Coca-Colatåget (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, October 02, 2020, 10:47 (1554 dagar sedan)

Liksom "Pilsnertåget" från Falkenberg lär ett "Coca-Colatåg" ha gått Jordbro-Älvsjö.

CC byggde ~1998 en rikstäckande läskedrycksfabrik i Jbo (Jfr storbryggeriernas koncentration).
Till de mest avlägsna depåerna ville man prova tågfrakt: Exempel Umeå. För lägre fraktkostnader
anlitades en branschspeditör, Dryckesdistributören AB: Som samordnade transporterna av vissa icke-konkurrerande märken.

Vilka ytterligare depåer som tågbetjänades är oklart. Likaså om täckt godsvagn eller container användes. Eller om reklam fick visas.

Vagnarna lär ha gått i eget tåg Jordbro-Älvsjö, sedan via Hallsberg. Från 1994 (´Sexpunktsprogrammet´) var H fjärrbangård för Stockholm (Liknande finländska Tammerfors för Helsingfors). Sedan Ånge rbg tonats ned, sorterade Hallsberg ut bortåt tio norrländska vagnsgrupper.

Coca-Colatåget

av Anders.k., Friday, October 02, 2020, 11:35 (1554 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad som dyker upp på en rangerbangård kan man aldrig veta.

Tog denna bild i Hallsberg 2011 på minst två trailers i en vagnlastgrupp.

[image]

M.V.H Anders.k.

Coca-Colatåget

av Måns Johannesson, Friday, October 02, 2020, 19:23 (1553 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På den tiden jag planerade Stockholm (men då talar vi om några år in på 2000-talet) fanns det i alla fall inget sådant tåg. Tvivlar också starkt på att Coca-Cola hade så stora volymer (som kan ha gått på järnväg) så att de kunde fylla ett helt tåg. På min tid hade inte Coca-Cola några avgående vagnslaster från Jordbro alls, däremot kan de ju förstås haft en del som gick på trailer eller container med kombitåg från Årsta kombiterminal. Inkommande laster hade de dock i form av sockerlösning i tankvagnar (från Arlöv), vanligtvis 4 om dan men kunde vara upp till 6 i högsäsong. Har inget minne av intransporter av burkar eller flaskor till Coca-Cola.

/Måns

Coca-Colatåget

av Kjell Aghult, Saturday, October 03, 2020, 11:53 (1553 dagar sedan) @ Måns Johannesson

På den tiden jag planerade Stockholm (men då talar vi om några år in på 2000-talet) fanns det i alla fall inget sådant tåg.

Enligt min sagesman skulle uttransporterna ha övergått till bil rätt snart. Man kunde inte enas om antalet växlingstillfällen per dag.

Coca-Colatåget

av BJ, Saturday, October 03, 2020, 16:37 (1552 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Cola vagn med reklam september 1999. Det var väll Maxi Kontainer.
Göteborg
BJ
[image]

Coca-Colatåget

av Anders.k., Saturday, October 03, 2020, 18:21 (1552 dagar sedan) @ BJ

Skrev om Coca Cola i Postvagnen för ett par år sedan, ett inlägg som jag är lite nöjd över faktiskt så jag lägger in en länk till det och kopierar texten hit.

Dom vagarna på din bild rullade ju ett tag mellan Falkenberg- Stockholm/Umeå i den första omgången


Länk till Postvagnen
Texten:
"Coca cola och svensk bryggerinäring är en intressant och rätt typiskt Svensk tragisk soppliknande historia när man läser på lite, allt går tyvärr inte att läsa sig till så det blir lite reservation.

Fram till 1953 var Coca Cola förbjuden i Sverige då det inte var tillåtet med Fosforsyra och Koffein i livsmedel, 1953 ändades lagen och även fri konkurans tilläts i 1953 års lag .
142 öl och läskedryckstillverkningställen fördelat på 67 olika ägare fanns det då, Coca Cola gav licens till 6 av dessa.
Öl och Läskedryckstillverkning var då en lokal angelägenhet, så det krävdes väl flera kontrakt för att täcka landet.

Pripps gick samman med Lyckholm 1927, köpte året efter Carnegie, 1950 Apotekarnes och 1961 Malmö Bryggerier.
1963 fusionerade dom och Stockholms bryggerier, och då var det bara 60 tillverkninsgställen kvar och 4 ägare.
Varav då Pripp-bryggerierna hade då också köpt upp alla som tillverkade Coca Cola.
Mellanölets introduktion på marknaden innebar att ölföräljningen steg över lag rekordfort, mellanölets togs bort och nu fick Falcon (och Sandwalls) problem så även dom köptes av Pripp-bryggerierna.
Nu var det bara 3 ägare kvar , och staten köpte Pripp-brygerierna i slutet av 70-talet som ett sätt att häva monoplet och få ner alkoholkonumtionen (lättare att reglera om man äger själv).
Regeringens proposition
Bolaget lades i det som hette AB Statsföretagen som ägde pappersbruk, stålverk, varv, resuranger och allt mellan himmel och jord, koncernen livsmedel blev senare Procordia.
Nu var det staten som sålde Coca Cola.

In på banan kom Volvo som samägde tillsammans med Staten, Volvo blev ensamägare till slut och sålde bla Pripps till Norska Orkla 1995.

Falcon har fått leva som eget märke under hela tiden (tillskillnad från dom dusssinet andra ) , Falcon såldes 1996 till Carlsberg.

1997 lämnar Coca Cola Pripps och startar en egen tappningsanläggning i Jordbro tillsammans med Carlsberg ??? (se nedan fortsatt utveckling).
Man startar ialla fall tillsammans med Carlsbergsägda Falcon Dryckesdistributörerna AB , en gememsamt distributionsbolag och nu kommer dom Coca Cola lackerade Jumbocontainrarna på järnvägen in i bilden som fraktar Falcon/Carlsberg till Ostkusten och Coca Cola till Västkusten.

Rullar på till 2000 då Carlsberg köper Pripps-Ringnes av Orkla , och nu surnar staten till igen och effekten blir att Carlsberg måste sälja sina aktier i Coca-Cola drycker Sverige AB som man äger 51 procent av tillbaka till The Coca Cola company.
Och en hel del andra ölmärken måste avyttras också som man har licens för.
Konkurensverket.
Samdisitributionen med Falcon/Carlsberg måste ju upphöra också, så vagnarna slutar rull efter ett par få år, Falcon fortsätter på egna ben i ett par år.
Även konsumenterna surar ju till nu när det nästan är monopol igen , så marknaden för speciellt små öltillverkare formligen exploderar ju.
Ölförsäljningen slår väl alla rekord igen, men nu är det ingen som bryr sig.

Nu står Coca Cola på egna fötter , 2014 säljs det igen till Coca Cola European Partner som är någon form av helägt tappningsföretag till The Coca Cola Company.

M.V.H Anders.k.