Xoa5 i Mjölby (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Xoa5 218 i S 486 i Mjölby 12 maj 1968 (kanske visat bilden förut, i så fall ber jag om ursäkt)
Xoa5 218 i S 486 i Mjölby 12 maj 1968 (kanske visat bilden förut, i så fall ber jag om ursäkt)
Tror mig ha koll. Du har inte visat bilden tidigare. Tack! :-)
Fin bild.
En fundering om framändesskärm / markering. Ser ut att helt saknas på Xoa5 och senare SJ motorvagnar. Tidigare motorvagnar ser ut att ha haft framändesskärmar.
Tidig bild över BJ Xoa så är framändesskärmar monterade.
Någon som kan klargöra hur det förhåller sig.
BJ
En fundering om framändesskärm / markering. Ser ut att helt saknas på Xoa5 och senare SJ motorvagnar. Tidigare motorvagnar ser ut att ha haft framändesskärmar.
Tidig bild över BJ Xoa så är framändesskärmar monterade.
Någon som kan klargöra hur det förhåller sig.
BJ
Genom en ändring i trafikreglerna (Säo) 1951 slopades framändeskärmarna på de motorvagnar och rälsbussar som, likt Xoa5, var utrustade med fasta slutsignallyktor. Dessa användes även som dagsignal. Förutom att tända fasta slutsignallyktor användes som slutsignal på tåg, användes de också vid växling för att utmärka motorvagnssättets eller rälsbussättets bakände. Efter ändringen 1951 fanns framändeskärmar kvar på ellok och diesellok samt på de motorvagnar som saknade fasta slutsignallyktor.
/up
En fundering om framändesskärm / markering. Ser ut att helt saknas på Xoa5 och senare SJ motorvagnar. Tidigare motorvagnar ser ut att ha haft framändesskärmar.
Tidig bild över BJ Xoa så är framändesskärmar monterade.
Någon som kan klargöra hur det förhåller sig.
BJ
Genom en ändring i trafikreglerna (Säo) 1951 slopades framändeskärmarna på de motorvagnar och rälsbussar som, likt Xoa5, var utrustade med fasta slutsignallyktor. Dessa användes även som dagsignal. Förutom att tända fasta slutsignallyktor användes som slutsignal på tåg, användes de också vid växling för att utmärka motorvagnssättets eller rälsbussättets bakände. Efter ändringen 1951 fanns framändeskärmar kvar på ellok och diesellok samt på de motorvagnar som saknade fasta slutsignallyktor.
/up
Tack för klargörande.
Hittar dock ingen bild över Xoa5 där framändessärmar är monterade trots att de var i trafik redan 1948.
BJ
En fundering om framändesskärm / markering. Ser ut att helt saknas på Xoa5 och senare SJ motorvagnar. Tidigare motorvagnar ser ut att ha haft framändesskärmar.
Tidig bild över BJ Xoa så är framändesskärmar monterade.
Någon som kan klargöra hur det förhåller sig.
BJ
Genom en ändring i trafikreglerna (Säo) 1951 slopades framändeskärmarna på de motorvagnar och rälsbussar som, likt Xoa5, var utrustade med fasta slutsignallyktor. Dessa användes även som dagsignal. Förutom att tända fasta slutsignallyktor användes som slutsignal på tåg, användes de också vid växling för att utmärka motorvagnssättets eller rälsbussättets bakände. Efter ändringen 1951 fanns framändeskärmar kvar på ellok och diesellok samt på de motorvagnar som saknade fasta slutsignallyktor.
/up
****
Ibland känns vissa företeelser inkonsekventa. Räknas t.ex. inte Hiding Carlsson-bussarnas slutsignaler, för fasta? Här museets Yo1s 626, fotograferad 20 juli 2012.
Är det där ett sentida montage av röd lampa i parkeringsljushållaren eller något som faktiskt finns beskrivet i samtida handhavandeböcker eller liknande?
En fundering om framändesskärm / markering. Ser ut att helt saknas på Xoa5 och senare SJ motorvagnar. Tidigare motorvagnar ser ut att ha haft framändesskärmar.
Tidig bild över BJ Xoa så är framändesskärmar monterade.
Någon som kan klargöra hur det förhåller sig.
BJ
Genom en ändring i trafikreglerna (Säo) 1951 slopades framändeskärmarna på de motorvagnar och rälsbussar som, likt Xoa5, var utrustade med fasta slutsignallyktor. Dessa användes även som dagsignal. Förutom att tända fasta slutsignallyktor användes som slutsignal på tåg, användes de också vid växling för att utmärka motorvagnssättets eller rälsbussättets bakände. Efter ändringen 1951 fanns framändeskärmar kvar på ellok och diesellok samt på de motorvagnar som saknade fasta slutsignallyktor.
/up
Tack för klargörande.
Hittar dock ingen bild över Xoa5 där framändessärmar är monterade trots att de var i trafik redan 1948.
BJ
Xoa5 kan ju ha haft något slags undantag från början som efter ett par år skervs in i trafikreglerna?
Är det där ett sentida montage av röd lampa i parkeringsljushållaren eller något som faktiskt finns beskrivet i samtida handhavandeböcker eller liknande?
****
Vet inte. Att det skulle vara en senare konstruktion, har jag inte tänkt på, men det är fullt möjligt.
Det är i alla fall väldigt fiffigt!
Påminner om hur slutsignalerna brukade utföras i Polen.
Vill minnas att aktersignal på museifordon var en het myndighetspotatis en tid, och löstes på lite olika sätt med olika framgång. Sedan tappade myndigheten intresse för saken.
****
Det slog mig att HC-bussarna troligen var borta 1970, när den Säo-ändring gjordes, som Ulf Pålsson hänvisar till.
Nåja, jag fick iallafall visa en fiffig lösning av slutsignaler.
Hur länge var "Hildingarna" kvar i trafik?
Ibland känns vissa företeelser inkonsekventa. Räknas t.ex. inte Hiding Carlsson-bussarnas slutsignaler, för fasta? Här museets Yo1s 626, fotograferad 20 juli 2012.
Termen 'slutsignal' innebar före 1979 en anordning som kunde ses både framifrån och bakifrån. Med detta synsätt hade inte tåg som bestod av ensamma lok någon slutsignal. I mörker skulle rött sken visas bakåt, men det kallades inte 'slutsignal'.
Rälsbussar behandlades från 1935 som lok, d.v.s. de förde inte slutsignal, men väl rött sken bakåt i mörker. Detta gällde även vid framförande av flera rälsbussar (eller rälsbuss och släpvagn till rälsbuss) tillsammans
Från 1951 försågs dock den nya typen av rälsbuss, som kallades 'klass A', med sidoplacerade fasta slutsignallyktor; rälsbusståg klass A förde alltså slutsignal. För de äldre rälsbussarna, som kallades 'klass B' fortsatte 1935 års regler att gälla. 1966 slopades alla kvarvarande rälsbussar klass B som tågfordon; några klassades om till småfordon (A-fordon).
1979 bestämdes att slutsignalen inte längre behövde kunna ses framifrån. Först då blev det fritt fram att kalla alla röda sken bakåt på tåg för 'slutsignal'.
Det slog mig att HC-bussarna troligen var borta 1970, när den Säo-ändring gjordes, som Ulf Pålsson hänvisar till.
Det där förstod jag inte. Den säo-ändring som jag skrev om i inlägget 2020-08-29, 22:56 skedde ju 1951.
Nåja, jag fick iallafall visa en fiffig lösning av slutsignaler.
Ja, 'slutsignal' i den betydelse som termen hade från 1979.
Hur länge var "Hildingarna" kvar i trafik?
Se ovan. Längst till 1966.