Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (Bana)
Här kommer ytterligare en omgång bilder av Björn Alnebos och min favoritbana Eddavägslinjen. Jag har för avsikt att försöka visa en omgång av Björns bilder varje månad hädanefter. Materialet kommer ändå att räcka i flera år. :-)
Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Eddavägslinjen:
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Okänd X3p vid Djursholms Sveavägen ca 1970.
Okänd X3p vid infarten till Germania ca 1970.
Okänd X4p ca 1970. Jag kan inte få det till något annat än att bilden är tagen vid utfarten från Djursholms Ösby mot Näsbypark och Eddavägen, även om mina minnesbilder av hur det såg ut där för 50 år sedan är ganska vaga. Vad säger forumexpertisen?
Okänd YP vid Germania ca 1973.
Okänd YP vid Bragevägen ca 1973.
Okänd YP mellan Djursholms Sveavägen och Djursholms torg ca 1973.
Okänd YP vid Stockholm Ö ca 1975. Avgångstiderna som visas till vänster är riktig 1970-talsnostalgi för mig. Österskärstågen avgick 46 över varje timme, och Näsbyparkstågen, ”Parken”, avgick varje exakt hel- och halvtimme i stomtrafiken. ”Koncessionståget” till Eddavägen avgick kl. 13.52 dagligen, men jag är osäker på om det verkligen var den avgångstiden hela perioden 27 augusti 1973–31 december 1975. Blev den inte ändrad så småningom? Kanske bilden måste vara tagen 1973 eller 1974 med tanke på den detaljen? Är det någon som vet?
Okänd YP vid Djursholms Sveavägen ca 1973.
Okänd X3p vid infarten till Eddavägen ca 1970. Härlig bild som visar den gamla plattformen före korsningen med Näsbyvägen som ska ha tagits ur bruk 1955 om jag är rätt underrättad.
Okänd X3p vid infarten till Djursholms torg ca 1970.
Det var allt för denna gång. Färgbilderna är nästan slut nu, så nästa gång kommer jag att börja visa ett urval av Björns svartvita bilder från Eddavägslinjen och övriga Roslagsbanan.
Hälsningar
Peter Bolin