Veteran-Elloken? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, September 29, 2020, 14:14 (1592 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner på forumet.Hur går det i framtiden om kontaktledningsspänningen ökar till 18Kw och vad skulle krävas för att,som exsempel ett D-lok skulle kunna klara avden högre spänningen,kostnader mm.?
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från
jvm-vän CarlH.Fahlgren i falun.

I praktiken är det inget större problem. Förr i tiden hade man sämre ordning på spänningsregleringen, så spänningar uppåt 18 eller kanske t o m 20 kV kunde nog förekomma tidvis på vissa sträckor. Alla äldre svenska ellok har säkerligen utsatts för ganska kraftiga överspänningar under åtskilliga timmars drift.

Jag har ett intryck - om inte annat så mot bakgrund av vad framlidne Håkan Lundén på sin tid skrev både här och i synnerhet i ett grannforum - av att modernare elfordon kan få betydligt större problem med överspänningar, pga snålt dimensionerade transformatorer som riskerar järnmättning, känslig kraftelektronik mm. Om jag inte minns fel så var det vissa RC-varianter samt X10-serien som ansågs mest känsliga.


Hela tråden: