F-lok i SL tåg (Järnväg allmänt)
År 1982 användes följande F-lok i SL-trafiken: 624, 625, ? och 701. Har du någon bild ?
av mormorsgruvan, Sunday, October 25, 2020, 15:51 (1518 dagar sedan)
År 1982 användes följande F-lok i SL-trafiken: 624, 625, ? och 701. Har du någon bild ?
av Soren W, Sunday, October 25, 2020, 16:17 (1518 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Jag har en bild.
F624 på Stockholm C 1982-08-11
Samma dag gick också Du2 580 i SL-tåg:
av Stig Lagergren, Sunday, October 25, 2020, 16:58 (1518 dagar sedan) @ mormorsgruvan
År 1982 användes följande F-lok i SL-trafiken: 624, 625, ? och 701. Har du någon bild ?
Har några halvdana bilder tagna 23 mars 1982. De två första vid Hjulsta och de två sista söder om Upplands Väsby.
Tåg 2509 med F 627 och 624.
Samma tåg som ovan, 624 närmast.
Tåg 22033 (tomtåg) Du2 549 drar och F 701 skjuter på.
Tåg 2402 med F 624 0ch 627
av mormorsgruvan, Monday, October 26, 2020, 09:38 (1518 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Varför var båda loken verksamma ? För att få snabb acceleration ?
av Stig Lagergren, Monday, October 26, 2020, 09:44 (1518 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Varför var båda loken verksamma ? För att få snabb acceleration ?
Behövdes för att hålla tiderna som var anpassade för X1. En del uppehåll slopades dessutom. För att kunna göra snabba vändningar behövde båda loken bemannas. Fanns ingen tid att lägga loken i transport och byta ände.
av Lennart Petersen, Monday, October 26, 2020, 17:48 (1517 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Varför var båda loken verksamma ? För att få snabb acceleration ?
Behövdes för att hålla tiderna som var anpassade för X1. En del uppehåll slopades dessutom. För att kunna göra snabba vändningar behövde båda loken bemannas. Fanns ingen tid att lägga loken i transport och byta ände.
Ungefär samma f.ö när man körde med Bn-vagnar från Danmark. Green Cargo höll med bemannat Rc-lok i varje ände. Snabbavändningar och man höll i stort sett tidtabell .
av Hans Broman, Monday, October 26, 2020, 08:16 (1518 dagar sedan) @ mormorsgruvan
År 1982 användes följande F-lok i SL-trafiken: 624, 625, ? och 701. Har du någon bild ?
Jag har fem bilder på 624, 625, 627 och 701 i tågsätt med B6.
Först två bilder på F 627 och F 624, nyss ankomna till Södertälje C med tåg 2421 den 10 mars 1982:
I maj 1982 fotograferade jag SL-tågsättet uppställt på Södertälje C, med F625 i norra änden och okänd Du2 i södra:
10 juni 1982 gick F701 sist i tåg 2421 på bron över Södertälje kanal (Du2 368 gick främst):
I maj 1983 gick F-loket först när tåget kom till Södertälje C:
av K Lemming, Monday, October 26, 2020, 15:58 (1517 dagar sedan) @ Hans Broman
År 1982 användes följande F-lok i SL-trafiken: 624, 625, ? och 701. Har du någon bild ?
Jag har fem bilder på 624, 625, 627 och 701 i tågsätt med B6.Först två bilder på F 627 och F 624, nyss ankomna till Södertälje C med tåg 2421 den 10 mars 1982:
Härliga bilder. Nu är det länge sen B6 var i trafik så mina minnen från då har bleknat rejält, men hade B6 belysning ovanför påstigningsdörrarna utvändigt? Jag har inget minne av det men det ser ut så på dessa bilder tycker jag.
av Micke D, Monday, October 26, 2020, 16:23 (1517 dagar sedan) @ K Lemming
Om alla har haft det ska jag låta vara osagt. Men de vagnar FSVJ lånade av FVJ (B6G 3451 och B6F 3758) lyste dessa lampor upp foajéernas utsida på ett mycket trevligt sätt i mörkret.
av K Lemming, Monday, October 26, 2020, 19:32 (1517 dagar sedan) @ Micke D
Om alla har haft det ska jag låta vara osagt. Men de vagnar FSVJ lånade av FVJ (B6G 3451 och B6F 3758) lyste dessa lampor upp foajéernas utsida på ett mycket trevligt sätt i mörkret.
Intressant, inget minne av att jag sett och ändå har jag åkt en del B6 på 80-talet. Kanske har jag glömt det eller så var det inte alla som hade det.
av IH, Tuesday, October 27, 2020, 17:03 (1516 dagar sedan) @ K Lemming
Belysningen vid dörrarna var så svag att den nästan inte märktes när tåget stod vid upplyst plattform.
av K Lemming, Tuesday, October 27, 2020, 18:46 (1516 dagar sedan) @ IH
Belysningen vid dörrarna var så svag att den nästan inte märktes när tåget stod vid upplyst plattform.
Den fanns alltså på alla B6, eller?
av Micke D, Wednesday, October 28, 2020, 20:21 (1515 dagar sedan) @ IH
Så här såg det ut i höstmörkret för nästan precis ett år sedan. Transport med slutdestination Klippan för återlämnande av FVJs fordon.
Ett stopp i Getå för att kolla lagerstatus.
Stopp i Mjölby med upplyst perrong, där ljuset under taket kan anas lite lätt.
av K Lemming, Thursday, October 29, 2020, 00:10 (1515 dagar sedan) @ Micke D
Tack för bilderna.
Vilka fordon lämnades tillbaka till FVJ, B6 vagn/vagnar hade ni väl lånat från FVJ vill jag minnas jag läst/hört? Men E-loket också?
av Micke D, Thursday, October 29, 2020, 09:42 (1515 dagar sedan) @ K Lemming
Stämmer bra. E901 och 2 st B6 vagnar var utlånade till FSVJ mellan 2010 och 2019. Kom 2010 från Landeryd till Oxelösund.
av Ted S, Tuesday, October 27, 2020, 11:24 (1517 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Mycket trevliga bilder från alla skribenter, tack för dem!
Hur var det nu med tjänstekupén, utrustades några B6 med sådan, eller hade behovet upphört vid tiden?