Hg 783 på väg in till Älvsjö 1966, bild (Fordon: lok)
Nynäsbanans infart till Älvsjö.
Rören kommer väl från Bröderna Hedlunds rörfabrik i Jordbro antar jag.
av Ulfe, Monday, October 05, 2020, 15:09 (1540 dagar sedan)
Nynäsbanans infart till Älvsjö.
Rören kommer väl från Bröderna Hedlunds rörfabrik i Jordbro antar jag.
av Gunnar D, Monday, October 05, 2020, 15:27 (1540 dagar sedan) @ Ulfe
Precis så var det! Max närvarokänsla, tack!
Själv var jag inne i stan denna eftermiddag kan jag notera.
Mvh Gunnar
av HJP, Monday, October 05, 2020, 16:38 (1540 dagar sedan) @ Ulfe
Nynäsbanans infart till Älvsjö.
Rören kommer väl från Bröderna Hedlunds rörfabrik i Jordbro antar jag.
****
Mycket snygg bild. Obromsad (såklart) O-vagn ;-)
av Stig Lagergren, Monday, October 05, 2020, 17:29 (1540 dagar sedan) @ HJP
Nynäsbanans infart till Älvsjö.
Rören kommer väl från Bröderna Hedlunds rörfabrik i Jordbro antar jag.
****
Mycket snygg bild. Obromsad (såklart) O-vagn ;-)
Instämmer med HJP och Gunnar D. Minns att det kunde röra sig om mycket låga bromstal i detta tåg, om det nu är Nynäståget.
av BD, Wednesday, October 14, 2020, 14:02 (1531 dagar sedan) @ HJP
Nynäsbanans infart till Älvsjö.
Rören kommer väl från Bröderna Hedlunds rörfabrik i Jordbro antar jag.
****
Mycket snygg bild. Obromsad (såklart) O-vagn ;-)
Men trots att vagnen är obromsad har den hävarm för omställning av lastväxlare. Var det möjligen en förberedelse för senare utrustande med broms?
av Alex, Monday, October 05, 2020, 20:07 (1540 dagar sedan) @ Ulfe
Rörtransporterna var ett stående inslag under många år från Jordbro. De gick till Älvsjö och sedan vidare i ett eget "systemtåg" ner till Oxelösund. Rören skulle till en pipeline i Sovjet, tror att det var neråt Baku. Tåget från Älvsjö till Oxelösund var inte så långa men gick ofta och dragkraft var alltid ett D-lok. Jag tror dock att O-vagnarna saknade sidor på dessa tåg och att rören var lite större än på bilden.
av Ulfe, Monday, October 05, 2020, 20:49 (1540 dagar sedan) @ Alex
Rörtransporterna var ett stående inslag under många år från Jordbro. De gick till Älvsjö och sedan vidare i ett eget "systemtåg" ner till Oxelösund. Rören skulle till en pipeline i Sovjet, tror att det var neråt Baku. Tåget från Älvsjö till Oxelösund var inte så långa men gick ofta och dragkraft var alltid ett D-lok. Jag tror dock att O-vagnarna saknade sidor på dessa tåg och att rören var lite större än på bilden.
Det måste vara de här rören som ska till Sovjet via Oxelösund?
av Alex, Monday, October 05, 2020, 21:26 (1540 dagar sedan) @ Ulfe
Perfekt! Så var det!
Man kan väl säga att jag är uppvuxen med dessa rör.
av Ulfe, Thursday, October 08, 2020, 19:05 (1537 dagar sedan) @ Alex
Tack för information om rörtransporterna!
Jag har hittat en bild med vad som ser ut att vara rör till Sovjet, större diameter på rören och det ser ut att vara Kps-vagnar.
Vad hände med tåget efter detta? Rangering i Stockholmstrakten innan det går söderut?
av Anders.k., Wednesday, October 07, 2020, 11:57 (1539 dagar sedan) @ Ulfe
Rörtransporterna var ett stående inslag under många år från Jordbro. De gick till Älvsjö och sedan vidare i ett eget "systemtåg" ner till Oxelösund. Rören skulle till en pipeline i Sovjet, tror att det var neråt Baku. Tåget från Älvsjö till Oxelösund var inte så långa men gick ofta och dragkraft var alltid ett D-lok. Jag tror dock att O-vagnarna saknade sidor på dessa tåg och att rören var lite större än på bilden.
Det måste vara de här rören som ska till Sovjet via Oxelösund?
Trevlig bild, du har ju fångat en liten ovanlig godsvagn.
Kps, fanns det bara 50 stycken av .
Gjorda för att främst transportera bredplåt , och för att göra rör behövdes det ju plåt
från Oxelösund så det var ju väldigt effektiv med transport åt bägge håll.
Bilder på plåtlastade vid Digitalt museum.
Digitalt museum
M.V.H Anders.k.
av Jan Frelin, Monday, October 05, 2020, 21:47 (1540 dagar sedan) @ Ulfe
Otroligt fin bild!