Tåg på Järnvägsbron i Linköping (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Sunday, September 13, 2020, 17:25 (1478 dagar sedan)

Röjer lite i gamla lådor och hittade då ett foto föreställande tåg på bron i Linköping.
Jag vet inte mer om kortet än så här, ej heller om detta foto finns digitaltmuseum.se eller vilket år det är taget. Men expertisen här kan säkert lista ut en hel del kring fotot, trots den något bristfälliga kvaliteten. Fotot är en delförstoring, originalbilden visas också nedan.

[image]


[image]

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av S-O Johansson, Sunday, September 13, 2020, 18:08 (1478 dagar sedan) @ jean

Det är ett SJ-tåg på den första bron för stambanan över Stångån. Eftersom bron över Stångån för Ringstorpsbanan inte är med borde fotot vara taget före 1906/1907. 1906 började man bygga den banan och skall ha varit rälslagd till slutet av 1906. Ser ut att vara ett Ka/Kb-lok som drar. Men jag är inget expert på att avgöra det.
Bara gamla Tullhuset som syn bakom ångaren Visingsö och fundamentet för den svängbara delen av SJ-bron finns idag kvar.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Sunday, September 13, 2020, 18:31 (1478 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ett mycket vackert kort, inte minst på ångbåten Wisingsö, som kom till Linköping från Vättern vintern 1899.

Kortet kan knappast ha varit taget första säsongen på nya traden Stockholm - Linköping, för då såg hon ut så här:

[image]

Notera den ornamenterade stäven och ett mer arbetat typsnitt på bryggskärmen.

Om vi har en bortre gräns kring 1906 - 1907, så bör vi ha en hitre gräns på 1900 - 1901.

Utsnitt av jeans foto:

[image]

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Torger, Sunday, September 13, 2020, 20:23 (1478 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag får intrycket att det är ett 1B-lok litt D/Da. Loket har f ö en röd lykta framtill. Enligt vad jag känner till skulle en sådan användas fram till 1906, men det verkar inte ha varit konsekvent. Vem vet närmare?
Christer Torgersson, Malmö

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av S-O Johansson, Sunday, September 13, 2020, 23:16 (1478 dagar sedan) @ PeO

Som sagt ingen expert på ånglok. Jämförde lite mellan Ka/Kb och Da/Db i "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" och på de bilderna verkar de äldre pannorna vara rätt så lika. Tyckte i och för sig att pannläget var lite högt för Ka/Kb men eftersom det var ett godståg så fick gissningen bli på det. Da/Db gick väl mer i person- och snälltåg?

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Sunday, September 13, 2020, 23:52 (1478 dagar sedan) @ S-O Johansson

SJ hade minst 4 Da-lok stationerade i Östergötland på 1910-talet har jag förstått. Under denna tid hyrde Mjölby-Hästholmens Järnväg varje år in ett Da-lok för "Annandag Bjässe" som var den stora tilldragelsen Annandag Pingst uppe på Omberg. Det behövdes gott om extra dragkraft då. Samtidigt hyrde man personvagnar för 600 passagerare för evenemanget.

Det var erfarenheterna av Da-loken som gjorde att man gjorde framstötar och till slut fick köpa Da-lok 352, som blev MHJ nr 5. Redan 1917 ville man köpa det Da-lok som var stationerat i Mjölby, och i början av 1918 erbjöds man att köpa detsamma; Da-lok nr 201.

MHJ krånglade dock, och försökte kvitta loket mot sin egen ångvagn, som man egentligen aldrig haft någon glädje av. På SJ var man inte road; man såg ingen användning för en knappt fungerande ångvagn i sin verksamhet. Det var först när man från MHJ:s sida släppt sina bytesförslag, och tillåtits som dellikvid att sälja sin ångfinka till SJ, som man inte heller haft någon användning av, annat än som manskapsvagn för arbetstågen, som köpte till slut gick igenom.

Jag tycker också det ser ut som ett Da-lok. Är det det, så måste man rimligen sätta den bortre gränsen för när fotot är taget längre fram. Jag har iofs inte dammsugit nätet efter bilder på just ångaren Wisingsö, men mitt intryck är nog att ska man döma efter henne så tror jag knappast att kortet är taget före 1910. Teoretiskt tidigast år 1900, men sannolikt något decennium senare.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 00:08 (1478 dagar sedan) @ johanmmolin

Tillägg: Ringstorpsbanan är här inte byggd, vilket faktiskt sätter en bortre gräns 1908, när dess bro över Stångån byggdes.

Det finns ett mycket likt fotografi från 1902, med ett annat uppgående godståg draget av ett Da-lok syns tydligt (dock inte på min dåliga kopia nedan), men istället för WISINGSÖ ser vi här den ångare som hon samtrafikerade med; LINKÖPING. Foto Didrik von Essen.

Ska vi möjligen kunna tro att de båda korten kan vara tagna samma år?

[image]

Tyvärr en dålig kopia jämfört med det foto jag har i en bok om Kinda Kanal.

Ett annat kort som ska vara taget år 1900 visar WISINGSÖ med sina snirkliga stävdekoreringar och stora bokstäver på bryggskärmen.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Christer Brimalm, Monday, September 14, 2020, 09:28 (1478 dagar sedan) @ johanmmolin

Eftersom Ringstorpsbanans bro inte är byggd då bilden togs kan den inte vara tagen senare än 1906.
Det togs flera likartade bilder 1902 av fotografen Didrik von Essen. Jag undrar om inte denna är en av dessa.
Jag tycker absolut det ser ut som ett Da-lok. Dessa lok var främst avsedda för persontåg och blandade tåg men användes säkert även i inte alltför tunga godståg ibland. Knappast så mycket i snälltåg, där var det vid denna tid normalt lok med huvudlittera C som gjorde tjänst.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 10:35 (1478 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Ja, då är vi ju två som uttryckt samma teori.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Anders Sandgren, Monday, September 14, 2020, 17:09 (1477 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ca, Da och Ka hade samma pannor, dock finns det tubvarianter som Da1 och Da2.
Man kan skönja en vakuumslang i fronten (det finns säkert en till) och detta tillsammans med gångbord och att det inte syns någon koppelstång till axel 1 gör att man kan anta att det är ett Da. Det ser ut som en etta först i numret så det begränsar i så fall till 179-184 samt 199. Tendern (DK) utesluter dessutom 210, 292 och 320-322 vilka hade A- och I-tendrar.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Thomas Tell, Monday, September 14, 2020, 00:34 (1478 dagar sedan) @ jean

[image]

Det måste varit något speciellt med bron för det finns ett flertal olika vykort med tåg på bron.
/tell

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Överkörmästaren, Monday, September 14, 2020, 08:42 (1478 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]


Det måste varit något speciellt med bron för det finns ett flertal olika vykort med tåg på bron.
/tell

Det var väl ett av få ställen i Linköping där det finns något som liknar en utsikt.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av S-O Johansson, Monday, September 14, 2020, 09:42 (1478 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns faktiskt ett par ställen till.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 10:38 (1478 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hamnmiljöer drar alltid fotografer till sig, tåg likaså. Här kan man få sitt lystmäte på båda på en gång. Linköping var en gång i tiden en livligt trafikerad insjöhamn.

Här s/s LINKÖPING, och, tror jag, framför henne s/s BROKIND (kommer inte åt att kolla just nu).

[image]

Är detta också månne Didrik von Essens bild? I så fall kan alla dessa sannolikt dateras till 1902.

Undrar vad gubben fick betalt för att ro ut på Stångån för att kunna komma med på motivet ...

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 16:15 (1478 dagar sedan) @ Anders.k.

Javisst – men notera att här har Wisingsö fortfarande sina äldre, stora bokstäver på bryggskärmen, till skillnad från jeans första bild.

[image]

Wisingsö år 1900 ...

[image]

... och Wisingsö 1902 (?)

Bland båtologer finns en motsvarighet till "niträknande" hos järnvägshobbyister. Det kallas "ventilkunskap" ...

Sedan får man vara försiktig. Det är inte så sällan bilder på Digitalt M useum är felmärkta, såväl när det gäller datum som t o m vad bilden föreställer.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Ola Almquist, Monday, September 14, 2020, 17:14 (1477 dagar sedan) @ johanmmolin

Javisst – men notera att här har Wisingsö fortfarande sina äldre, stora bokstäver på bryggskärmen, till skillnad från jeans första bild.

[image]

Wisingsö år 1900 ...

[image]

... och Wisingsö 1902 (?)

Bland båtologer finns en motsvarighet till "niträknande" hos järnvägshobbyister. Det kallas "ventilkunskap" ...

Sedan får man vara försiktig. Det är inte så sällan bilder på Digitalt M useum är felmärkta, såväl när det gäller datum som t o m vad bilden föreställer.

Jag tror inte alls på att bilden de stora bokstäverna på bryggskärmen är äldst. Jeans bild är den enda bild jag kan hitta där hon har de små. Det ser dessutom ut som att det är flest ålderstigna vagnar i tåget på denna bild. Nu är det inget vykort och därmed lite svårare att datera men vad är det som säger att bilden inte är tagen år 1899 (eller tidigare)? Wisingsö anlöpte väl inte Linköping planenligt innan hon såldes dit 1898/1899 men kan det ha förekommit vid något enstaka tillfälle?

Wisingsö
DigitaltMuseum: Wisingsö
DigitaltMuseum: Linköping järnvägsbron
DigitaltMuseum: Linköpings hamn
DigtaltMuseum: Linköpings hamn filtrerat på von Essen

Observera att von Essens bilder är årtalsmärkta.

/Ola

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 18:32 (1477 dagar sedan) @ Ola Almquist

I och för sig är det svårt att veta hur man ska datera detta; det håller jag helt med om. I synnerhet i brist på bilder före och efter dessa bilder från Linköpings hamn.

Det är dock så att FÖRE flytten till Linköping gick hon i reguljär trafik Jönköping - Stockholm med ett ganska tight schema.
EFTER flytten gick hon Linköping - Stockholm två gånger i veckan, så rena sannolikheten talar mot att hon skulle ha anlöpt Linköping som reguljär jönköpingsbåt. Dessuton har jag en hel rad passagelistor från Norsholm, som verkar tala starkt för att min teori är riktig, i så motto att hon knappast anlöpte Linköping innnan hon blev linköpingsbåt "på riktigt".

När det gäller de snirkliga dekorationerna så kan man iofs inte veta säkert, men det var vanligt under sent 1800-tal (ångbåtarna Trafik, Hillersjö, Svedudden). Och av dessa är det faktiskt bara Trafik som behöll denna typ av dekorationer.

Hillersjö döptes om till Hesselby och tappade då sina vackra ornament. Svedudden förliste, bärgades och blev sedermera Stjernorp - och blev av med sina dito.

Så "det vanliga" var att det gick mot ökad enkelhet; dock är detta förstås inget bevis för vad som är äldst och vad som är yngre.

Har du rätt så måste Wisingsö ha fått större bokstäver och nytillkomna stävornament i samband med försäljningen för att bli linköpingsbåt. (Edit: Jag skrev fel tidigare).
Och då blir det besvärligt: När hände detta?

Skulle man kunna hitta ett foto av Wisingsö från låt säga 1910 - 1915 så skulle situationen sannolikt bli mycket klarare.
**********************
Det finns iofs ett scenario som kan vara möjligt:

1. Wisingsö med små bokstäver på bryggskärmen och ornamenterad stäv.
2. Wisingsö med stora bokstäver på bryggskärmen och ornamenterad stäv
3. Wisingsö med stora bokstäver på bryggskärmen och utan ornamenterad stäv.

Problemet är att vad jag kan se så förekommer inte kombination nr 1. Men jag kan ju se fel.

ÅRTALET ÄR 1899!

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 21:27 (1477 dagar sedan) @ johanmmolin

OK, Ola och alla andra. Jag tror vi har kommit ganska nära sanningen, inte minst med din input till diskussionen. Mindes att jag har en bild av henne vid Visingsö.

Och mycket riktigt:

[image]

Denna bild måste vara tagen före 1900, eftersom det var sista året FREJA gick i trafik Jönköping - Visingsö , därefter hamnade hon i Stockholm. Och här ser vi, precis som Ola misstänkte, de SMÅ bokstäverna på bryggskärmen på Wisingsö!

Hon hade samma bokstäver här:

[image]


.. och då måste jeans bild vara tagen 1899, eftersom hon år 1900 skull ha sett ut så här (om nu den bilddateringen är riktig):

[image]


Då finns det bara ETT möjligt år när jeans bild kan vara tagen; år 1899!

Ibland måste man ha en spark i baken för att saker och ting ska skramla rätt på plats. Men vi kan nog vara ganska säkra på ett exakt årtal nu.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping

av Anders Sandgren, Monday, September 14, 2020, 17:23 (1477 dagar sedan) @ johanmmolin

Hon bytte ägare 1899 så nogon form av utseendeändring kan ju ha gjorts. Annars finns inga större ombyggnationer noterade före 1944 då hon i Sarpsborg förlängdes med mer än 4m, hon var sedan 1942 hemmahörande i Narvik där hon hamnade via Åbo och Mariehamn. Lämnade varvet en vecka innan en brittisk u-båt sänkte henne.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - FÖRSTORING, LOKET

av jean, Monday, September 14, 2020, 19:03 (1477 dagar sedan) @ jean

Jag försökte scanna in med högre upplösning men ursprungsfotot är för suddigt. Men här är iallafall bilden.

[image]

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - FÖRSTORING, LOKET

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 19:35 (1477 dagar sedan) @ jean

Jag noterar nu, på din förstoring en intressant sak som jag aldrig varit medveten om tidigare:

I Danmark har man ju haft en gammal tradition att enbart ha EN tänd frontlykta, till skillnad från här. Men här ser man ju samma sak. Har vi således haft detta även i Sverige?

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - FÖRSTORING, LOKET

av Thomas Tell, Monday, September 14, 2020, 21:48 (1477 dagar sedan) @ jean

Jag försökte scanna in med högre upplösning men ursprungsfotot är för suddigt. Men här är iallafall bilden.

[image]

Bilden visar ett Da-lok. Kan vara siffrorna 21 först i numret men rörelseoskärpan gör det mycket osäkert.
/tell

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - flaggpost

av Oskar F, Monday, September 14, 2020, 23:38 (1477 dagar sedan) @ jean

Fantastiskt, en man med flagga som till synes står i en låda på några extralånga brosliprar över Stångån alldeles vid spåret. Här gäller det att inte ta något snedsteg ... Jag antar att flaggan är grön och signalerar klart/bron i läge för tågpassage? Och att skivsignalen på bron bara kunde visa stopp? Någon som vet mer om signalsystemet omkring 1899?

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - flaggpost

av Gunnar Ekeving, Tuesday, September 15, 2020, 18:15 (1476 dagar sedan) @ Oskar F

Fantastiskt, en man med flagga som till synes står i en låda på några extralånga brosliprar över Stångån alldeles vid spåret. Här gäller det att inte ta något snedsteg ... Jag antar att flaggan är grön och signalerar klart/bron i läge för tågpassage? Och att skivsignalen på bron bara kunde visa stopp? Någon som vet mer om signalsystemet omkring 1899?

Nej, men enligt instruktion från 1873 fungerade det då ungefär enligt följande:

----------

Under den del av året då det gick båtar på Kinda kanal, skulle bron normalt hållas öppen för fartygstrafiken.

Öster om bron, vid brovaktstugan, fanns en signalskiva som gällde för tåg från Linghem. Väster om bron, vid stationens yttersta växel, fanns en signalskiva för motsatta körriktningen. Brovakten, som även var banvakt för en viss sträcka, skulle sköta båda dessa signaler.

På bron fanns en röd och grön lykta och en röd skärm, som vreds när bron svängdes. Därvid skulle en skärm eller lucka sättas framför de gröna skenen, så att de inte kunde ses "från möjligen anländande bantåg". Unikt för Linköping var att det fanns en försignal för båtarna! Denna signaleringsinrättning var placerad vid Stångebro, och som sköttes av kanalvakten där. Signaleringsinrättningen repeterade samma signal som visades på järnvägsbron. Vakten vid Stångebro fick för övrigt inte öppna sin bro för fartyg, så länge röd signal syntes från järnvägsbron.

Under tid då vagnväxling pågick på stationen, skulle brovakten hålla en stängselbom stängd över banan väster om bron.

För personer i järnvägens tjänst, samt sådana som hade gångbiljett, fick bron "igensvängas" såvida inte sjöfarten hindrades.
----------

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - flaggpost

av Oskar F, Tuesday, September 15, 2020, 22:15 (1476 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fantastiskt, en man med flagga som till synes står i en låda på några extralånga brosliprar över Stångån alldeles vid spåret. Här gäller det att inte ta något snedsteg ... Jag antar att flaggan är grön och signalerar klart/bron i läge för tågpassage? Och att skivsignalen på bron bara kunde visa stopp? Någon som vet mer om signalsystemet omkring 1899?


Nej, men enligt instruktion från 1873 fungerade det då ungefär enligt följande:

----------

Under den del av året då det gick båtar på Kinda kanal, skulle bron normalt hållas öppen för fartygstrafiken.

Öster om bron, vid brovaktstugan, fanns en signalskiva som gällde för tåg från Linghem. Väster om bron, vid stationens yttersta växel, fanns en signalskiva för motsatta körriktningen. Brovakten, som även var banvakt för en viss sträcka, skulle sköta båda dessa signaler.

På bron fanns en röd och grön lykta och en röd skärm, som vreds när bron svängdes. Därvid skulle en skärm eller lucka sättas framför de gröna skenen, så att de inte kunde ses "från möjligen anländande bantåg". Unikt för Linköping var att det fanns en försignal för båtarna! Denna signaleringsinrättning var placerad vid Stångebro, och som sköttes av kanalvakten där. Signaleringsinrättningen repeterade samma signal som visades på järnvägsbron. Vakten vid Stångebro fick för övrigt inte öppna sin bro för fartyg, så länge röd signal syntes från järnvägsbron.

Under tid då vagnväxling pågick på stationen, skulle brovakten hålla en stängselbom stängd över banan väster om bron.

För personer i järnvägens tjänst, samt sådana som hade gångbiljett, fick bron "igensvängas" såvida inte sjöfarten hindrades.
----------

Tack för informationen. Jag förstår dock inte vad mannen med flaggan (brovakten?) ger för signal, är det tillfälligt eller enligt normal rutin t.ex för att visa att bron är låst och avsynad?

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - flaggpost

av Gunnar Ekeving, Tuesday, September 15, 2020, 23:16 (1476 dagar sedan) @ Oskar F

Tack för informationen. Jag förstår dock inte vad mannen med flaggan (brovakten?) ger för signal, är det tillfälligt eller enligt normal rutin t.ex för att visa att bron är låst och avsynad?

Om flaggan är grön ger han nog "Varsamhetssignal eller signal att tåg skall gå långsamt" (signalordning i 1905 års lydelse, § 6). Banvakt, brovakt etc som postade för tåg skulle ge signal även om tåget inte behövde köra långsamt. Körsignal visades med hoprullad flagga och vakten stående i enskild ställning. Brovakten fanns ju ändå på plats för att efter tågets passage ställa järnvägens skivsignaler till "stopp" och sedan svänga bron i läge för sjöfarten, så det ansågs väl lämpligt att han postade för tåget.

Tåg på Järnvägsbron i Linköping - vy idag.

av S-O Johansson, Friday, September 18, 2020, 18:43 (1473 dagar sedan) @ jean

Röjer lite i gamla lådor och hittade då ett foto föreställande tåg på bron i Linköping.
Jag vet inte mer om kortet än så här, ej heller om detta foto finns digitaltmuseum.se eller vilket år det är taget. Men expertisen här kan säkert lista ut en hel del kring fotot, trots den något bristfälliga kvaliteten. Fotot är en delförstoring, originalbilden visas också nedan.

[image]

[image]

Tog en promenad längs Stångån idag och fick ovanstående bild när Snälltåget passerar över Stångån. Ungefär från samma ställe som den gamla bilden ovan. Nuvarande bro ersatte 1914 ? års bro efter Linköpingsolyckan 1980 när snt 213 spårade ur. Möjligheten att passera järnvägen med större båtar genom att öppna bron försvann 1957-58 när Tullbron, fast bro, som finns bakom järnvägsbron byggdes.