X8 254 i Göteborg 1973 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Tuesday, August 25, 2020, 21:54 (1636 dagar sedan)

[image]Någon färgbild på X5 i originalfärg fick jag tyvärr inte tillfälle att ta, men X8 254 fastnade på plåten 11 maj 1973 då den skulle gå i tåg 482 till Norrköping. Visserligen inte originalfärg men i alla fall. 254 fick väl behålla denna färg till det bittra slutet.

X8 254 i Göteborg 1973

av Åke C., Tuesday, August 25, 2020, 23:10 (1636 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]Någon färgbild på X5 i originalfärg fick jag tyvärr inte tillfälle att ta, men X8 254 fastnade på plåten 11 maj 1973 då den skulle gå i tåg 482 till Norrköping. Visserligen inte originalfärg men i alla fall. 254 fick väl behålla denna färg till det bittra slutet.

Snyggt!
Den understa "cremegula" linjen mot det svarta, och den översta mot taket är tydligen övermålade med orange i något skede.

Slutsignalen(?), uppe mellan fönstren, ser ut att vara igensatt.
Hur gjorde man med slutsignaleringen i så fall?
Inbyggd i någon strålkastare?
Det ser ut att finnas hållare för konventionella slutsignaler.

X8 254 i Göteborg 1973

av Legenden, Wednesday, August 26, 2020, 07:04 (1636 dagar sedan) @ Åke C.

[image]Någon färgbild på X5 i originalfärg fick jag tyvärr inte tillfälle att ta, men X8 254 fastnade på plåten 11 maj 1973 då den skulle gå i tåg 482 till Norrköping. Visserligen inte originalfärg men i alla fall. 254 fick väl behålla denna färg till det bittra slutet.


Snyggt!
Den understa "cremegula" linjen mot det svarta, och den översta mot taket är tydligen övermålade med orange i något skede.

Slutsignalen(?), uppe mellan fönstren, ser ut att vara igensatt.
Hur gjorde man med slutsignaleringen i så fall?
Inbyggd i någon strålkastare?
Det ser ut att finnas hållare för konventionella slutsignaler.

Det som ser ut som en hållare för slutsignal är i själva verket slutsignalen. I det igensatta hålet har troligen tyfonen varit placerad tidigare.

X8 254 i Göteborg 1973

av HKN, Wednesday, August 26, 2020, 10:10 (1635 dagar sedan) @ Legenden

Hålet mellan fönstren fram innehöll ursprungligen slutsignalen. Detta ändrades sedan under SJ-tiden. Jag har bilder med båda varianterna av X08a i den ursprungliga orangemålningen, men de är inte mina.

X8 254 i Göteborg 1973

av Överkörmästaren, Wednesday, August 26, 2020, 10:43 (1635 dagar sedan) @ HKN

Hålet mellan fönstren fram innehöll ursprungligen slutsignalen. Detta ändrades sedan under SJ-tiden. Jag har bilder med båda varianterna av X08a i den ursprungliga orangemålningen, men de är inte mina.

Bild på Xoa8 med röd lykta och luftvissla finns i denna tråd:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=197603

X8 254 i Göteborg 1973

av Stig Lagergren, Thursday, September 03, 2020, 18:28 (1627 dagar sedan) @ Åke C.


Snyggt!
Den understa "cremegula" linjen mot det svarta, och den översta mot taket är tydligen övermålade med orange i något skede.

Har tittat på bilder sen 60-talet och då fanns det inte någon annan cremegul linje än "bröstlisten". Har det inte funnits någon nedre gul linje på Xoa8/X8? Att det fanns på Xoa5/X5 är helt klart.

X8 254 i Göteborg 1973

av Ola Almquist, Thursday, September 03, 2020, 19:02 (1627 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Snyggt!
Den understa "cremegula" linjen mot det svarta, och den översta mot taket är tydligen övermålade med orange i något skede.

Har tittat på bilder sen 60-talet och då fanns det inte någon annan cremegul linje än "bröstlisten". Har det inte funnits någon nedre gul linje på Xoa8/X8? Att det fanns på Xoa5/X5 är helt klart.

Nej, det verkar inte så.
Bild

/Ola