X5 utseende, färg och inredning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Tuesday, August 25, 2020, 10:31 (1553 dagar sedan)

Hej, jag har ju tidigare nosat lite om historiken kring X5 221. Tack vare dokumentation jag fått av SKÅJ vet jag nu att tåget verkar gått i trafik till februari 1987, slopats 1 juni 1987, och sedan kördes av SKÅJ till Sthlm 26 juni samma år.

Vidare hittade jag dokumentation på att den fick en R4-revision 1981, samt att X5 verkar ha fått den nya inredningen kring 1966, vilket vi avhandlat tidigare i detta forum.

Jag har dock lite frågor:

1) Hur länge fanns det servering i X5-tågen? Den förra serveringskupén verkar ju varit tjänstekupé sista tiden = När försvann serveringskupén?

2) När kom den första X5/X8 i den mer mörkröda färgen? Och vet någon vid vilken revision just X5 221 fick den färgen?

3) Vet någon när just 221 fått större revisioner? Speciellt nyfiken på tiden kring 1966 då ombyggnad av insidan torde skett.

4) När fick X5 i allmänhet och 221 i synnerhet deluppvärmda (och enligt min mening fula) backspeglar?

Det jag är ute efter är vilken period X5 221 skulle kunna renoveras i, men bibehållen inredning, orange utsida, med gula linjer och vingehjul, samt med serveringskupé?

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM

X5 utseende, färg och inredning

av Sven Bårström, Tuesday, August 25, 2020, 19:41 (1553 dagar sedan) @ HP

Jag känner inte till så mycket detaljer rörande X0a5/X5. Jag åkte dock ganska ofta med sådana under 60-talet på Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö.
Första gången var i dåvarande Xt 31 och 32 "Sydvästen", troligen 1963. Då hade vagnsättet den gamla inredningen med vändbara, ganska låga, vändbara fåtöljer i 1-klass och stoppade "bänkar"
i 2-klass, såvitt jag minns utan nackstöd. Jag vill minnas att 4 av vagnsätten hade 10 1-klassfåtöljer också i M-vagnen. De hade då litt X0a5s. Om jag minns rätt var det sätten nr 217-220. Övrig 1-klass, 30 platser, fanns i A-vagnen.
Från och med 1966 (början av den stora tdt-reformen) gick det X5 Göteborg - Malmö i tågen 61, 62 (Örestad), 63, 64 (Snapphanen) och 67, 68 (Sydvästen). Då var de säkert ombyggda med ny inredning. Säkert hade de kvar kupé med diverse utrustning för tågserveringen. Jag påstår också bestämt att de var målade i ursprunglig orange färg. Troligen var alla 6 sätten lika inredda då, och det extra 1-klassutrymmet i M-vagnen var ändrat till 2-klass.
I 1-klass hade man då fällbara fåtöljer av samma typ som i A2-vagnarna, och i 2-klass fasta vilfåtöljer som i B3-vagnarna.
Efter 60-talet har jag bara åkt någon gång i X5 på Borås - Herrljunga och därefter i den "nyskapade" X15. I och med att X5 togs bort från Västkustbanan och trafiken Göteborg - Nässjö - Norrköping - Västerås samt Stockholm - Örebro - Svartå - Karlstad bör behovet av servering ha fallit bort, och det är troligt att serveringskupéinredningen togs bort i samband med det.
Från början hade X0a5 smala eleganta strömavtagare. De ersattes troligen omkring 1960 av de bredare strömavtagare som blev standard på D-, F- och Mg-loken.
Det förefaller som om 60-talsversionen (omkring 1966) borde vara målet för en renovering av 221. Jag gissar att det ger minst ombyggnadsarbete, och i den versionen var väl X5 som bäst.
Sven B

X5 utseende, färg och inredning

av Mattias Jansson, Tuesday, August 25, 2020, 20:11 (1553 dagar sedan) @ Sven Bårström

Efter 60-talet har jag bara åkt någon gång i X5 på Borås - Herrljunga och därefter i den "nyskapade" X15.

Sven B

Här blir jag nyfiken, var du delaktig i provkörningarna? Eller hade du i något annat sammanhang tillfälle att faktiskt åka med X15? I så fall får du gärna dela med dig av de erfarenheterna?

X5 utseende, färg och inredning

av Sven Bårström, Tuesday, August 25, 2020, 22:26 (1553 dagar sedan) @ Mattias Jansson

1975 - 1980 var jag baningenjör på 6 bd i Sundbyberg. Då gjordes diverse prov med X15-tåget, bl a på banan Uppsala - Gävle, vars huvuddel då till hörde oss. En gång gjorde vi bedömningar av hur tåget betedde sig vid betydande överhastighet (inom ramen för tillåten hastighet med hänsyn till spårets nominella geometri) på ställen med spårlägesfel i sidled, alltså "baxfel". Det var inte alltid en komfortabel resa. Banan hade vid den tiden 40 m 43-kg räler med spikbefästning och träsliprar i makadamballast. Jag vill minnas att man vid provet körde med 217 km/h på något ställe. Banans sth vid den tiden var 110 km/h, men geometrin tillät på många ställen betydligt mer, också för "normala" tåg.
Det är nog enda gången jag åkt någon längre sträcka med X15.
Sven B

X5 utseende, färg och inredning

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 26, 2020, 08:40 (1552 dagar sedan) @ Sven Bårström

Var inte Bengt Wenning inblandad vid den tiden i dessa prov?

X5 utseende, färg och inredning

av Sven Bårström, Wednesday, August 26, 2020, 08:47 (1552 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo men visst var han det!
Vid det tillfälle jag beskrivit körde han själv tåget.
Sven B

X5 utseende, färg och inredning

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 26, 2020, 11:25 (1552 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag glömmer aldrig de berättelser han gjorde, under min SJ Data-tid och hans tid som chef för Stab kvalité då vi hade mycket samarbete, om de testkörningar man gjorde på NSB och lotsarna ofta fick hjärtat i halsgropen pga de höga hastigheterna man höll på de ofta kurviga linjespåren med hastighetsbegränsningar.

X5 utseende, färg och inredning

av Stefan Olsson, Wednesday, August 26, 2020, 00:33 (1552 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kan visa några bilder från en körning på OKB i början av 80-talet. Har nog inga speciella minnen, utom möjligen att det var först resan med bankande tåg (som det väl hette då). Den där känslan av att titta ner i banvallen litet. Eftersom det var provkörning gjordes diverse jobb under resan och vi fick stå på sidan en del. Bilderna tagna under något sådant upphåll på för mej numera glömda ställen. Påminn mej gärna var det var.
Hade även en hel rulle svartvitt från samma tillfälle, men lyckades dubbelexponera den med en provkörning av beredskapslok Gävle-Storvik. Resultatet blev "skvaderaktigt", ånglok i ena änden och X15 i andra!

[image]
Någon som kan se omdetta är ändvagnen som byggs om. Foto från Åmål och har för mig att detta vara andra ombyggnaden. Minns jag rätt om det var övergång från pneumatisk lutning, eller är jag ute och far...

[image]
Var det bara en vagn i tåget, ändvagnen, som byggts om till korglutning?

[image]
Den okända stationen på OKB

[image]
Interlören från labbet i tåget.

X5 utseende, färg och inredning. Vagnen i Åmål

av Leif B, Wednesday, August 26, 2020, 10:55 (1552 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Kan visa några bilder från en körning på OKB i början av 80-talet. Har nog inga speciella minnen, utom möjligen att det var först resan med bankande tåg (som det väl hette då). Den där känslan av att titta ner i banvallen litet. Eftersom det var provkörning gjordes diverse jobb under resan och vi fick stå på sidan en del. Bilderna tagna under något sådant upphåll på för mej numera glömda ställen. Påminn mej gärna var det var.
Hade även en hel rulle svartvitt från samma tillfälle, men lyckades dubbelexponera den med en provkörning av beredskapslok Gävle-Storvik. Resultatet blev "skvaderaktigt", ånglok i ena änden och X15 i andra!

[image]
Någon som kan se omdetta är ändvagnen som byggs om. Foto från Åmål och har för mig att detta vara andra ombyggnaden. Minns jag rätt om det var övergång från pneumatisk lutning, eller är jag ute och far...

Eftersom den har strömavtagare så måste det vara mittvagnen.

X5 utseende, färg och inredning [BILDLÄNK]

av Sven Bårström, Wednesday, August 26, 2020, 06:57 (1552 dagar sedan) @ Martin Långström

Datum är säkert riktigt. Bilden torde visa snt 53 eller snt 55 Norrköping - Göteborg. Troligen är det tåg 53, som vid veckändarna hade dubbla sätt. Jag ser att det främre sättet har den ursprungliga, eleganta strömavtagaren med det bakre har bred D-loksströmavtagare.
Sven B

X5 utseende, färg och inredning

av Ola Almquist, Saturday, August 29, 2020, 14:34 (1549 dagar sedan) @ HP

Vykortet mfÖSJ V 81 visar X5 220 passerande Eslöv i xt 63 den 14 februari 1972. Ursprunglig färgsättning och nya strömavtagare.

/Ola

X5 utseende, färg och inredning

av Björn Arvidsson, Saturday, August 29, 2020, 14:46 (1549 dagar sedan) @ HP

Enligt Svenska lok och motorvagnar 1/1 1971 så är X5 218 och 219 rödmålade. Så efter det fick 221 sin röda färg

X5 utseende, färg och inredning

av Hans Broman, Saturday, August 29, 2020, 15:19 (1549 dagar sedan) @ HP

Jag har inga egna kunskaper, men i ÖSJ-bladet 4/1978 (sid 114-118) finns en artikel av Sören Svensson med rubriken "SJ:s elektriska motorvagnståg litt Xoa5". Där finns rätt många uppgifter, och även lista på källor som Sören använt. Bland annat står till sist så här om individen 221:

"Xoa5 1948. Klass A 3.6.1952 och reparation av urspårningsskador (Asket den 12.12.1951). Klass A 28.11.1958 och omlitt Xoa5s. Klass A 20.3.1966, moderniserad. Klass B 27.9.1968 och reparation av svår kollisionsskada (i Grevie i Xt 68 den 26.10.1967). R4 18.5.1971, röd färg."

Jag läser också bland annat att moderniseringen (som gjordes 1966-68 på alla Xoa5) bland annat innebar att "garderobsutrymmen infördes, pentryt byggdes om och lysrör installerades". Den innebar också att de ursprungliga rörsofforna (som haft nackstöd sedan slutet av 50-talet) i 2 klass byttes ut mot fåtöljer av typ B3 m65, som också fanns i Y3 och B10c. Förstaklassfåtöljerna blev färre, och kvarvarande byttes ut mot Ao2-fåtöljer, dock inte vändbara.

X5 utseende, färg och inredning

av Ola Almquist, Sunday, August 30, 2020, 14:37 (1548 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har inga egna kunskaper, men i ÖSJ-bladet 4/1978 (sid 114-118) finns en artikel av Sören Svensson med rubriken "SJ:s elektriska motorvagnståg litt Xoa5". Där finns rätt många uppgifter, och även lista på källor som Sören använt. Bland annat står till sist så här om individen 221:

"Xoa5 1948. Klass A 3.6.1952 och reparation av urspårningsskador (Asket den 12.12.1951). Klass A 28.11.1958 och omlitt Xoa5s. Klass A 20.3.1966, moderniserad. Klass B 27.9.1968 och reparation av svår kollisionsskada (i Grevie i Xt 68 den 26.10.1967). R4 18.5.1971, röd färg."

Det finns en bild i Nordens Järnvägar 1971, sidan 34. Där står det i och för sig revision i Åmål i mars men det kan ha varit då det togs in. Bilden är tagen i Västerås och dit slutade X5 gå vid tidtabellsskiftet i maj 1971.

/Ola