Odaterade bilder från Vislandaskroten (Historiskt material)
En samling odaterade bilder(fotograf okänd) förmodar att de är tagna vid samma tidpunkt. Tacksam för hjälp med att fastställa tidpunkten.
Var det här inne man kunde köpa skyltar mm?
En samling odaterade bilder(fotograf okänd) förmodar att de är tagna vid samma tidpunkt. Tacksam för hjälp med att fastställa tidpunkten.
Var det här inne man kunde köpa skyltar mm?
En av SRJs "Dalahästar"; fd SRJ 5 eller 6 (SJ T2p 3525 och 3526). Den förstnämnda lär ha skrotats 1971, den andra året efter. Så nånstans där måste bilderna varit tagna.
/ L G
Skulle just föreslaget kring 1970 då ett Bk lok står inne för skrotning
Enligt nedan länk så skrotades enbart fyra av Bk-loken i Vislanda.
Det första 1973 och det sista 1976, så vi får då anta att bilderna är tagna mellan 1973 och 1976. :-)
Skrotade Bk-lok
T2p 3525 skrotades 1971 och 3526 1972. Bk 745 slopades 1969 och kan ha stått en längre tid i Vislanda.
Är det linjen till Karlshamn man ser ovanför den vita tankvagnen i den bortre raden av godsvagnar?
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
På bild 5 står två ånglok. Det vänstra ser ut som Ett av BAJ:s två L5-lok med svagt skymtbara rökskärmar. 1574 skrotades i Vs 1972 och 1574 1971. Det högra loket är nog ett E6-lok (notera fotsteget under gångbordet och luftcylindern bakom löpaxeln). Det enda E6-lok som skrotades ” i förtid” var 1704 som skrotades i Vs 1972
På bild 6 syns ett S10-lok. De flesta skrotades tidigare, men tre stycken (1725. 1734 och 1738) stod kvar i Vs till 1973 då de skrotades.
Man kan då på goda grunder anse att fotot är taget 1972.
Kent
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
Ok, breddades linjespåret till normalspår efter nedläggningen och blev en del av skrotplatsens bangård då det är normalspårsvagnar där står uppställda?
Linjen gick mellan vagnarna och björkraden.
I början av 70-talet hade man precis rivit 1067-spåret.
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
Ok, breddades linjespåret till normalspår efter nedläggningen och blev en del av skrotplatsens bangård då det är normalspårsvagnar där står uppställda?
Ja, när jag började att regelbundet besöka skrotplatsen omkring 1983-84 fanns det ett normalspårigt uppställningsspår på kanske 5-600 meter som låg på fd smalspårsbanvallen.
Korgen till UF2t 1564 framför Bk-loket?
/Ola
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
Ok, breddades linjespåret till normalspår efter nedläggningen och blev en del av skrotplatsens bangård då det är normalspårsvagnar där står uppställda?
Ja, när jag började att regelbundet besöka skrotplatsen omkring 1983-84 fanns det ett normalspårigt uppställningsspår på kanske 5-600 meter som låg på fd smalspårsbanvallen.
Ok, tack. Hur var det när 1067 linjen trafikerades, fanns det anslutningsväxel från linjen in till skrotplatsen, normalspårsanslutningen (Hästhagenspåret) vek ju av lite längre söderut från Vislanda stn än vad fd KVBJ gjorde?
Om jag inte minns helt fel så är det nog Hr Ekholm som alltid var tillmötesgående vid mina o kompisens besök och gärna visade upp saker som var till salu i ett speciellt förråd. Vi fick också inbjudan att ta en fika med han o personalen matsalen. Jag blev erbjuden att inhandla en kristallkaraff med knopp som hade funnits i en 1:a klassvagn(A5 ?) med gravyren "Sveriges Statsbaner" för 75 kronor men avböjde erbjudandet:-( :-( Vid hemkomsten ett par dar senare så sade min sambo att ring fort son f....n och köp den MEN då var den redan såld...Snacka om största misstaget som jag gjorde, men man får skylla sig själv. Däremot så fanns lite lokskyltar m.m. m.m som fanns med i bagaget. Året var 1970 eller 1971. Minns hans stämma när han basunerade ut att "Ni får inte plocka delar från det blivande museiloket S10 1726" som fanns uppställd. Efter att vi fotat och skruvat ner det vi ville så var det dags att visa upp vad vi hittat. Mycket fick vi gratis men några prylar kostade några "spänn". En Härlig person som vi träffade vid ett par tillfällen under åren som gick. Vi hade liftat med Z65:an i skrottåget Alvesta-Vislanda sittandes i J 1299 som kom från Märsta på väg till Skärbrännaren. Åter med Z65:an Till Alvesta. S10 1726 hamnade sedan I Sundbyberg som uppställt lok.
tobbe
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
Ok, breddades linjespåret till normalspår efter nedläggningen och blev en del av skrotplatsens bangård då det är normalspårsvagnar där står uppställda?
Ja, när jag började att regelbundet besöka skrotplatsen omkring 1983-84 fanns det ett normalspårigt uppställningsspår på kanske 5-600 meter som låg på fd smalspårsbanvallen.
Ok, tack. Hur var det när 1067 linjen trafikerades, fanns det anslutningsväxel från linjen in till skrotplatsen, normalspårsanslutningen (Hästhagenspåret) vek ju av lite längre söderut från Vislanda stn än vad fd KVBJ gjorde?
Pass. Men nordväst om skrotplatsen fanns en impregneringsanläggning med treskenespår. Jag känner igen frågeställningen om spåren i Vislanda, förmodligen har den varit uppe mer än en gång. Här är en tråd.
På bilden är det T2p 3226. 3225 hade inte de där gula ränderna på buffertbalkarna.
/Jepp
Vad är det för spåransluten liten byggnad längst ner till höger som påminner om en dressinbod? Ser ut att kunna vara smalspårig.
Förslagsvis förråd för gasflaskor.
Fantastisk arbetsmiljöbild för övrigt. Hårda grabbar klagar inte, de jobbar!
Med tiden blev saker och ting bättre.
Vagnarna längst bort i bilden står på fd linjen till Karlshamn.
Ok, breddades linjespåret till normalspår efter nedläggningen och blev en del av skrotplatsens bangård då det är normalspårsvagnar där står uppställda?
Ja, när jag började att regelbundet besöka skrotplatsen omkring 1983-84 fanns det ett normalspårigt uppställningsspår på kanske 5-600 meter som låg på fd smalspårsbanvallen.
Ok, tack. Hur var det när 1067 linjen trafikerades, fanns det anslutningsväxel från linjen in till skrotplatsen, normalspårsanslutningen (Hästhagenspåret) vek ju av lite längre söderut från Vislanda stn än vad fd KVBJ gjorde?
Pass. Men nordväst om skrotplatsen fanns en impregneringsanläggning med treskenespår. Jag känner igen frågeställningen om spåren i Vislanda, förmodligen har den varit uppe mer än en gång. Här är en tråd.
Nej, det fanns ingen anslutningsväxel från karlshamnslinjen till skrotningen. Däremot var det parallella spåret från omlastningsbangården vid stationen treskenspår hela vägen till skrotningen.
När smalspåret revs, strax efter nedläggningen av trafiken, så lade man in en växel vid järnvägsövergången i Elnaryd på normalspåret till skrotningsplatsen, och därifrån spikade man ut den smalspåriga linjen till normalspår ner till en stoppbock strax innan järnvägsövergången vid skrotningen, ca 1000 meter. Under min uppväxt i Vislanda under 70 och 80-talet var detta stickspår ofta fullt med fordon som väntade på skrotning.
Tillägg: Loket försvann sedan till en nybildad SWB-förening några år senare. Finns loket ännu kvar eller har skärbrännaren jobbat?:-| :-|
tobbe
Tillägg: Loket försvann sedan till en nybildad SWB-förening några år senare. Finns loket ännu kvar eller har skärbrännaren jobbat?:-| :-|
tobbe
Det drog tåg i Nora för ungefär en månad sedan.
Tillägg: Loket försvann sedan till en nybildad SWB-förening några år senare. Finns loket ännu kvar eller har skärbrännaren jobbat?:-| :-|
tobbe
Loket stod uppställt i många år i Sundbyberg innan det via ett stopp hos JVM i Gävle kom till NBVJ i Nora
https://www.nbvj.se/swb-y3-16/
Vid uppställningen i Sundbyberg 1974 välte loket. Enligt Stellan Bojerud, som varit pådrivande för uppställningen, var det en protest av loket då det ställdes upp åt 'fel håll'. Loket hade tydligen gått vänt åt samma håll under driftstiden, bl.a på SLJ.
Vid uppställningen i Sundbyberg 1974 välte loket. Enligt Stellan Bojerud, som varit pådrivande för uppställningen, var det en protest av loket då det ställdes upp åt 'fel håll'. Loket hade tydligen gått vänt åt samma håll under driftstiden, bl.a på SLJ.
Låter helt rimligt, ett tanklok kan väl inte acceptera vad som helst. Vi ska försöka att inte vända henne så att hon blir inte blir upprörd.. :)
3 oktober 1971 besökte jag Vislanda och då stod båda T2p-loken där.
3 oktober 1971 besökte jag Vislanda och då stod båda T2p-loken där.
Tog du några bilder på loken då i oktober?
När n sån vet varför man skrotade först det ena och sen väntade med det andra? Logiskt vore väl att man tog den i följd...
Vh Johan
Jo, jag har bild på vardera loken på skrotplatsen men dessa är inte inscannade så för tillfället kan jag inte det. Skall höra med mitt ressällskap då om han har dem inscannade och kan göra det.
Rättelse: Missade ett stationshåll. J 1299 hade stått i lokhuset i Knivsta och inget annat. Men det var en skakig resa Alv - Visl. då loket var nedkopplat. Vi skrapade intensivt på rutorna för att få bort tectylen på rutorna minns jag och lagom till Visl. hade vi lyckats så när....:-P :-P
tobbe
Jo, jag har bild på vardera loken på skrotplatsen men dessa är inte inscannade så för tillfället kan jag inte det. Skall höra med mitt ressällskap då om han har dem inscannade och kan göra det.
Vore verkligen trevligt om man kunde få se bilden/bilderna på T2p.
VH
/Johan