Det görs många berömvärda insatser på bana och fordon. Jag har inte följt alla jobb genom de senaste åren, och undrar hur mycket av [link=http://www.smalsparet.se/sv/allcategories-sv-se/15-statiskt/tjf/105-eu-projektet-utoekning-och-foerbaettring-av-turisttrafiken]EU Leader-projektet 2016-2020[/link] som kunnat genomföras?
Det har hunnits med en hel del, jag har inte förstahands-status, men det är nog lättare att tala om vad som inte utförts på den lista som finns på länken.
Det som är kvar är en del tillgänglighetshöjande åtgärder och signalställverket i Totebo, annars verkar det mesta ha genomförts eller är beslutat att genomföras. Underhållsåtgärderna som nämns är ju sådant som är ständigt pågående.
I år har signal- och kraftkabel bytts ut till nytt i Ankarsrum och Pråmgölen, mellan Spångenäs och Totebo, har fått en uppgraderad vägskyddsanläggning (halvbommar monterade) och även där nya signal- och kraftkablar, vilket gjorde att försignalen till Spångenäs kunde kopplas in efter att ha varit ur funktion i bortåt 25 år. Mellan Ankarsrum och Fårhult har en vägkorsning kompletteras med ytterligare kryssmärken och två helt nya (Gustavsberg och Vigelsbo) har lagts in. Stationshuset i Verkebäck har fått nytt tak och helt ny putsad utsida.
På ånglokssidan har det inte heller stått still, arbeten med ångloket SÖJ 6 pågår.