Kvarvarande vattenhästar i Sverige (Byggnad)
Tacksam för uppdateringar,kompletteringar, rättelser, och om t.ex rivningar. Listan är delvis sammanställd utifrån en tråd om vattentorn i postvagnen 2003. Vattentorn vid Järnvägsmuseér/museibanor ej medtagna:
Alingsås (flyttad till annan plats och kvar som kulturminne)
Bastuträsk (ev. ej kvar)
Björbo (kombinerat med vattentorn)
Bofors (kombinerat med vattentorn)
Brintbodarna (kombinerat med vattentorn)
Daglösen (fanns kvar 2002)
Dalby (utan spår)
Dorotea
Emmaboda
Emådalen (kombinerat med vattentorn)
Eslöv
Falköping (vid lokstallet)
Flåsjön (kombinerat med vattentorn)
Fredriksberg (Annefors) utan spår 802 mm
Fryksta Vid stationshusets södra gavel. SJ standardtyp, tidigare vid stationen i Kil. Nu som kulturminne utan vattenanslutning. Någon "driftvattenhäst" har aldrig funnits i Fryksta.
Gnesta
Gulåstjärn (kombinerat med vattentorn) (kvar för ett par år sedan)
Gällivare (Utan spåranslutning numera)
Hallanda (Kombinerat med vattentorn) Ej spåranslutning
Mellan Hallindens fd station och Brodalens fd station (Lysekils J).
Hallsberg (flyttad till utanför jvg-stationen och som kulturminne)
Herrljunga (Ev. ej kvar)
Holmsjö
Hovmantorp (användes för att vattna makadam (för att minska dammbildningen vid tippning) i början av 1990-talet. Ansluten till det kommunala vattennätet)
Hybo Vid stationshuset som kulturminne tillsammans med drivaxel och semafor.
Hällnäs station
Hässleholm ligger nedmonterad i delar vid lokstallet tidigt 2000tal)
Järnboås (Kombinerat med vattentorn)
Järpen
Karlshamn
Karlskrona
Katrineholm (vid lokstallet)
Kil. Vid infarten till vändskivan. Vattenhästen är sedan ett antal (mer än 10?) urkopplad från vattenmatningen. Före det var den inkopplad på den kommunala vattenledningen, och inte på vattentornet i SJ-stallet ett antal år. (2005-03-21)
Kisa - fungerar inte för tillfället.
Knivingaryd (MÅJ) Både en fristående och en på vattentorn. Utan spår
Knoppen (Vattengivningsanordning från närliggande tjärn. Använd för 10-15 år sedan isamband med veterantåg)
Kopparberg
Kristianstad lokstation 2 st
Kristinehamn Har inköpts av ENJ, Kärrgruvan
Kropptjärn (Kombinerat med vattentorn)
Krylbo Vid lokstallet (I bruk 2003)
Kville
Lindesberg (bangårdens norra del) (Ev. ej kvar)
Ludvika (Norra infarten SWB/BJ)
Mellerud Cistern i rundstallets östra gavel med vattengivningsanordning. Nu obrukbar. (2005-03-21)
Mjölby intill lokstallet
Nederhögen (kvar 2002)
Nyland intill lokstallet
Orsa (Ihop med vattentorn/lokstall) (Trol. ej kvar)
Porjus (Kvar som kulturminne och sattes upp/användes 1987)
Runhällen (Kombinerat med lokstallets vattentorn, ej spår)
Skelleftehamn
Storlien (vid lokstall) (Ev ej kvar)
Storvik
Sundbyberg Vid lokstallet
Sundsvall
Sunne Ej fungerande
Svedala (Utan spår nära Svedala industriområde.)
Sveg (står ev. ej kvar)
Söderhamn vid lokstallet
Tandsjöborg (Kombinerat med vattentorn)
Tyfors (HFJ 802 mm, utan spår)
Uddevalla
Ulricehamn (utan spår)
Ulriksfors
Vansbro
Vetlanda (flyttad och kvar som kulturminne)
Vilhelmina (kvar 2002)
Vimmerby (Ev. ej kvar)
Vimosågen (Kombinerat med vattentorn)
Vojmån (kvar 2002)
Vollsjö (kombinerat med vattentorn?) ca 100 m spår kvar
Värnamo (Ev. ej kvar)
Västerås C
Ådalsliden
Ängelholm (Banskolan)
Ängelholm (på "Pyttebanan"s sträckning (dvs mitt uppe på gamla banvallen) mellan "Pyttebron" över Rönne å och f d Ängelholms Värns stn, i grönområdet mellan ån och bostadsområdet mittemot. Den verkar ha ställts dit av nån "hembygdsanledning" eller nåt sånt till minne av gamla EKJ. Jag har för mig att den har en sfärisk järnmotvikt till skillnad från de flesta andra som brukar vara parallellepipediska, dvs "fyrkantiga" (i alla fall inte 27-sidiga!).)
Örebro Cv (Flyttades från spåret för ½ år sen när det revs upp så nu står den inne på området.)
Östersund
Övriga vattengivningsanordningar
Stockholm Ö Lokstallet Stockholm Östra har möjligheter att diskribuera vatten till ånglok. Krävs dock en brandslang. Anordningen är byggd för just detta ändamål. Stallet är idag verkstadslokal för Roslagsbanans veterantågsförening men anordningen finns kvar och skulle kunna användas vid ett ev. behov.