Varför blev rälsbussar klass B småfordon? (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Wednesday, September 02, 2020, 12:17 (1620 dagar sedan)

Ulf Pålsson skrev i [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=238813]ett inlägg[/link] i en annan tråd:

Från 1951 försågs dock den nya typen av rälsbuss, som kallades 'klass A', med sidoplacerade fasta slutsignallyktor; rälsbusståg klass A förde alltså slutsignal. För de äldre rälsbussarna, som kallades 'klass B' fortsatte 1935 års regler att gälla. 1966 slopades alla kvarvarande rälsbussar klass B som tågfordon; några klassades om till småfordon (A-fordon).

Varför gjorde man om dem till småfordon? Det berodde väl inte enbart på avsaknad av framåtriktad slutsignal.

Varför blev rälsbussar klass B småfordon?

av Micke Carlsson, Wednesday, September 02, 2020, 12:29 (1620 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Axeltryck?

Varför blev rälsbussar klass B småfordon?

av Överkörmästaren, Wednesday, September 02, 2020, 12:33 (1620 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Huvudsakligen hade det väl med kortslutningsförmågan att göra. Bl a axeltryck men också hjulkonstruktion mm kunde väl spela in?

Varför blev rälsbussar klass B småfordon?

av Anders Johansson, Wednesday, September 02, 2020, 13:13 (1620 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En av reglerna säger att fordon med mindre axeltryck är 5 ton och som inte har blockbroms, inte får framföras som tåg.

När SMoK körde järnvägsmuseums Yo1s på Inlandsbanan fick allt genomföras som Spärrfärd med resande, eller vad det nu heter, vilket bl a innebar max 70 km/h och att Vi fick sakta ner till 40 km/h vid alla vägövergångar. (det finns över 1000 sådana på Inlandsbanan enligt dokumentationen, även om flertalet var borttagna)

Yo1s, tillsammans med alla HC-fordon före YBo4 och YBo5p hade trumbroms som inte anses polera hjulbanorna tillräckligt för att säkert kortsluta spårledningarna under 5 tons axeltryck.

Om rälsbussar klass B

av Ulf Pålsson, Wednesday, September 02, 2020, 14:32 (1620 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ulf Pålsson skrev i [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=238813]ett inlägg[/link] i en annan tråd:

Från 1951 försågs dock den nya typen av rälsbuss, som kallades 'klass A', med sidoplacerade fasta slutsignallyktor; rälsbusståg klass A förde alltså slutsignal. För de äldre rälsbussarna, som kallades 'klass B' fortsatte 1935 års regler att gälla. 1966 slopades alla kvarvarande rälsbussar klass B som tågfordon; några klassades om till småfordon (A-fordon).


Varför gjorde man om dem till småfordon? Det berodde väl inte enbart på avsaknad av framåtriktad slutsignal.

’Rälsbuss’ togs [b]1935[/b] in i trafikreglerna (Säo) som en särskild term. Det var ett motordrivet fordon med plats för resande eller gods, men som inledningsvis inte räknades som ’motorvagn’. Det fanns många särskilda regler för tåg med rälsbuss, med avseende bl.a. på bemanning och framförande. De föranleddes sannolikt av rälsbussens lättare och mindre utformning, och dess mindre stabila konstruktion.

[b]1943[/b] gjordes i Säo en uppdelning av rälsbussar i [b]klass A[/b] [i]”vilka med avseende på fordonets allmänna konstruktion, hjultryck m. m. äro jämförliga med järnvägsfordon”[/i]. ['Järnvägsfordon' var till 1947 termen för det som då blev 'tågfordon' och som också inkluderade rälsbussar], och [b]klass B[/b], som var övriga rälsbussar. Klass A-rälsbussar hade en robustare konstruktion och bra förmåga att kortsluta spårledningar, så de särskilda försiktighetsregler som tidigare gällt alla rälsbusståg (vid vägkorsningar [nu: plankorsningar] förarens kontroll av bommar och grindar, nedsaktning, ljudsignal ”tåg kommer”; särskilda regler om tågklarerares tåganmälan på sträcka med linjeblockering), de skulle nu bara omfatta rälsbusståg klass B.

[b]1951 [/b]genomfördes många nya regler för rälsbusståg klass A (inkl. den om fasta slutsignallyktor), föranledda av de nya rälsbussar i klass A som då började levereras.

[b]1959 [/b]förbjöd man i säo trafik med rälsbusståg klass B på sträcka med linjeblockering. De särskilda reglerna om tåganmälan m.m. utgick därför. Däremot fortsatte försiktighetsåtgärderna för framförande av vägkorsningar att gälla.

[b]1966 [/b]slopades, som sagt, alla rälsbussar klass B. Det är väl sannolikt att man då till fullo hade insett säkerhetsproblemet med dem. På en mängd stationer fanns det nu hinderfrihetsspårledningar som förutsattes fungera vid tågvägsinspektion, och det var inte längre rimligt med tåg som inte säkert påverkade vägskyddsanläggningar. Det dög helt enkelt inte längre med tågfordon som inte säkert kortslöt spårledningar. Kanske tyckte man också att tidens krav på krockstabilitet inte var uppfyllda för klass B-rälsbussar; risken för totalhaveri vid t.ex. en krock med en lastbil eller landsvägsbuss vid en vägkorsning var ju ganska stor. Och så kan det ju bero på att rälsbussar klass B vid denna tid hade kommit att användas i så liten utsträckning att slopningen inte skulle vålla stora besvär i tågproduktionen.

1966 slopades också termen 'rälsbuss' i säo, och man övergick till att kalla de kvarvarande (f.d. klass A) för 'motorvagn litt. Y'. Från 1959 hade 'rälsbuss' räknats som en sorts motorvagn.
/up

Om rälsbussar klass B

av Göran Kannerby, Wednesday, September 02, 2020, 15:27 (1620 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack!

Nu fick jag lära mig att det längre tillbaka var så att inga rälsbussar ansågs säkert kortslutande, då blir hela skeendet mycket mer begripligt.

Om rälsbussar klass B

av Ola Almquist, Wednesday, September 02, 2020, 20:22 (1620 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för sammanställningen. I praktiken avregistrerades väl de sista Yo1s 1964 (Yo1p 1963 och Yo1t 1965). Ett antal fanns dock kvar som tjänstefordon utan att ha fått nya nummer.
[link=https://digitaltmuseum.se/021018126676/statens-jarnvagar-sj-y01s-626]Exempel med udda lyktarrangemang[/link]
[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=226817]Fler exempel[/link]

/Ola

Rälsbussar klass A respektive B - märkning

av Heller, Friday, September 04, 2020, 09:28 (1618 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Rälsbussfordonen märktes utvändigt med ett A för klass A och ett B för klass B. Det händer att vän av ordning frågar varför Tjustbygdens Järnvägsförenings fordon är felmärkta, med ett A även i B-änden... Svaret är att HELA rälsbussen är klass A. ;-)

[img]https://www.heller.se/div/200724_900_Vba_liten.jpg[/img]
[i]YBo5p 900 i Verkebäck den 24 juli 2020.[/i]

Rälsbussens A-ände är till höger i bilden (vilket vi ser på luftintaget till kylaren), och även den andra änden är märkt med ett stort A. För den som vill botanisera vidare bland bilder på rälsbussar och titta på märkningar rekommenderar jag ett besök på [link=https://www.smalsparsarkivet.se]Smalspårsarkivet[/link]!

Varför blev rälsbussar klass B småfordon?

av Anders Johansson, Wednesday, September 02, 2020, 15:13 (1620 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Som tillägg kan man ju notera att efter ett antal olyckor i början av 60-talet beslutade man att skrota ut alla fordon med träkorg.
Rälsbuss klass B innebär ju att det är ett fordon med träkorg vilket ju hamnar i ovanstående.

Varför blev rälsbussar klass B småfordon? Träfordon?

av Leif B, Wednesday, September 02, 2020, 16:19 (1620 dagar sedan) @ Anders Johansson

Som tillägg kan man ju notera att efter ett antal olyckor i början av 60-talet beslutade man att skrota ut alla fordon med träkorg.
Rälsbuss klass B innebär ju att det är ett fordon med träkorg vilket ju hamnar i ovanstående.

Men att beslutet kom just då berodde ju även på att det var så få träfordon kvar att det var möjligt att avvara dem.

Varför blev rälsbussar klass B småfordon? Träfordon?

av Bobo L, Friday, September 04, 2020, 14:59 (1618 dagar sedan) @ Leif B

Som tillägg kan man ju notera att efter ett antal olyckor i början av 60-talet beslutade man att skrota ut alla fordon med träkorg.
Rälsbuss klass B innebär ju att det är ett fordon med träkorg vilket ju hamnar i ovanstående.


Men att beslutet kom just då berodde ju även på att det var så få träfordon kvar att det var möjligt att avvara dem.

Eller uttryckt tvärtom, att stålvagnarna, "sextiotalarna", nu levererats i en sådan omfattning att trävagnarna kunde undvaras?

Varför blev rälsbussar klass B småfordon? Träfordon?

av Leif B, Friday, September 04, 2020, 22:35 (1618 dagar sedan) @ Bobo L

Som tillägg kan man ju notera att efter ett antal olyckor i början av 60-talet beslutade man att skrota ut alla fordon med träkorg.
Rälsbuss klass B innebär ju att det är ett fordon med träkorg vilket ju hamnar i ovanstående.


Men att beslutet kom just då berodde ju även på att det var så få träfordon kvar att det var möjligt att avvara dem.


Eller uttryckt tvärtom, att stålvagnarna, "sextiotalarna", nu levererats i en sådan omfattning att trävagnarna kunde undvaras?

sextiotalarna och stålrälsbussarna