Finka i Gävle (Järnväg allmänt)

av Mats Björkelund, Wednesday, October 21, 2020, 18:38 (1668 dagar sedan)

På en järnvägsdag i Gävle 2006 tog jag den här bilden på vagn 27850.

[img]images/uploaded/202010211630375f90622d70dc7.jpg[/img]

En Gs-finka i bra skick, med rullager, plåtlagergafflar och tryckluftsbroms men med bromshytten kvar. Jag trodde man plockade ner dessa när man monterade tryckluft men tydligen inte alla.

Någon som känner till vagnens historia?

/Mats B

Finka Tror, att den ser ut som något som aldrig funnits.

av BD, Wednesday, October 21, 2020, 19:18 (1668 dagar sedan) @ Mats Björkelund

På en järnvägsdag i Gävle 2006 tog jag den här bilden på vagn 27850.

[img]images/uploaded/202010211630375f90622d70dc7.jpg[/img]

En Gs-finka i bra skick, med rullager, plåtlagergafflar och tryckluftsbroms men med bromshytten kvar. Jag trodde man plockade ner dessa när man monterade tryckluft men tydligen inte alla.

Någon som känner till vagnens historia?

/Mats B

Tror, att den ser ut som något som aldrig funnits.

Finka Tror, att den ser ut som något som aldrig funnits.

av Ola Almquist, Wednesday, October 21, 2020, 19:23 (1668 dagar sedan) @ BD

[link=http://www.nbjvm.se/t%C3%A4ckta-godsvagnar/godsfinka-sj-littera-g3-27850]G3 27580[/link]

/Ola

Finka Tror, att den ser ut som något som aldrig funnits.

av Mats Björkelund, Wednesday, October 21, 2020, 20:22 (1667 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja men då klarnar allt. Ombyggnad hos MBV i sen tid. Det kändes märkligt om en sådan här vagn skulle kunna hållit sig undan alla år. Och det hade den ju inte.

/Mats B

Finka Tror, att den ser ut som något som aldrig funnits.

av Bertil Bengtsson, Thursday, October 22, 2020, 21:08 (1666 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Om det var MBV som tillverkade bromsarkuren, tror jag dom gjorde ett ganska bra jobb.
Bilden nedan är ett utsnitt av tillverkningsfoto av en G5/Gq; de ser tämligen lika ut, tycker jag.
De senare serierna av G3/Gs med bromshytt hade ju samma högt placerade bromshytt som även G5/Gq hade.

[img]images/uploaded/202010221904035f91d7a3eaeed.jpg[/img]

Berra

90 års skillnad (eller brist på sådan)

av Mats Björkelund, Friday, October 23, 2020, 08:57 (1666 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag har också gjort reflektionen att allt ser väldigt rätt ut. Av en händelse så hade jag i samma katalog på datorn två bilder efter varann som såg nästan identiska ut.

[img]images/uploaded/202010230648305f927cbe9ef4b.jpg[/img]
Leveransfoto för G3 27632, ca 1915, Jvm KAFN00024

[img]images/uploaded/202010230647585f927c9e8d976.jpg[/img]
Min bild på G3 27850, levererad ca 1916, Gävle 2006

Tagna från nästan identisk vinkel kan man enkelt se eventuella skillnader och egentligen är det väl bara den diagonala förstärkningen som skiljer. Och lagerboxar och tryckluft förstås.

Så duktigt renoverat!

/Mats B

Finka i Gävle - tryckfelsnisse

av HJP, Wednesday, October 21, 2020, 21:39 (1667 dagar sedan) @ Ola Almquist

[link=http://www.nbjvm.se/t%C3%A4ckta-godsvagnar/godsfinka-sj-littera-g3-27850]G3 27580[/link]

/Ola

Nej, nu var tryckfelsnisse framme. G3 27850 är det ;-)

Finka i Gävle - tryckfelsnisse

av Ola Almquist, Wednesday, October 21, 2020, 21:59 (1667 dagar sedan) @ HJP

[link=http://www.nbjvm.se/t%C3%A4ckta-godsvagnar/godsfinka-sj-littera-g3-27850]G3 27580[/link]

/Ola

Nej, nu var tryckfelsnisse framme. G3 27850 är det ;-)

Givetvis. Skyller på att fingrarna är för stora för mobilen... ;-)

/Ola

Finka i Gävle

av Thomas Tell, Thursday, October 22, 2020, 00:17 (1667 dagar sedan) @ Mats Björkelund

På en järnvägsdag i Gävle 2006 tog jag den här bilden på vagn 27850.

[img]images/uploaded/202010211630375f90622d70dc7.jpg[/img]

En Gs-finka i bra skick, med rullager, plåtlagergafflar och tryckluftsbroms men med bromshytten kvar. Jag trodde man plockade ner dessa när man monterade tryckluft men tydligen inte alla.

Någon som känner till vagnens historia?

/Mats B

Många bättre Gs/Gsh-vagnar rustades i början av 1960-talet. De fick rullager och de fula snedsträvorna för att förstärka korgen. Några vagnar fick dessutom hylsbuffertar vilket denna vagn kanske haft men fått bytta vid bromskursbyggnaden.
/tell

Finka i Gävle

av Martin Långström, Thursday, October 22, 2020, 01:09 (1667 dagar sedan) @ Thomas Tell

På en järnvägsdag i Gävle 2006 tog jag den här bilden på vagn 27850.

[img]images/uploaded/202010211630375f90622d70dc7.jpg[/img]

En Gs-finka i bra skick, med rullager, plåtlagergafflar och tryckluftsbroms men med bromshytten kvar. Jag trodde man plockade ner dessa när man monterade tryckluft men tydligen inte alla.

Någon som känner till vagnens historia?

/Mats B


Många bättre Gs/Gsh-vagnar rustades i början av 1960-talet. De fick rullager och de fula snedsträvorna för att förstärka korgen. Några vagnar fick dessutom hylsbuffertar vilket denna vagn kanske haft men fått bytta vid bromskursbyggnaden.
/tell

När vagnen kom till MBV så hade den de buffertar som syns på bilden, så denna har troligtvis inte försetts med hylsbuffertar.

[x]
[*]