Historik om Lysekilsbanan -- försignaler (Arkiv/forskning/litteratur)
Först får jag säga; Roligt att denna tråd fick nytt liv igen efter över 3½ år! :-D
Nej, det stämmer att fristående försignaler bara funnits (och finns fortfarande kvar) utanför ändpunkten i Lysekil (släckt och svängd åt sidan sen -91) och anslutningspunkten i Smedberg (kanske fortfarande blinkandes "vänta stopp" där den numera tillhör Munkedal (Mkl) några km därifrån). I övrigt har det varit orienteringstavlor med rund tilläggsskylt om "försignalering" av den kombo som Stefan J visar i sitt inlägg från den 15 september 2020. (Numera är det bara sen 1991 ensam gul orienteringstavla varslandes om driftplatserna Lyse och Hallinden). :-(
Märkligt är att man på bägge försignalerna har den vita mittenlinsen där det egentligen bara borde finnas ett täcklock då signalerna ju inte ska kunna visa "vänta kör", men dom är ändå "fulla/kompletta" av nån oklar anledning jag inte vet! Nån som vet mer om det!? :-|
Bilden på försignalen utanför Smedberg minst halvvägs till Håbygård är tagen i augusti 1981 och sen dess har den kompletterats med en gul skylt "Mkl" för att förtydliga samhörigheten med Munkedals driftplast o ställverk. Vet ej om den fortfarande blinkar för tillhörande infartssignal för Smedbergs anslutning till Bohusbanan, sen Lysekilsbanan lades i träda och strömmen stängdes av sent i november 2018, men helt osannolikt är det inte! ;-)
Lysekilsbanans vara eller inte som transportled förhandlas det nu om och en säker källa säger att det kommit till en förhandling om upprustning av några kommunala växlar på Lysekils del av hamnspåret till lastkajerna! Kanske det rör sig om de växlar som för några år sen revs bort för att Kustbevakningen skulle få parkeringsplatser utanför sitt nyöppnade kontor i Lysekil vid Grötökajen? Detta är nog en fråga jag får ställa nu när jag har tänkt på vad det kan röra sig om! Godsintressenter finns! Missa inte se på "Tjuv och polis - Kuppen i Lysekil" som nu har börjat på SVT1 och där första avsnittet kan ses på SVT play! Det visar området alldeles bredvid det nämnda, där de lokala "tjuvarna" förbereder sig och sen delar upp bytet! Man ser då även hamnspåren dit alldeles utanför denna lokal som de gömmer sig i en kort stund! :-P ;-)
Mvh Mikael Kristensson, Lysekilsbanans dokumentationsgrupp.