Skymning (Järnväg allmänt)
Gp 3132 med SJK-tåg i Skebobruk 21 september 1975.
av Stig Lagergren, Tuesday, November 10, 2020, 17:52 (1476 dagar sedan)
Gp 3132 med SJK-tåg i Skebobruk 21 september 1975.
av tobbe, Tuesday, November 10, 2020, 18:40 (1476 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Om detta var sista resan på Hallstavikslinjen Rimbo-Hallstavik så fanns undertecknad med på denna resa. I så fall var väl Z6:an kopplad i bakänden för att dra tåget åter från "Hallsta" till närmaste möjlighet att skifta ände med Gp-loket. Minns att vi fick promenera från en med sliper avstängd fortsättning på "Hallstabangårdens"södra ände då denna var breddad till normalspår för att inmundiga sig en lunch på Folkets hus. Läcker bild med säkerhetsventilen blåsande och ångan i bakgrunden från skorstenen.;-) ;-) Gp:n är sedan länge avställd i väntan på ev. revision under presenning i Faringe.
tobbe
av Leif B, Tuesday, November 10, 2020, 21:41 (1476 dagar sedan) @ tobbe
Om detta var sista resan på Hallstavikslinjen Rimbo-Hallstavik så fanns undertecknad med på denna resa. I så fall var väl Z6:an kopplad i bakänden för att dra tåget åter från "Hallsta" till närmaste möjlighet att skifta ände med Gp-loket. Minns att vi fick promenera från en med sliper avstängd fortsättning på "Hallstabangårdens"södra ände då denna var breddad till normalspår för att inmundiga sig en lunch på Folkets hus. Läcker bild med säkerhetsventilen blåsande och ångan i bakgrunden från skorstenen.;-) ;-) Gp:n är sedan länge avställd i väntan på ev. revision under presenning i Faringe.
tobbe
Nej, det var på resan 1977 som Z6:an var med.
1975 fanns det fortfarande bangård i Hallstavik att göra rundgång på. Själv hade jag nöjet att vara med på SJK-resan 1975 men inte SRJmf-resan 1977. 1975 gick det några direktvagnar som växlades över i Rimbo till SL:s ordinarie tåg till Stockholms Östra, medan ångtåget återvände till Faringe. Om det gick ända till Uppsala Östra vet jag inte eftersom jag åkte till Stockholm. (Direktvagnarna var grindvagnar som SRJmf lånad från RB (SL) över sommaren och som återlämnades på detta enkla smidiga sätt.
av sepernik, Tuesday, November 10, 2020, 22:54 (1476 dagar sedan) @ Leif B
1975 fanns det fortfarande bangård i Hallstavik att göra rundgång på. Själv hade jag nöjet att vara med på SJK-resan 1975 men inte SRJmf-resan 1977. 1975 gick det några direktvagnar som växlades över i Rimbo till SL:s ordinarie tåg till Stockholms Östra, medan ångtåget återvände till Faringe. Om det gick ända till Uppsala Östra vet jag inte eftersom jag åkte till Stockholm. (Direktvagnarna var grindvagnar som SRJmf lånad från RB (SL) över sommaren och som återlämnades på detta enkla smidiga sätt.
Denna resan var jag med på, hade nästan glömt av den och försökte se om jag kunde se mej själv bland folket på Stigs bild, dock inte så. Har noterat att SRJ Z4 1 medföljde Faringe - Rimbo (men inte till Hallstavik). Orsaken känner jag inte till.
Fotokörning II mellan Rånäs och Rimbo, Z4:an anas sist i tåget. Efter finkan (åttonde vagn i tåget) ser ut att vara en tankvagn och möjligen en O-vagn innan lokomotorn, dessa var inte heller med till Hallstavik.
av Granis, Tuesday, November 10, 2020, 23:10 (1476 dagar sedan) @ sepernik
Har noterat att SRJ Z4 1 medföljde Faringe - Rimbo (men inte till Hallstavik). Orsaken känner jag inte till.
Nu minns jag inte (och var heller inte med "in person" ), men vid nån (?) utfärd ställde väl SJ krav på brandbevakning efter tåget. Fast då borde ju denna fortsatt upp mot Hallstavik... Troligen nån form av fordonsutbyte; SRJmf höll ju till (även) i lokstallet i Rimbo, också sedan spåret därifrån till Faringe rivits tidigt 1978. Fram till 1981 har jag för mig. Så de sista fordonen därifrån fick tas till ULJ och Faringe med lastbil. BLJ 5 THOR t ex (eller rentav enbart?), som renoverades i Rimbo 1974-81. Dock var den tillräckligt färdig vid resan 1977 för att kunna förevisas under ånga på bangården. F ö drog Z6 3 tåget tillbaka från Hallstavik till Edsbro vid denna resa, där sidospåren fanns kvar så "rundgång" kunde genomföras med Gp 3132. Nån som verkligen var med kanske kan fylla på med mer?
/ L G :-)
av Besc, Wednesday, November 11, 2020, 15:50 (1475 dagar sedan) @ Granis
Har noterat att SRJ Z4 1 medföljde Faringe - Rimbo (men inte till Hallstavik). Orsaken känner jag inte till.
Nu minns jag inte (och var heller inte med "in person" ), men vid nån (?) utfärd ställde väl SJ krav på brandbevakning efter tåget. Fast då borde ju denna fortsatt upp mot Hallstavik... Troligen nån form av fordonsutbyte; SRJmf höll ju till (även) i lokstallet i Rimbo, också sedan spåret därifrån till Faringe rivits tidigt 1978. Fram till 1981 har jag för mig. Så de sista fordonen därifrån fick tas till ULJ och Faringe med lastbil. BLJ 5 THOR t ex (eller rentav enbart?), som renoverades i Rimbo 1974-81. Dock var den tillräckligt färdig vid resan 1977 för att kunna förevisas under ånga på bangården. F ö drog Z6 3 tåget tillbaka från Hallstavik till Edsbro vid denna resa, där sidospåren fanns kvar så "rundgång" kunde genomföras med Gp 3132. Nån som verkligen var med kanske kan fylla på med mer?
Resan i denna tråd i september 1975, arrangerades av SJK i samarbete med SRJmf. Undertecknad samt Thomas Montgomery och Henrik Block var "papporna" bakom resan. Det hela började med att jag steg på en buss, som framfördes av Thomas Montgomery och kläckte idén. Resten är historia s a s! Vill minnas att det var drygt 450 resenärer.
Någon speciell brandbevakning har jag inget minne av. Däremot den fiffiga överlämningen av de tre plattformsvagnarna som SRJmf lånat av SL under sommaren. De kopplades över i Rimbo till ordinarie tåg och vi fick således direkta vagnar (Uppsala-)Hallstavik-Stockholm Ö!
Bengt Schelin
av Stig Lagergren, Wednesday, November 11, 2020, 13:19 (1475 dagar sedan) @ sepernik
Uppsala Ö
Faringe. Godsvagnarna och Z4p som var med Faringe - Rimbo.
Fotokörning Rånäs - Rimbo
Rimbo
Skebobruk har jag antecknat. Kan det stämma?
Hallstavik
av Ulfe, Wednesday, November 11, 2020, 16:38 (1475 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Visst är det Skebobruk och tack för fina bilder.
av js, Thursday, November 12, 2020, 08:27 (1474 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jag minns att det aldrig tidigare varit så lång kö till korvkiosken i Rimbo med så många deltagare. Jag kan minnas fel men av fotokörningarna hamnade delvis i en trädgård .De som bodde där såg mycket förvånade ut vad alla män med kameror kom ifrån:-D
av Anders Svensson, Thursday, November 12, 2020, 22:06 (1474 dagar sedan) @ js
Jag minns att det aldrig tidigare varit så lång kö till korvkiosken i Rimbo med så många deltagare. ...
Det var inte bara korvkiosken som blev invaderad - med 450 hungriga resenärer i Rimbo en lördagseftermiddag blev allt orten hade av näringsställen invaderade och långa köer uppstod! Det ställe där jag hamnade hade kö ut ur huset, uppför trappan och runt hörnet på huset. Några ynglingar, tillhöriga krögarfamiljen, som hade tänkt sig en slapp eftermiddag tillsammans med kompisar blev inslängda i köket för att steka wienerschnitzlar på löpande band! Reseledningen hade missat att informera ortens näringsställen om vad som skulle hända... Det blev lite av återupplevelse 2020-08-01 eftersom denna restaurang hade valts som näringsställe efter LTF banvallspromenad Edsbro-Sättraby(-Rimbo) - trappan fanns kvar, men inredningen var förändrad så här 45 år senare... //Anders
av Ulfe, Wednesday, November 11, 2020, 07:45 (1475 dagar sedan) @ Leif B
Stämningsfull bild från en station där jag varit ofta då min farmor och farfar bodde där.
Länk till tidigare inlägg om SRJmfs sista resa för allmänheten den 30/5 1977.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=198814#p198814