Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Göran Kannerby, Thursday, October 29, 2020, 09:25 (1485 dagar sedan) @ Ulfe
Tack för (unik?) bild!
Säo-mässigt var det ju inget "möte", snarare ett s k Björketorpsmöte. :-)
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Sven Bårström, Thursday, October 29, 2020, 10:06 (1485 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Ursäkta mig som något fåkunning boråsare (40 km norr om Björketorp på Varbergsbanan) att jag inte vet vad ett "Björketorpsmöte" är för något! Det måste jag givetvis få veta!
Sven B
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av LasseE, Thursday, October 29, 2020, 10:11 (1485 dagar sedan) @ Sven Bårström
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Pelle Björkman, Thursday, October 29, 2020, 11:57 (1485 dagar sedan) @ LasseE
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Typ Årjäng eller Jokkmokk?
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Göran Kannerby, Thursday, October 29, 2020, 14:35 (1485 dagar sedan) @ Pelle Björkman
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Typ Årjäng eller Jokkmokk?
Nästan, Årjäng och Jokkmokk hade möten där tågen kom in på varsin sida om plattformen. Om jag har förstått saken rätt innebär ett äkta Björketorpsmöte att tågen tas in front mot front på samma spår.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Överkörmästaren, Saturday, October 31, 2020, 14:15 (1483 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Typ Årjäng eller Jokkmokk?
Nästan, Årjäng och Jokkmokk hade möten där tågen kom in på varsin sida om plattformen. Om jag har förstått saken rätt innebär ett äkta Björketorpsmöte att tågen tas in front mot front på samma spår.
Men nu blandar ni ju egentligen ihop två helt olika saker.
”Björketorpsmötet” skedde ju på en bevakad station och innebar formellt att tågen mötte varandra helt enligt de vanliga reglerna för möte mellan två tåg, som då alltså bytte tågsätt med varandra inne på stationen.
”Jokkmokksvarianten” skedde ju däremot på obevakad station, som alltså var obevakad slut- och utgångsstation för två vändande tågpar.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Kjell Aghult, Thursday, October 29, 2020, 12:04 (1485 dagar sedan) @ LasseE
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Torsås var här ett specialfall p g a de två spårvidderna. Men gick inte att trafikera obevakad p g a manuella bommar och oförreglade växlar (Hade f ö kvar skivsignaler ända till 1957).
Björketorp har veterligen haft bara traditionell "fri genomfart". Mötesnamnet därför påhittat.
Men metodiken tillämpats i (på samma spårvidd) i Årjäng (1979-1985), Jokkmokk (1980-1997) och Landeryd (1981-1985): Kvällar och veckoslut. Bangårdarna uppdelade i två oberoende halvor, med säkrade växlar.
En liknande metodik tillämpades i Rimbo, där man särade SL persontrafik och SJ godstrafik.
Idén var uppe även för Kortfors för museisamkörningen NBVJ/Järnets Bana (Karlskoga kommun).
Men den genomfördes aldrig utan man tillämpade konventionella tågmöten.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Lennart Fransson, Thursday, October 29, 2020, 12:29 (1485 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Torsås var här ett specialfall p g a de två spårvidderna. Men gick inte att trafikera obevakad p g a manuella bommar och oförreglade växlar (Hade f ö kvar skivsignaler ända till 1957).
Björketorp har veterligen haft bara traditionell "fri genomfart". Mötesnamnet därför påhittat.
Men metodiken tillämpats i (på samma spårvidd) i Årjäng (1979-1985), Jokkmokk (1980-1997) och Landeryd (1981-1985): Kvällar och veckoslut. Bangårdarna uppdelade i två oberoende halvor, med säkrade växlar.En liknande metodik tillämpades i Rimbo, där man särade SL persontrafik och SJ godstrafik.
Idén var uppe även för Kortfors för museisamkörningen NBVJ/Järnets Bana (Karlskoga kommun).
Men den genomfördes aldrig utan man tillämpade konventionella tågmöten.
Det är nog inte påhittat, och har inte med obevakad att göra, däremot resultatet av att växlarna inte blev rengjorda vid snöfall. Ta in tågen mot varandra på samma spår, och låt resenärer och personal byta plats. När det gjordes i Landeryd hette det Landerydsmöte.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Göran Kannerby, Thursday, October 29, 2020, 13:36 (1485 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Torsås var här ett specialfall p g a de två spårvidderna. Men gick inte att trafikera obevakad p g a manuella bommar och oförreglade växlar (Hade f ö kvar skivsignaler ända till 1957).
Björketorp har veterligen haft bara traditionell "fri genomfart". Mötesnamnet därför påhittat.
Men metodiken tillämpats i (på samma spårvidd) i Årjäng (1979-1985), Jokkmokk (1980-1997) och Landeryd (1981-1985): Kvällar och veckoslut. Bangårdarna uppdelade i två oberoende halvor, med säkrade växlar.En liknande metodik tillämpades i Rimbo, där man särade SL persontrafik och SJ godstrafik.
Idén var uppe även för Kortfors för museisamkörningen NBVJ/Järnets Bana (Karlskoga kommun).
Men den genomfördes aldrig utan man tillämpade konventionella tågmöten.
Det är nog inte påhittat, och har inte med obevakad att göra, däremot resultatet av att växlarna inte blev rengjorda vid snöfall. Ta in tågen mot varandra på samma spår, och låt resenärer och personal byta plats. När det gjordes i Landeryd hette det Landerydsmöte.
Dokumenterades ordentligt i Postvagnen redan för 8 år sedan.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Lennart Fransson, Thursday, October 29, 2020, 14:42 (1485 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Torsås var här ett specialfall p g a de två spårvidderna. Men gick inte att trafikera obevakad p g a manuella bommar och oförreglade växlar (Hade f ö kvar skivsignaler ända till 1957).
Björketorp har veterligen haft bara traditionell "fri genomfart". Mötesnamnet därför påhittat.
Men metodiken tillämpats i (på samma spårvidd) i Årjäng (1979-1985), Jokkmokk (1980-1997) och Landeryd (1981-1985): Kvällar och veckoslut. Bangårdarna uppdelade i två oberoende halvor, med säkrade växlar.En liknande metodik tillämpades i Rimbo, där man särade SL persontrafik och SJ godstrafik.
Idén var uppe även för Kortfors för museisamkörningen NBVJ/Järnets Bana (Karlskoga kommun).
Men den genomfördes aldrig utan man tillämpade konventionella tågmöten.
Det är nog inte påhittat, och har inte med obevakad att göra, däremot resultatet av att växlarna inte blev rengjorda vid snöfall. Ta in tågen mot varandra på samma spår, och låt resenärer och personal byta plats. När det gjordes i Landeryd hette det Landerydsmöte.
Dokumenterades ordentligt i Postvagnen redan för 8 år sedan.
Och så gjorde man alltså i Torsås?
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Göran Kannerby, Thursday, October 29, 2020, 14:53 (1485 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Två tåg kommer från var sitt håll till en station på en enkelspårig sträcka - Björketorp, t.ex.. Stannar och utväxlar passagerare (som alltså får gå på perrongen mellan tågen) och fortsätter sedan tillbaka åt det håll de kom från.
Torsås var här ett specialfall p g a de två spårvidderna. Men gick inte att trafikera obevakad p g a manuella bommar och oförreglade växlar (Hade f ö kvar skivsignaler ända till 1957).
Björketorp har veterligen haft bara traditionell "fri genomfart". Mötesnamnet därför påhittat.
Men metodiken tillämpats i (på samma spårvidd) i Årjäng (1979-1985), Jokkmokk (1980-1997) och Landeryd (1981-1985): Kvällar och veckoslut. Bangårdarna uppdelade i två oberoende halvor, med säkrade växlar.En liknande metodik tillämpades i Rimbo, där man särade SL persontrafik och SJ godstrafik.
Idén var uppe även för Kortfors för museisamkörningen NBVJ/Järnets Bana (Karlskoga kommun).
Men den genomfördes aldrig utan man tillämpade konventionella tågmöten.
Det är nog inte påhittat, och har inte med obevakad att göra, däremot resultatet av att växlarna inte blev rengjorda vid snöfall. Ta in tågen mot varandra på samma spår, och låt resenärer och personal byta plats. När det gjordes i Landeryd hette det Landerydsmöte.
Dokumenterades ordentligt i Postvagnen redan för 8 år sedan.
Och så gjorde man alltså i Torsås?
Nej
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Anders.k., Saturday, October 31, 2020, 12:21 (1483 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Nog mera special än så.
Björketorp på Viskadalsbanan var obemannad i många, många , många år innan man i T90 tar upp bevakning där för ett tågmöte på eftermiddagen, bevakad mellan 17:00 och 18:20.
Redan T91 flyttas mötet till Horred .
Anläggningen var nog gammal sliten och inte underhållen tror jag att det var.
M.V.H Anders.k.
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Anders Johansson, Thursday, October 29, 2020, 10:05 (1485 dagar sedan) @ Ulfe
Trevlig bild!
En fråga, det är första gången jag ser en bild där man ser boggierna tydligt:
Det som är intressant är hur boggierna ser ut efter att man tog bort trumbromsarna. Det ser mest ut som om man satt en täckplåt över "hålet".
Någon som har bättre bilder eller vet?
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Ola Almquist, Saturday, October 31, 2020, 14:55 (1483 dagar sedan) @ Anders Johansson
Trevlig bild!
En fråga, det är första gången jag ser en bild där man ser boggierna tydligt:
Det som är intressant är hur boggierna ser ut efter att man tog bort trumbromsarna. Det ser mest ut som om man satt en täckplåt över "hålet".
Någon som har bättre bilder eller vet?
Jag vet tyvärr inte så mycket men jag har en lista med ritningsnummer om det kan vara till någon nytta.
/Ola
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Besc, Thursday, October 29, 2020, 14:32 (1485 dagar sedan) @ Ulfe
[img]images/uploaded/202010290609225f9a5c9252606.jpg[/img)[/quote]
Tack för en mycket fin bild på YBo4t, som det ser ut, 589 i Torsås!
Trafiken skulle pågå ytterligare en och en halv månad, innan trafiken den 29 maj slutligen kom att upphöra i tre riktningar från Torsås till Kalmar, Bergkvara och Karlskrona.
I det sista tågparet Karlskrona-Torsås ingick dock inte YBo4t 589, då den i förmiddagståget drabbats av växellådshaveri. De andra fordonen på banan, YBo4t 587+UBFo5t 1685, fick därför själva utgöra det sista tågparet. Jo det var mycket trångt ombord på uppvägen till Torsås, det var med nöd och näppe jag lyckades klämma mig in i motorvagnen, när jag steg på i Lyckeby!
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Ola Almquist, Saturday, October 31, 2020, 21:56 (1482 dagar sedan) @ Besc
[img]images/uploaded/202010290609225f9a5c9252606.jpg[/img)[/quote]
Tack för en mycket fin bild på YBo4t, som det ser ut, 589 i Torsås!
Trafiken skulle pågå ytterligare en och en halv månad, innan trafiken den 29 maj slutligen kom att upphöra i tre riktningar från Torsås till Kalmar, Bergkvara och Karlskrona.
I det sista tågparet Karlskrona-Torsås ingick dock inte YBo4t 589, då den i förmiddagståget drabbats av växellådshaveri. De andra fordonen på banan, YBo4t 587+UBFo5t 1685, fick därför själva utgöra det sista tågparet. Jo det var mycket trångt ombord på uppvägen till Torsås, det var med nöd och näppe jag lyckades klämma mig in i motorvagnen, när jag steg på i Lyckeby!Det är väldigt svårt att avgöra men jag tycker att det är 591. Har Ulf eller Björn några anteckningar?
/Ola
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Olle E, Thursday, October 29, 2020, 15:34 (1484 dagar sedan) @ Ulfe
Hade Eksjö-vagnarna vikdörrar eller skjutdörrar?
Edit: Mycket trevlig bild för övrigt!
Tågmöte i Torsås, 891-1067, 12/4 1965, bild.
av Besc, Thursday, October 29, 2020, 16:34 (1484 dagar sedan) @ Olle E
Hade Eksjö-vagnarna vikdörrar eller skjutdörrar?
Edit: Mycket trevlig bild för övrigt!
Skjutdörrar!