Motorvagn Y (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Helén Marklund, Wednesday, August 26, 2020, 11:11 (1552 dagar sedan)

Hej!

Den här motorvagnen kommer från Skara och anländer Gössäter på 1960-talet. Motorvagnen har en "grill" på sin högra frontsida som jag inte känner till. Vilken Y-modell är det?[img]images/uploaded/202008260910555f46271f5fce4.jpg[/img]

Motorvagn Y

av Överkörmästaren, Wednesday, August 26, 2020, 11:14 (1552 dagar sedan) @ Helén Marklund

Hej!

Den här motorvagnen kommer från Skara och anländer Gössäter på 1960-talet. Motorvagnen har en "grill" på sin högra frontsida som jag inte känner till. Vilken Y-modell är det?[img]images/uploaded/202008260910555f46271f5fce4.jpg[/img]

YBo5p.

"Grillen" är kylluftintaget för motorn, som sitter i ena änden på vagnen.

Motorvagn Y

av Helén Marklund, Wednesday, August 26, 2020, 11:43 (1552 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jaha, minsann. Tack! Nu när jag vet lite mer tittar jag på hemsidan http://jarnvagshistoria.se/hwj/ybo5p.htm och hittar tre modeller av YBo5p som har synligt kylluftintag framtill. De är 833, 897 och 913. Är motorvagnen i Gössäter av någon av dessa tre modeller?

Motorvagn Y

av tobbe, Wednesday, August 26, 2020, 11:57 (1552 dagar sedan) @ Helén Marklund

Alla motorvagnar av litt YBo5p o YBo5t hade denna grill så det bästa är att kolla stationeringen vid denna tidpunkt då det fanns ett större antal enheter.
tobbe

Motorvagn Y

av Martin Långström, Wednesday, August 26, 2020, 11:58 (1552 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jaha, minsann. Tack! Nu när jag vet lite mer tittar jag på hemsidan http://jarnvagshistoria.se/hwj/ybo5p.htm och hittar tre modeller av YBo5p som har synligt kylluftintag framtill. De är 833, 897 och 913. Är motorvagnen i Gössäter av någon av dessa tre modeller?

Alla YBo5p hade detta kylluftintag, men bara i den änden där motorn finns.

Motorvagn YBo5p

av Leif B, Wednesday, August 26, 2020, 12:03 (1552 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jaha, minsann. Tack! Nu när jag vet lite mer tittar jag på hemsidan http://jarnvagshistoria.se/hwj/ybo5p.htm och hittar tre modeller av YBo5p som har synligt kylluftintag framtill. De är 833, 897 och 913. Är motorvagnen i Gössäter av någon av dessa tre modeller?

Det fanns 72 st motorvagnar/rälsbussar av typ YBo5p samtliga med kylargrill i ena änden och utan i andra änden. De hade individnummer 788-811, 873-901 och 906-924. Typbeteckningen (littera) var YCo5p fram till 1956, därefter YBo5p och till sist (fr o m 1970) YP.

Vilka av de 72 som var stationerade på Västgötanätet vid olika tidpunkter har jag tyvärr ingen aning om.

Motorvagn YBo5p

av Anders Sandgren, Wednesday, August 26, 2020, 14:23 (1552 dagar sedan) @ Leif B

April 1966 var YBo5p 876, 882, 887, 899, 900, 906, 910, 912, 913, 914, 915, 916, 917, 918, 920, 921, 922 och 923 placerade i Västergötland (4dd).

Dessutom YFo5p 904 och 905 och en massa släp.

Enligt Stig L's sida.

Motorvagn Y

av Micke Carlsson, Saturday, August 29, 2020, 09:43 (1549 dagar sedan) @ Helén Marklund

Det framgår kanske av de nedanstående svaren men modellen (fordonstypen) är YBo5p, och numren är individnummer, precis som registreringsnummer på en bil. Alla YBo5p är alltså lika i grunden.

Motorvagn Y

av JYT, Wednesday, August 26, 2020, 23:01 (1552 dagar sedan) @ Helén Marklund

Är det inte så att smalspåriga & normalspåriga rälsbussar (dadel-askar), för oss oinvigda uppfattas som samma vagnar men egentligen är olika, inte bara i spårvidd och där normalspåriga saknar denna "kylargrill"?

Motorvagn Y

av tobbe, Wednesday, August 26, 2020, 23:36 (1552 dagar sedan) @ JYT

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe

Motorvagn Y

av Herbert Paalberg, Thursday, August 27, 2020, 10:17 (1551 dagar sedan) @ tobbe

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe

Ja kylluftintaget på Y6-8 sitter under golvnivå längs med ena sidan av korgen och regleras via en termostatreglerad lucka och öppnas stegvis beroende på kylarvattnets temperatur. Har själv varit med om detta att temperaturen har ökat utan att luckan har öppnats varför man istället har fått stanna och spärra upp den mekaniskt med en sten eller pinne i helöppet läge. Många ggr har kylaren varit igensatt av damm eller grus som virvlat upp just på dessa "grusbanor". Men som gammal "trådare"=teknisk rådgivare på motorvagnar skulle jag aldrig råda någon att trycka ner "start 2" knappen under färd då ju den endast skall användas vid start för att överbrygga oljetrycket vid motorstarten. Den skall omedelbart släppas då motorn startar och den bygger upp ett eget oljetryck, man kan enkelt uttrycka att start 2 knappen ingår i motorns eget skydds-system att vid problem vid fallande oljetryck eller hög motortemperatur omedelbart stoppa motorn via stoppdonet.
Samma sak är det i de smalspåriga Yp där sitter det en mekaniskt spjäll för luftintaget till kylaren under en lucka vid sidan av motorhuven. Det ingår vid klargöringen att öppna luckan och kontrollera att luckan är öppen så att luften passerar ner till kylaren.
Man skall aldrig lura motorövervakningen då det är dess enda uppgift att förhindra motorhaverier. Palle i Vika (Trådare) och lång erfarenhet av dessa vehicklar.;-)

Motorvagn Y. Y6 luftintag?

av Leif B, Thursday, August 27, 2020, 13:20 (1551 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe


Ja kylluftintaget på Y6-8 sitter under golvnivå längs med ena sidan av korgen och regleras via en termostatreglerad lucka och öppnas stegvis beroende på kylarvattnets temperatur. Har själv varit med om detta att temperaturen har ökat utan att luckan har öppnats varför man istället har fått stanna och spärra upp den mekaniskt med en sten eller pinne i helöppet läge. Många ggr har kylaren varit igensatt av damm eller grus som virvlat upp just på dessa "grusbanor". Men som gammal "trådare"=teknisk rådgivare på motorvagnar skulle jag aldrig råda någon att trycka ner "start 2" knappen under färd då ju den endast skall användas vid start för att överbrygga oljetrycket vid motorstarten. Den skall omedelbart släppas då motorn startar och den bygger upp ett eget oljetryck, man kan enkelt uttrycka att start 2 knappen ingår i motorns eget skydds-system att vid problem vid fallande oljetryck eller hög motortemperatur omedelbart stoppa motorn via stoppdonet.
Samma sak är det i de smalspåriga Yp där sitter det en mekaniskt spjäll för luftintaget till kylaren under en lucka vid sidan av motorhuven. Det ingår vid klargöringen att öppna luckan och kontrollera att luckan är öppen så att luften passerar ner till kylaren.
Man skall aldrig lura motorövervakningen då det är dess enda uppgift att förhindra motorhaverier. Palle i Vika (Trådare) och lång erfarenhet av dessa vehicklar.;-)

Motorvagn Y. Y6 luftintag?

av Leif B, Thursday, August 27, 2020, 13:22 (1551 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe


Ja kylluftintaget på Y6-8 sitter under golvnivå längs med ena sidan av korgen och regleras via en termostatreglerad lucka och öppnas stegvis beroende på kylarvattnets temperatur. Har själv varit med om detta att temperaturen har ökat utan att luckan har öppnats varför man istället har fått stanna och spärra upp den mekaniskt med en sten eller pinne i helöppet läge. Många ggr har kylaren varit igensatt av damm eller grus som virvlat upp just på dessa "grusbanor". Men som gammal "trådare"=teknisk rådgivare på motorvagnar skulle jag aldrig råda någon att trycka ner "start 2" knappen under färd då ju den endast skall användas vid start för att överbrygga oljetrycket vid motorstarten. Den skall omedelbart släppas då motorn startar och den bygger upp ett eget oljetryck, man kan enkelt uttrycka att start 2 knappen ingår i motorns eget skydds-system att vid problem vid fallande oljetryck eller hög motortemperatur omedelbart stoppa motorn via stoppdonet.
Samma sak är det i de smalspåriga Yp där sitter det en mekaniskt spjäll för luftintaget till kylaren under en lucka vid sidan av motorhuven. Det ingår vid klargöringen att öppna luckan och kontrollera att luckan är öppen så att luften passerar ner till kylaren.
Man skall aldrig lura motorövervakningen då det är dess enda uppgift att förhindra motorhaverier. Palle i Vika (Trådare) och lång erfarenhet av dessa vehicklar.;-)

Flyttades inte luftintaget på Y6-Y8 upp på vagnsidan under fönstren på åtminstone en del av Y6-Y8, just för att undvika damm, löv och snö?

Motorvagn Y. Y6 luftintag?

av Göran Kannerby, Thursday, August 27, 2020, 13:27 (1551 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte minns helt galet så sitter väl luftintaget till motorn under golvet? Minns vid en resa på inlandsbanan att föraren fick problem med motortemperaturen då manometern visade på 98 grader i motoränden men betydligt lägre i B-änden där tåget manövrerades från varvid motorn lade av till o från. Då jag satt i motorändens hytt bad föraren som visste att jag var en jvg intresserad person mig att hjälpa till genom att trycka in start 2:an och hålla den intryckt konstant. Vi befann oss strax norr om Sveg på väg söderut men det blev kämpigt att trycka in denna knapp så jag tog en bunt SJ-plastmuggar och ställde dem på denna knapp och sänkte skyddslocket mot muggarna och lade mina armar på denna och tryckte ned skyddslocket och så kunde vi ta oss in till Sveg för en noggrannare undersökning. En annorlunda Y6/8 resa måste jag tillstå.:-P :-P
tobbe


Ja kylluftintaget på Y6-8 sitter under golvnivå längs med ena sidan av korgen och regleras via en termostatreglerad lucka och öppnas stegvis beroende på kylarvattnets temperatur. Har själv varit med om detta att temperaturen har ökat utan att luckan har öppnats varför man istället har fått stanna och spärra upp den mekaniskt med en sten eller pinne i helöppet läge. Många ggr har kylaren varit igensatt av damm eller grus som virvlat upp just på dessa "grusbanor". Men som gammal "trådare"=teknisk rådgivare på motorvagnar skulle jag aldrig råda någon att trycka ner "start 2" knappen under färd då ju den endast skall användas vid start för att överbrygga oljetrycket vid motorstarten. Den skall omedelbart släppas då motorn startar och den bygger upp ett eget oljetryck, man kan enkelt uttrycka att start 2 knappen ingår i motorns eget skydds-system att vid problem vid fallande oljetryck eller hög motortemperatur omedelbart stoppa motorn via stoppdonet.
Samma sak är det i de smalspåriga Yp där sitter det en mekaniskt spjäll för luftintaget till kylaren under en lucka vid sidan av motorhuven. Det ingår vid klargöringen att öppna luckan och kontrollera att luckan är öppen så att luften passerar ner till kylaren.
Man skall aldrig lura motorövervakningen då det är dess enda uppgift att förhindra motorhaverier. Palle i Vika (Trådare) och lång erfarenhet av dessa vehicklar.;-)


Flyttades inte luftintaget på Y6-Y8 upp på vagnsidan under fönstren på åtminstone en del av Y6-Y8, just för att undvika damm, löv och snö?

Kan bekräfta detta, har ett starkt synminne av detta, ett intag med ställbar öppning.

Motorvagn Y

av tobbe, Thursday, August 27, 2020, 15:33 (1551 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jo, Palle jag förstår detta mycket väl men föraren bad mig uttryckligen att göra så då motorn stannade så fort jag släppte trycket på knappen. Han hade svårt att komma åt den underliggande lådan där vi nu stod på linjen ca 3 km norr om Sveg. I Sveg fick han hjälp av en kollega att justera denna och vi kunde fortsätta mot Mora något försenad men anlände Mora före tidtabellen.
Han tackade så mycket för hjälpen när vi kom till Mora.
tobbe

Motorvagn Y

av Heller, Thursday, August 27, 2020, 21:43 (1551 dagar sedan) @ tobbe

Jo, Palle jag förstår detta mycket väl men föraren bad mig uttryckligen att göra så då motorn stannade så fort jag släppte trycket på knappen. Han hade svårt att komma åt den underliggande lådan där vi nu stod på linjen ca 3 km norr om Sveg. I Sveg fick han hjälp av en kollega att justera denna och vi kunde fortsätta mot Mora något försenad men anlände Mora före tidtabellen.
Han tackade så mycket för hjälpen när vi kom till Mora.
tobbe

Det går ju att palla YBL-ventilen ”huvudventil Wilson-växel” med ett par 10-öringar för att uppnå samma effekt som man får av att hålla inne ”Start 2”. Detta bör emellertid göras med förnuft, d.v.s. oljetryck och kylvattentemperatur bör hålla sig på rätt nivå. Det finns historier om hur man för 20 öre har gjort om en vattenkyld åtta till en luftkyld sexa...

Motorvagn Y

av Helén Marklund, Friday, August 28, 2020, 12:58 (1550 dagar sedan) @ JYT

Är det smalspår på bilden i Gössäter, tror ni?

Motorvagn Y. Smalspår!

av Leif B, Friday, August 28, 2020, 13:29 (1550 dagar sedan) @ Helén Marklund

Är det smalspår på bilden i Gössäter, tror ni?

Ja, det är det.

De syns bl a på att rälsbussen är just av typ YBo5p, "p" står för spårvidd 891 mm. Ett kännetecken som skiljer en YBo5p (smalspårig) från de normalspåriga (YBo6, YBo7 o YBo8) motsvarigheterna.

Motorvagn Y

av PeO, Friday, August 28, 2020, 13:37 (1550 dagar sedan) @ Helén Marklund

Gössäter hade aldrig annat än 891mm
Öppnades15/12 1887 som Skara Kinnekulle Vänerns järnväg, införlivades med VGJ, ny linje till Forshem, Mariestad- Kinnekulle Järnväg 1889. Sista tåget gick för 50 år sedan i söndags. Sista tåget på stumpen ner till Vänern ska ha gått 1955.