, annars verkar det mesta ha genomförts eller är beslutat att genomföras. Underhållsåtgärderna som nämns är ju sådant som är ständigt pågående.

I år har signal- och kraftkabel bytts ut till nytt i Ankarsrum och Pråmgölen, mellan Spångenäs och Totebo, har fått en uppgraderad vägskyddsanläggning (halvbommar monterade) och även där nya signal- och kraftkablar, vilket gjorde att försignalen till Spångenäs kunde kopplas in efter att ha varit ur funktion i bortåt 25 år. Mellan Ankarsrum och Fårhult har en vägkorsning kompletteras med ytterligare kryssmärken och två helt nya (Gustavsberg och Vigelsbo) har lagts in. Stationshuset i Verkebäck har fått nytt tak och helt ny putsad utsida.

På ånglokssidan har det inte heller stått still, arbeten med ångloket SÖJ 6 pågår.