X15 i Storlien. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, Wednesday, August 26, 2020, 14:00 (1732 dagar sedan)

På vårvintern 1982 pågick vinterprov med provtåget X15. Ganska meningslöst egentligen, eftersom det var blidväder på Storlienbanan.
Jag och två tågmästare hade baxat upp ett vintersporttåg till Storlien, och skulle åka pass hem till Östersund i tåg 85.
Framför tåget stod X15, som skulle gå före tåg 85. Vi frågade om vi kunde lifta med dem i stället, och det gick bra.

Jag tog några bilder vid tillfället. Med dagens mobilkameror hade det blivit bättre bilder. ;-)
[image]

[image]

[image]

X15 i Storlien.

av Svante, Thursday, August 27, 2020, 09:21 (1731 dagar sedan) @ Cargoman

Där var jag också med. Specialtillstånd från maskinavdelningen i Stockholm. Jag har också en del svartvita bilder från den resan.

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"?

av Leif B, Thursday, August 27, 2020, 09:43 (1731 dagar sedan) @ Cargoman

På vårvintern 1982 pågick vinterprov med provtåget X15. Ganska meningslöst egentligen, eftersom det var blidväder på Storlienbanan.
Jag och två tågmästare hade baxat upp ett vintersporttåg till Storlien, och skulle åka pass hem till Östersund i tåg 85.
Framför tåget stod X15, som skulle gå före tåg 85. Vi frågade om vi kunde lifta med dem i stället, och det gick bra.

Jag tog några bilder vid tillfället. Med dagens mobilkameror hade det blivit bättre bilder. ;-)
[image]

Vad är det för stora "malmvagnar" som står på spåret till höger på första bilden. Även om jag kallar dem malmvagnar så är de knappast till för järnmalm med den stora volymen, men vad lastade de? Kalk? Varifrån och vart?

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"?

av Pelle Björkman, Thursday, August 27, 2020, 16:01 (1730 dagar sedan) @ Leif B

På vårvintern 1982 pågick vinterprov med provtåget X15. Ganska meningslöst egentligen, eftersom det var blidväder på Storlienbanan.
Jag och två tågmästare hade baxat upp ett vintersporttåg till Storlien, och skulle åka pass hem till Östersund i tåg 85.
Framför tåget stod X15, som skulle gå före tåg 85. Vi frågade om vi kunde lifta med dem i stället, och det gick bra.

Jag tog några bilder vid tillfället. Med dagens mobilkameror hade det blivit bättre bilder. ;-)
[image]

Vad är det för stora "malmvagnar" som står på spåret till höger på första bilden. Även om jag kallar dem malmvagnar så är de knappast till för järnmalm med den stora volymen, men vad lastade de? Kalk? Varifrån och vart?

De malmvagnsliknande vagnarna kan tänkas vara transportörer av kvarts SJF 657 Axeltryck 1.7.1971 beskriver ett undantag från gällande norska regler om axellast 17 ton. På sträckan Storlien-Kopperå gjordes ett undantag till axeltryck 20 TON. Transporterna angavs gå Nattavaara - Kopperå (Meråker smelteverk).
Detta var ett försök till att förklara bilden.

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"?

av Christer Fredriksson, Thursday, August 27, 2020, 17:24 (1730 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Denna typ av malmvagnar användes även för järnmalmsslig från Grängesberg till Domnarvet de sista åren.
När transporterna upphörde ställdes ett tomvagnssätt upp på utdragsspåret på Grängesberg C, där de till sist lutade så mycket utåt linjen att de tog i ett passerande lok, varefter de drogs in till bangården.
Foto finnes på IBL BILDBYRÅ.

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads!

av Leif B, Thursday, August 27, 2020, 22:50 (1730 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Denna typ av malmvagnar användes även för järnmalmsslig från Grängesberg till Domnarvet de sista åren.
När transporterna upphörde ställdes ett tomvagnssätt upp på utdragsspåret på Grängesberg C, där de till sist lutade så mycket utåt linjen att de tog i ett passerande lok, varefter de drogs in till bangården.
Foto finnes på IBL BILDBYRÅ.

Jag fick ett mejl från en godstågskunnig kompis "Uads byggda av AGEVE ca 1975 för malm Ggm-Dmn. Dessa var de första vagnarna för stax 22 ton i Sverige, långt innan stax 22,5 ton infördes som en UIC-standard.
Efter nedläggning av Dmn masugn blev några av vagnarna tillbyggda med högre och täckt lastutrymme för tp av sand till Lme."

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads!

av Christer Fredriksson, Thursday, August 27, 2020, 22:56 (1730 dagar sedan) @ Leif B

Dessa sand-tp går väl ännu, eller har även dessa tp upphört och vagnar skrotats?
De fanns i alla fall kvar för något år sedan i privat ägo!

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads!

av Ola Almquist, Thursday, August 27, 2020, 23:30 (1730 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Dessa sand-tp går väl ännu, eller har även dessa tp upphört och vagnar skrotats?
De fanns i alla fall kvar för något år sedan i privat ägo!

De finns kvar.
Sandtåget
TGOJ Uads
RT Faoos-tx

Bilden från bildbyrån IBL får du nog berätta vad man ska söka på för att man ska kunna hitta den. IBL har numera tagits över av TT.

/Ola

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads!

av Christer Fredriksson, Friday, August 28, 2020, 00:42 (1730 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads!

av Kjell Aghult, Friday, August 28, 2020, 17:01 (1729 dagar sedan) @ Leif B

Denna typ av malmvagnar användes även för järnmalmsslig från Grängesberg till Domnarvet.

Uad-vagnarna gick 1976-1981 även i malmtågen Stråssa-Frövi-Fagersta-Norberg (Spännarhyttan) och åter. De innebar standardhöjning: Malmen hade tidigare gått med Ud- (f d Mas-)vagnar från Malmbanan. Trots revision i Notviken var de slitna och krävde 10 % reserv p g a skadefrekvensen. De hade också bara sth 50 lastade och 60 tomma: På en linje där alla andra godståg körde 70 eller 90. TGOJ överlämnade dock alltid punktligt lasttåget från Stråssa: Så att det planerat höll undan för två 90-tåg bakom. En förbigång hade medfört oreda på eftermiddagen i Fagerstaområdet. Tomtåget till Frövi på kvällarna låg sist i en tåggrupp.

Ud-vagnarna hade också M-broms, vilket krävde speciallok och specialutbildade förare. Ofta var det Dg2 136, gemenligen kallad "Långtarmen". Det skrotades sedan Stråssatågen fått de nya vagnarna.

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"?

av Anders.k., Friday, August 28, 2020, 18:46 (1729 dagar sedan) @ Leif B

Något spretig tråd , ett försök till Klarläggande från min sida.

Det finns två typer av dom som kallas Uads i tråden.

Den första typen byggdes av Chr olssson i Falkenberg 1962 i ett antal av 100 st , när dom leverades hette dom Kbö för det var ju innan UIC-litterans intåg.
Vad dom skulle användas någonstans vet jag inte riktigt , runt Dannemora är jag väl rätt säker på att många rullade , även till Rönnskär.
Senare hette dom Uads , ännu senare och nu heter dom Faoos.
Det ska finnas en drös kvar någonstans , flimrar förbi i Postvagnen i bland och när dom andra skrotades har jag ingen aning om.
Skygga är dom i alla fall, så jag har inte fått någon bättre bild på dom.

[image]


Nästa typ , den som syns på bilden i Storlien byggdes av AB Gävle vagnverkstad 1976 i ett antal av 105 st , dom leverades som Uads men ändrade senare till Faoos också.
Dom sattes i trafik för SSAB mellan Grängesberg och Borlänge , det blev ju inte så långvarigt för den trafiken upphörde när masugnen i Borlänge blåste ner 1980.

[image]

I mitten av 80-talet så har vagnarna stått avställda länge, så en hel drös byggs om till Qbt, vet inte riktigt vad det är som används vid ombyggnad för vagnarna är ju inte lika varandra på något sätt.

[image]

[image]

Andra vagnar är påbyggda , vet inte riktigt när detta sker men dom rullar ju än idag , varje dag.
Två olika vagnar tagna från var sitt håll , för dom är ju inte symetriska.

[image]

[image]


M.V.H Anders.k.

X15 i Storlien. "Malmvagnarna"?

av Christer Fredriksson, Friday, August 28, 2020, 20:56 (1729 dagar sedan) @ Anders.k.

Litt Kbö-vagnarna användes tillsammans med Litt Ia i vardagliga trafiken med zink- och blyslig från Björnhyttan till Rönnskär.

(Använder gamla Litt-beteckningarna då de sitter i ryggmärgen och stod sig över tid i många år!)

X15 i Storlien.- X15-4

av HJP, Thursday, August 27, 2020, 11:18 (1731 dagar sedan) @ Cargoman

****
Tågsättet är märkt X15-3. Senare sattes en prototypvagn in, så märkningen ändrades till X15-4.
Jag tog ett par bilder, när det stod uppställt i Södertälje C. Tyvärr ingen anteckning om tidpunkten, men sent 1980-tal är nog en rimlig gissning. Prototypvagnen är omärkt.

[image]

[image]

[image]

Möjligen är det samma vagn, US2-P 2700, som jag fotograferade i Hagalund, tidigt 2000-tal. Här försedd med provboggi.
[image]

[image]

[image]

X15 i Storlien.

av Henrik H, Thursday, August 27, 2020, 21:38 (1730 dagar sedan) @ Cargoman

Hej Cargoman
En fråga gällande x-15, hade man ändrat banmotorerna mm eller var detta orginal
Mvh Henrik

X15 i Storlien.

av Cargoman, Thursday, August 27, 2020, 22:35 (1730 dagar sedan) @ Henrik H

Vi pratade inte om just detta, så jag har tyvärr ingen aning.
Men förhoppningsvis finns det andra i forumet som känner till det.

X15 i Storlien. - Motorer

av K Lemming, Thursday, August 27, 2020, 22:52 (1730 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Cargoman
En fråga gällande x-15, hade man ändrat banmotorerna mm eller var detta orginal
Mvh Henrik

Vill minnas att jag hört/läst att det fick nya motorer.

X15 i Storlien. - Motorer

av Martin Långström, Thursday, August 27, 2020, 23:47 (1730 dagar sedan) @ K Lemming

Hej Cargoman
En fråga gällande x-15, hade man ändrat banmotorerna mm eller var detta orginal
Mvh Henrik


Vill minnas att jag hört/läst att det fick nya motorer.

Det blev inte bara nya motorer, det blev även helt nya boggier.

Valet av littera vill jag minnas är ett ihopkok av X1 & X5, då det i princip är en X5 med det elektriska och boggier från X1.

X15 i Storlien. - Motorer

av HJP, Friday, August 28, 2020, 14:41 (1729 dagar sedan) @ Martin Långström


Valet av littera vill jag minnas är ett ihopkok av X1 & X5, då det i princip är en X5 med det elektriska och boggier från X1.

****
Ja, ungefär så minns jag också det. X1+X5=X15, enligt matematikens SJ-lagar ;-)

X15 i Storlien. - Motorer

av Svante Andersson, Saturday, August 29, 2020, 14:44 (1728 dagar sedan) @ HJP


Valet av littera vill jag minnas är ett ihopkok av X1 & X5, då det i princip är en X5 med det elektriska och boggier från X1.

****
Ja, ungefär så minns jag också det. X1+X5=X15, enligt matematikens SJ-lagar ;-)

Njäe... boggierna på X15 är nog mer att anse som en prototyp till X2.

Sen kan ju en del även tänkt på världens snabbaste flygplan vid namn X15...

SA

X15 i Storlien.

av LaseJ, Sunday, August 30, 2020, 13:44 (1728 dagar sedan) @ Henrik H

X15 var ett hopkok av X5 och X1. Det enda som användes från X5 var egentligen vagnkorgaren. All elutrustning var från X1, dvs tyristorstyrda likströmsmotorer.

Boggierna var av en ny typ med radialstyrning som togs fram för detta åk.

Bilden från förarhytten visar en instrumentering typ X1 Rc1-3.

Det står en hel del intressant om X15 i boken om Svenska El lok.

X15 i Storlien. - Strålkastare?

av K Lemming, Thursday, August 27, 2020, 22:51 (1730 dagar sedan) @ Cargoman

X15 hade ju ombyggda strålkastare, inga X5 fick väl detta vad jag vet, eller? Hade strålkastarombyggnaden också något att göra med testerna?

X15 i Storlien. - Strålkastare?

av Svante Andersson, Saturday, August 29, 2020, 14:50 (1728 dagar sedan) @ K Lemming

X15 hade ju ombyggda strålkastare, inga X5 fick väl detta vad jag vet, eller? Hade strålkastarombyggnaden också något att göra med testerna?

Tänk på att X15 var ett ASEA (ABB) projekt i grunden... ville man han något så plockade man in det. Koppling till SJ:s övriga X5:or saknades helt.

SA

X15 i Storlien. - Strålkastare?

av K Lemming, Saturday, August 29, 2020, 16:16 (1728 dagar sedan) @ Svante Andersson

X15 hade ju ombyggda strålkastare, inga X5 fick väl detta vad jag vet, eller? Hade strålkastarombyggnaden också något att göra med testerna?


Tänk på att X15 var ett ASEA (ABB) projekt i grunden... ville man han något så plockade man in det. Koppling till SJ:s övriga X5:or saknades helt.

SA

Jo jag vet, men min fundering var om strålkastarna byggdes om när den var X5 men enbart blev genomfört på 218 eller om ombyggnaden genomfördes i samband med ombyggnad till X15 och om detta också isf hade med proven för framtida snabbtåg att göra.

X15 i Storlien. - Strålkastare?

av Svante Andersson, Sunday, August 30, 2020, 14:51 (1727 dagar sedan) @ K Lemming

Tåget fick nya strålkastare när det byggdes om till X15... och man ville antagligen ha bättre lyse i 200 km/h än vad originallamporna kunde erbjuda. Men det förstod du väl också?

SA

X15 i Storlien. - Strålkastare?

av K Lemming, Sunday, August 30, 2020, 17:39 (1727 dagar sedan) @ Svante Andersson

Men det förstod du väl också?

SA

Nä, för då hade jag så klart inte ställt frågan om strålkastareombyggnaden skedde i något av SJ möjligen planerat men avbrutet moderniseringsprogram för X5:ornas strålkastare eller om det skedde vid ombyggnaden till X15.

[x]
[*]