Kiruna på den gamla goda tiden (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, September 04, 2020, 18:32 (1580 dagar sedan)

när det fanns en riktig station och tågen till Narvik fortfarande hade förstaklass sittvagnar, här i Nordpilen t.o.m. en Ao2 Stockholm - Narvik. Det är tåg 94 draget av Da 911 från Boden (Ma 962 till Boden). Ud 867 växlar och bortom syns ett trevagns YBo-tåg. Bilden är tagen 15 augusti 1964 av Börje Lagergren.[image]

Kiruna på den gamla goda tiden

av Billy, Friday, September 04, 2020, 19:09 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

när det fanns en riktig station och tågen till Narvik fortfarande hade förstaklass sittvagnar, här i Nordpilen t.o.m. en Ao2 Stockholm - Narvik. Det är tåg 94 draget av Da 911 från Boden (Ma 962 till Boden). Ud 867 växlar och bortom syns ett trevagns YBo-tåg. Bilden är tagen 15 augusti 1964 av Börje Lagergren.[image]

Vilken härlig bild! Tack! Vad kan det vara för vagnar som skymtar i främre änden av tåget? BF1 + B8 eller nåt ?(med modern littera)

Kiruna på den gamla goda tiden

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, September 04, 2020, 20:27 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Är det inte Gällivare?

Lindman

Kiruna på den gamla goda tiden

av Stig Lagergren, Friday, September 04, 2020, 20:37 (1580 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Är det inte Gällivare?

Lindman

Så kan det nog vara. Kan vara fel i fars gamla förteckning. Kollade inte så noga.

Kiruna på den gamla goda tiden

av tobbe, Friday, September 04, 2020, 20:52 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Visst är det Gällivare med lokstallet i bakgrunden till vänster och godsmagasinet i förgrunden.
tobbe

Gällivare på den gamla goda tiden

av Stig Lagergren, Friday, September 04, 2020, 21:23 (1580 dagar sedan) @ tobbe

Ett fatalt misstag. Borde ha uppmärksammat det men ibland slår det slint.

Gällivare på den gamla goda tiden

av Henrik H, Friday, September 04, 2020, 21:28 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad är det man ev säljer från den vita kärran

Gällivare på den gamla goda tiden

av bertilb, Friday, September 04, 2020, 22:58 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej
När det nu verkar vara Gällivare är det nog rälsbuss till Jokkmokk som hämtar post och gods
Från Nordpilens post och resgodsvagnar och det kan väl vara sovvagn som syns längst fram
Men har svårt att se i så fall WLAVo6 eller kanske en sprillans ny WLABo1 eller med ny litt
WL3 resp WL1 . Snyggt med destinationsskyltarna nedanför fönstren
BF1 gick aldrig i Nordpilen utan det var en hel resgodsvagn o postvagn Fo resp DFo
Åkte med Nordpilen till Murjek fvb till Jokkmokk sommaren1964 men det var i en WLABo6
Hälsningar
Bertil

Kiruna på den gamla goda tiden

av Niklas Bygdestam, Friday, September 04, 2020, 23:04 (1580 dagar sedan) @ Stig Lagergren

när det fanns en riktig station och tågen till Narvik fortfarande hade förstaklass sittvagnar, här i Nordpilen t.o.m. en Ao2 Stockholm - Narvik. Det är tåg 94 draget av Da 911 från Boden (Ma 962 till Boden). Ud 867 växlar och bortom syns ett trevagns YBo-tåg. Bilden är tagen 15 augusti 1964 av Börje Lagergren.[image]


Man ser två WL1-vagnar i tåget. WL1 började levereras just 1964 så dessa vagnar var verkligen splitternya när bilden togs. A2 började levereras 1963, så även A2-vagnen var väldigt ny när bilden togs :-)

Kiruna på den gamla goda tiden

av Alex, Friday, September 04, 2020, 23:45 (1580 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?

Kiruna på den gamla goda tiden

av Lennart Petersen, Saturday, September 05, 2020, 03:36 (1580 dagar sedan) @ Alex

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?

På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.

Kiruna på den gamla goda tiden

av Niklas Bygdestam, Saturday, September 05, 2020, 05:16 (1580 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?


På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.

En fördel med dessa på natten när de flesta sover kan vara att någon vill åka mellan ett par stationer under en tid då det inte är lönt att åka sovvagn. Det är kanske för kort sträcka för att hinna sova och dessutom blir det så att säga fel tid på dygnet också. Så då måste man nöja sig med sittvagn. Då kan 1 kl sittvagn vara ett bra alternativ. Lite bredare stolar och mer benutrymme så man kan sträcka ut sig lite och försöka sova sittande. Just i den situationen kan skillnaden mellan 1 kl och 2 kl vara värt guld. Det bli lättare att sova de där enstaka timmarna under den obekväma tid man reser.

I mer modern tid har faktiskt just A2 satts in i nattåg som sittvagnar med sådan funktion. Att användas just som vilstolsvagn.

Kiruna på den gamla goda tiden

av Lennart Petersen, Saturday, September 05, 2020, 05:42 (1580 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?


På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.


En fördel med dessa på natten när de flesta sover kan vara att någon vill åka mellan ett par stationer under en tid då det inte är lönt att åka sovvagn. Det är kanske för kort sträcka för att hinna sova och dessutom blir det så att säga fel tid på dygnet också. Så då måste man nöja sig med sittvagn. Då kan 1 kl sittvagn vara ett bra alternativ. Lite bredare stolar och mer benutrymme så man kan sträcka ut sig lite och försöka sova sittande. Just i den situationen kan skillnaden mellan 1 kl och 2 kl vara värt guld. Det bli lättare att sova de där enstaka timmarna under den obekväma tid man reser.

I mer modern tid har faktiskt just A2 satts in i nattåg som sittvagnar med sådan funktion. Att användas just som vilstolsvagn.

Ja men det var mycket få som åkte t.ex Långsele-Mellansel på nattid. Så dom här vagnarna gick tomma fram till att 1kl sov hade stigit upp och ingen betalade egentligen något extra för dessa platser. Men det kanske hade varit bättre affär att sälja vagnen som 2kl ?

Kiruna på den gamla goda tiden

av Göran Kannerby, Saturday, September 05, 2020, 10:23 (1579 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?


På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.


En fördel med dessa på natten när de flesta sover kan vara att någon vill åka mellan ett par stationer under en tid då det inte är lönt att åka sovvagn. Det är kanske för kort sträcka för att hinna sova och dessutom blir det så att säga fel tid på dygnet också. Så då måste man nöja sig med sittvagn. Då kan 1 kl sittvagn vara ett bra alternativ. Lite bredare stolar och mer benutrymme så man kan sträcka ut sig lite och försöka sova sittande. Just i den situationen kan skillnaden mellan 1 kl och 2 kl vara värt guld. Det bli lättare att sova de där enstaka timmarna under den obekväma tid man reser.

I mer modern tid har faktiskt just A2 satts in i nattåg som sittvagnar med sådan funktion. Att användas just som vilstolsvagn.

Även ett bra alternativ om det är fullt i 2 kl sovvagn/liggvagn. Prismässigt jämförbart eller billigare (än sovvagn).

Kiruna på den gamla goda tiden

av Thomas K Ohlsson, Saturday, September 05, 2020, 15:32 (1579 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nordpilen hade väl då som nu en hög turiststatus. Kanske var A2 en gest åt dem som ville betala för en underbar resa till Narvik?


På den tiden var det praxis att det alltid skulle finnas 1kl sittvagn i snälltåg, även då nattågen. Men det fanns knappast något underlag för att låta en A2 gå Stockholm-Narvik. Som jag minns gick dom här 1kl vagnarna så gott som helt tomma på nattsträckan , den som hade råd med 1kl tog ju förstås normalt även sovvagn. Efter väckning och frukost så tjänade vagnen som en trevlig salongsvagn för 1kl sovresenärer och jag minns väl någon resa där jag upptäckte hur trivsam den här ”sällskapsvagnen” var efter Boden eller så. Men för SJ var nog de generösa utrymmena en dålig affär.

En resandekategori som jag stött på flera gånger i Nordpilens förstaklassvagn var amerikanska Eurail-turister. Kortet gällde i första klass men för att åka sov/liggvagn krävdes tilllägg.

/TKO