Järnvägen till Birgittas Sjukhus (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 14:37 (1447 dagar sedan)

Råkade på en bild av spåren i gatan i Vadstena, när jag egentligen letade efter andra saker. Men denna hade jag aldrig sett förut.

Här utdrag ur fotot från Digitalt Museum:

[image]

Järnvägen till Birgittas Sjukhus

av Christer Brimalm, Monday, September 21, 2020, 17:52 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Trevlig bild, som jag inte sett förut.
Det finns några andra bilder på banan på olika ställen, men bilder på fordonsekipage är sällsynta bortsett från ett som togs som dokumentation när trafiken egentligen upphört.
Men här är i alla fall en riktig "trafikbild", tyvärr av dålig fotografisk kvalitet, men ganska unik. Den finns has Föreningen Gamla Vadstena.

[image]

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår?

av Leif B, Monday, September 21, 2020, 18:14 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Råkade på en bild av spåren i gatan i Vadstena, när jag egentligen letade efter andra saker. Men denna hade jag aldrig sett förut.

Här utdrag ur fotot från Digitalt Museum:

[image]

Fantastiskt!

Hade man så mycket trafik att det förekom tågmöten, eller vad var tanken med det korta dubbelspåret?

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår?

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 19:07 (1447 dagar sedan) @ Leif B

Det var precis det somn fångade mina ögon. Till synes ett mötesspår! Vad annars?

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av Leif B, Monday, September 21, 2020, 19:55 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Det var precis det som fångade mina ögon. Till synes ett mötesspår! Vad annars?

Set absolut ut som ett mötesspår. Jag trodde bara att en sån banan inte hade mer trafik än att den trafikerades enligt "one horse in steam"-principen.

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av Göran Kannerby, Monday, September 21, 2020, 20:43 (1447 dagar sedan) @ Leif B

Det var precis det som fångade mina ögon. Till synes ett mötesspår! Vad annars?


Set absolut ut som ett mötesspår. Jag trodde bara att en sån banan inte hade mer trafik än att den trafikerades enligt "one horse in steam"-principen.

Det kan ju ha funnits ambitioner att utöka trafiken. :-)

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 20:49 (1447 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det fanns TVÅ mötesspår längs banan.

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av Överkörmästaren, Monday, September 21, 2020, 20:58 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Det fanns TVÅ mötesspår längs banan.

Fanns det sikt mellan dem? Att ha flera mötesspår kan ju möjligen helt enkelt ha varit ett sätt att slippa ha "trafikledning" på banan.

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av Ola Almquist, Monday, September 21, 2020, 21:13 (1447 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns TVÅ mötesspår längs banan.


Fanns det sikt mellan dem? Att ha flera mötesspår kan ju möjligen helt enkelt ha varit ett sätt att slippa ha "trafikledning" på banan.

En artikel om banan finns i "Småbanebladet" 3/88.

/Ola

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 21:16 (1447 dagar sedan) @ Ola Almquist

Länken verkar inte helt självklar att följa ...

[image]

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av Ola Almquist, Monday, September 21, 2020, 21:19 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Länken verkar inte helt självklar att följa ...

[image]

Det är bara att ignorera varningen. Det är ett certifikat som gått ut. Det är uppenbarligen inte helt enkelt att åtgärda.

/Ola

Järnvägen till Birgittas Sjukhus. Mötesspår? Men varför?

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 21:14 (1447 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tror inte det. Nu har jag iofs ingen karta över Vadstena framför mig, men har jag förstått det hela rätt så fanns det ena mötesspåret som bilden visar, på väg bort mot Blåkyrkan, medan det andra befann sig strax utan för det som, väl märk i dag, kallas Birgittas Sjukhus, det vill säga den nordöstra delen av hospitalet, med kvinnodelen.

Järnvägen till Birgittas Sjukhus

av Ola Almquist, Monday, September 21, 2020, 19:29 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Vadstena hospital bytte väl namn till Birgittas sjukhus ungefär samtidigt som att järnvägen lades ned.

/Ola

Järnvägen till Birgittas Sjukhus

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 20:07 (1447 dagar sedan) @ Ola Almquist

Absolut, jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig slarvigt. Som uppvuxen i trakten har begreppet aldrig varit något annat än Birgittas Sjukhus, eller "BS" kort och gott.

Hoppas du kan ha överseende med detta.

Järnvägen till Birgittas Sjukhus

av johanmmolin, Monday, September 21, 2020, 20:53 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Ett kort som uppenbarligen är taget medan banan var i drift, omkring 1920 (enligt Digitalt Museum ...):

[image]

Allt enligt:

https://digitaltmuseum.se/011014039859/hospitalets-privata-hastsparvagn-i-vadstena

(Jag har använt mig mycket av Digitalt Museum och i princip allt annat jag kunnat komma över på nätet, både avseende båtar och tåg, i många år vid det här laget. Men det är inte alltid alla frågetecken blir uträtade ändå, fotografier är mycket ofta felmärkta, och inte så sällan försedda med felaktig bildtext. En gammal svensk jagare med fyra skorstenar blev t ex pådyvlad epitetet "pansarbåten Oscar II" på ett ställe ...)

Järnvägen till Birgittas Sjukhus

av Ola Almquist, Monday, September 21, 2020, 21:16 (1447 dagar sedan) @ johanmmolin

Absolut, jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig slarvigt. Som uppvuxen i trakten har begreppet aldrig varit något annat än Birgittas Sjukhus, eller "BS" kort och gott.

Hoppas du kan ha överseende med detta.

Inga problem. Jag känner till Vadstena. Där jag kommer ifrån har det lokala mentalsjukhuset haft tre namn. Det verkar som att ordet hospital försvann ur namnet på 1930-talet i många fall.

/Ola