Inte heller Sär (smalspårs-SÄO 1947) har med dem, men smalspårsbanorna hade ju ofta föråldrad teknik.
Kanske snarare [i]enklare [/i]än [i]föråldrad [/i]teknik. 1948 års Säkerhetsreglemente för smalspår (Sär) var "nedskalat" att bara passa sådana oelektrifierade smalspårsjärnvägar som inte hade dubbelspår eller linjeblockering. Dvärgsignaler fanns inte heller i Sär-1948. Efter förstatligandet av Mellersta Östergötlands järnvägar gav man dock ut ett tillägg som "tog hand" om elektrifieringen där.
Varken Nordmark-Klarälvens järnväg eller Stockholm-Roslagens järnvägar använde dock Sär-1948. NKlJ använde Säo-1947 med egna tillägg, och SRJ fortsatte att till 1959 använda SRJ-1941 med EJ-tillägg (som också innehöll smalspårsbestämmelser) och egna tillägg.
/up
Enligt det här PM:et från trafikinspektören på 38 trafiksektionen, fd NVHJ oh TÖJ, så skulle 1941 års Säo med tillägg för EJ tillämpas på fd TÖJ linjer även från den 15 juni 1951. Så riktigt konsekventa var man inte. Hur länge kan man undra?
[img]images/uploaded/202010231501465f92f05a15116.jpg[/img]
Detta vara intressanta uppgifter för mig.
Norsholm–Västervik–Hultsfreds järnvägar (NVHJ) förstatligades 1949-07-01, medan Trafikförvaltningen Östergötlands järnvägar (TÖJ), bestående av Norra Östergötlands järnvägar (NÖJ), Mellersta Östergötlands järnvägar (MÖJ) och Norrköping–Söderköping–Vikbolandets järnvägar (NSVJ), förstatligades ett år senare, 1950-07-01. Säkerhetsreglementet för statens järnvägars smalspåriga järnvägar (Sär) hade då gällt sedan 1948-05-09.
Av det PM du visar framgår att så sent som sommaren 1951 gällde inte Sär vid den del av 38:e trafiksektionen som utgjorde av f.d. TÖJ, utan där tillämpades fortfarande Säo-EJ-1941. På den del av 38 ts som utgjordes av f.d. NVHJ tillämpades däremot Sär.
En orsak till att Säo-EJ-1941 fortsatt tillämpades på de f.d. MÖJ-sträckorna Linköping–Vadstena, Klockrike–Borensberg och Fornåsa–Motala torde ha varit den elektriska driften, samt de dvärgsignaler som fanns vid Linköping och Norsholm. Övriga f.d. TÖJ-linjer borde ha kunnat tillämpa Sär, men av personalskäl var man väl angelägen att hålla ihop alla f.d. TÖJ-linjer med ett regelverk.
Man kan undra om f.d. NVHJ började med Sär redan vid förstatligandet 1949-07-01.
Under 1952 tillkom ett tillägg D till Sär. Det utkom från trycket 1952-06-15 och handlade om elektriska driften på de f.d. MÖJ-sträckorna. Ett odaterat tillägg A till Sär känner jag också till, om dvärgsignaler i Linköping och Norsholm.
Min gissning är att dessa två tillägg till Sär medförde att tillämpningen av Säo-EJ-1941 vid delar av 38 ts ersattes av tillämpning av Sär någon gång under sommaren 1952.