Förändringar i Xoa7:ornas utseende? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av K Lemming, Tuesday, October 27, 2020, 19:57 (1626 dagar sedan)

I tråden om TGOJ grön la Rickard95 upp denna bilden. Byggdes alla Xoa7 med dessa buffertar från början och när byttes dom? Xoa5 hade väl likadan buffertar.

Slutsignalerna är också av orginaltyp på bilden, när började man byta ut dessa mot dess ersättare av den kantigare modellen?
[img]https://www.jvmv2.se/forum/images/uploaded/202010271750335f985de9a504b.jpg[/img]

Förändringar i Xoa7:ornas utseende?

av Sven Bårström, Friday, October 30, 2020, 14:45 (1624 dagar sedan) @ K Lemming

Bilden är från Borås C (spår 5), sannolikt mellan åren 1949 och 1953. Senare bör centralbrobygget ha pågått. I Borås insattes från eldriftstarten Varberg - Herrljunga några X0a7 med C0x7. Det var år 1949. Jag har ett minne av att dessa motorvagnar hade de avbildade buffertarna och slutsignalerna under Boråstiden som varade fram till 1954, då X0a3 ersatte.
Mitt minne av buffertarna på X0a5 är att de inte var alldeles likadana som bildens; visserligen hade de avsmalnande hylsor men grövre fästen för skivorna, ungefär som på vanliga hylsbuffertar. Jag har också för mig att skivorna på X0a5 inte var helt runda utan plant skurna i över- och underkant.
Alla X0a7 och C0x7 levererades på kort tid 1949 - 1951, varför de sannolikt hade likadana buffertar från början.
Sven B

Förändringar i Xoa7:ornas utseende?

av Martin Långström, Saturday, October 31, 2020, 09:48 (1623 dagar sedan) @ Sven Bårström

Xoa7 (X7) hade från leverans vanliga spindelbuffertar med stor platta som hade fått en hylsa över fjädern av estetiska skäl. Dessa byttes senare ut mot vanliga hylsbuffertar med rund platta.

Xoa5 (X5) hade hela tide vanliga personvagnsbuffertar, dvs. hylsbuffertar med fyrkantig platta och en hylsa över bufferten för att ge den ett estetiskt strömlinjeformat utseende.

[x]
[*]