Linjeblockering norr om Lindholmen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders_W, Wednesday, November 11, 2020, 10:54 (1475 dagar sedan)

Har någon koll på när Roslagsbanan införde linjeblockering på Kårstalinjen norr om Lindholmen?

Sträckan Vallentuna - Lindholmen fick väl linjeblockering i samband med fjb-utbyggnaden, men den sträckte sig bara t.o.m. just Lindholmen.

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Leif B, Wednesday, November 11, 2020, 10:59 (1475 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på när Roslagsbanan införde linjeblockering på Kårstalinjen norr om Lindholmen?

Sträckan Vallentuna - Lindholmen fick väl linjeblockering i samband med fjb-utbyggnaden, men den sträckte sig bara t.o.m. just Lindholmen.

Svaret på din fråga hör egentligen inte hemma i historiska forumet utan i "framtidsforum", men enligt plan ska linjeblock Lindholmen - Kårsta införas 2021-12-12. Samtidigt (återupp)byggs mötesstationen i Frösunda.

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Per Wirback, Wednesday, November 11, 2020, 12:46 (1475 dagar sedan) @ Leif B

Har någon koll på när Roslagsbanan införde linjeblockering på Kårstalinjen norr om Lindholmen?

Sträckan Vallentuna - Lindholmen fick väl linjeblockering i samband med fjb-utbyggnaden, men den sträckte sig bara t.o.m. just Lindholmen.


Svaret på din fråga hör egentligen inte hemma i historiska forumet utan i "framtidsforum", men enligt plan ska linjeblock Lindholmen - Kårsta införas 2021-12-12. Samtidigt (återupp)byggs mötesstationen i Frösunda.


Svaret på den historiska frågan är att linjeblockeringen aldrig har sträckt sig norr om Lindholmen. Det finns dock vissa indikationer i gamla ritningar för tex Kårsta att Fjb var förberett, men det genomnfördes inte.

Kårsta hade likt övriga fjärrstyrda stationer lokalmanövreing med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.


Jag vill minnas mig ha läst någonstans att Fjb utrustningarna tänkt för de norra bandelarna blev omdirigerade till en av sidolinjerna i söder, kanske mot Österskär.

/Per

Kårsta

av Ulf Pålsson, Wednesday, November 11, 2020, 16:03 (1474 dagar sedan) @ Per Wirback

- - -

[Kårstas ställverk] hade likt [de fjärrstyrda stationerna manövrering] med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.

Kårsta nedklassades 1971 till lastplats med endast en sidospårsväxel och de två f.d. infartssignalerna kvar som huvudsignaler vid lastplats. Reläställverket med tryckknappar slopades (förstås) då och ersattes av ett enkelt centrallås med K16-låsning.

Efter bara åtta år, 1979, uppgraderas Kårsta åter, från lastplats till station, och de två huvudsignalerna blev åter infartssignaler.

Inför nedläggningen 1981 av sträckan (Kårsta)--Rimbo lades spår 2 ut igen, nu som sidospår (rundgångsspår utan spårspärrar). Stationen fick en hemmabyggd centralapparat som ställverk, och en utfartssignal mot Lindholmen sattes upp. Länk till ritning på Gunnar Ekevings webbplats. Det ställverket är, tror jag, det som har funnits där ända fram till nu.
/up

Kårsta

av John T, Wednesday, November 11, 2020, 20:07 (1474 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - -

[Kårstas ställverk] hade likt [de fjärrstyrda stationerna manövrering] med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.

Kårsta nedklassades 1971 till lastplats med endast en sidospårsväxel och de två f.d. infartssignalerna kvar som huvudsignaler vid lastplats. Reläställverket med tryckknappar slopades (förstås) då och ersattes av ett enkelt centrallås med K16-låsning.

Efter bara åtta år, 1979, uppgraderas Kårsta åter, från lastplats till station, och de två huvudsignalerna blev åter infartssignaler.

Inför nedläggningen 1981 av sträckan (Kårsta)--Rimbo lades spår 2 ut igen, nu som sidospår (rundgångsspår utan spårspärrar). Stationen fick en hemmabyggd centralapparat som ställverk, och en utfartssignal mot Lindholmen sattes upp. Länk till ritning på Gunnar Ekevings webbplats. Det ställverket är, tror jag, det som har funnits där ända fram till nu.
/up

Och så här såg manöverapparaten ut i verkligheten i augusti i fjol:
[image]

Kårsta

av Anders_W, Wednesday, November 11, 2020, 20:37 (1474 dagar sedan) @ John T

Och så finns det en liten låda på en yttervägg där tågpersonalen kan begära utfartstågväg, men det är väl bara en tryckknapp innanför en med personalnyckel låst lucka?

Kårsta

av Leif B, Wednesday, November 11, 2020, 20:50 (1474 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - -

[Kårstas ställverk] hade likt [de fjärrstyrda stationerna manövrering] med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.

Kårsta nedklassades 1971 till lastplats med endast en sidospårsväxel och de två f.d. infartssignalerna kvar som huvudsignaler vid lastplats. Reläställverket med tryckknappar slopades (förstås) då och ersattes av ett enkelt centrallås med K16-låsning.

Efter bara åtta år, 1979, uppgraderas Kårsta åter, från lastplats till station, och de två huvudsignalerna blev åter infartssignaler.

Inför nedläggningen 1981 av sträckan (Kårsta)--Rimbo lades spår 2 ut igen, nu som sidospår (rundgångsspår utan spårspärrar). Stationen fick en hemmabyggd centralapparat som ställverk, och en utfartssignal mot Lindholmen sattes upp. Länk till ritning på Gunnar Ekevings webbplats. Det ställverket är, tror jag, det som har funnits där ända fram till nu.
/up

Det kommer till och med att hänga med fram till midsommar. (Även om det just nu inte går några där, så kommer det att gå under våren.)

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Anders Ljung, Wednesday, November 11, 2020, 23:34 (1474 dagar sedan) @ Per Wirback

Kårsta hade likt övriga fjärrstyrda stationer lokalmanövreing med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt.
/Per

Manöverpanelen från Kårsta finns väl i Faringe nu? Tyckte det var 2x8 knappar.

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Anders Järvenpää, Thursday, November 12, 2020, 10:16 (1474 dagar sedan) @ Anders Ljung

Javisst. Jag lade upp den fina manöverapparaten på skåpet i tågx F så att Tkl ska ha något att leka med :)
Den har två rader om 8 manöverknappar. Tanken var troligen att ställverket skulle fungera på samma sätt vid lokalmanöver oavsett om det var fjärrstyrbart eller ej.

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Anders_W, Thursday, November 12, 2020, 11:25 (1474 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det var ju så de fjärrstyrbara reläställverken (SJ F 29/62) på RB var byggda (se t.ex. fasadritningarna från Österskärslinjens fjbstationer på Ekevings sida). Ville man månne ha en och samma konstruktion även i Kårsta för att hålla antalet anläggningstyper nere?

Linjeblockering norr om Lindholmen

av Per Wirback, Thursday, November 12, 2020, 14:38 (1473 dagar sedan) @ Anders_W

Det var ju så de fjärrstyrbara reläställverken (SJ F 29/62) på RB var byggda (se t.ex. fasadritningarna från Österskärslinjens fjbstationer på Ekevings sida). Ville man månne ha en och samma konstruktion även i Kårsta för att hålla antalet anläggningstyper nere?


Fast Kårsta är äldre än 39/62 anläggningarna.
På bifogad ritning från september 58 är det två rader med 6 knappar på manöverpanelen.
[image]
Möjligen var detta en plan, och verkligheten blev annorlunda.

Det finns indikationer om att Vallentuna och Lindholmen fick en generation reläställverk innan 39/62 ställverken på dessa platser, och det troliga är att Kårsta fick ett ställverk i samma serie som sen har blivit kvar till denna dag, om än med modifieringar.

Teknikhuset i Kårsta har ett äldre utförande än 39/62, bla har huset pärlspont invändigt, men även reläutrustnigen är delvis äldre, bla med Akvariereläer för spårledningarna. Flera delar av detta är fortfarande i drift och skall vara det fram till midsommar 2021.


Det rekomenderas att gå till Ekevings sida för ritningar och söka på Kårsta.

/Per

Ställverk Kårsta

av Gunnar Ekeving, Friday, November 13, 2020, 00:00 (1473 dagar sedan) @ Per Wirback

Det finns indikationer om att Vallentuna och Lindholmen fick en generation reläställverk innan 39/62 ställverken på dessa platser, och det troliga är att Kårsta fick ett ställverk i samma serie som sen har blivit kvar till denna dag, om än med modifieringar.

Teknikhuset i Kårsta har ett äldre utförande än 39/62, bla har huset pärlspont invändigt, men även reläutrustnigen är delvis äldre, bla med Akvariereläer för spårledningarna. Flera delar av detta är fortfarande i drift och skall vara det fram till midsommar 2021.


Det rekomenderas att gå till Ekevings sida för ritningar och söka på Kårsta.

/Per

... och den anläggning som framgår av ritningarna från 1958 beskrivs på sista sidan i denna korrespondens mellan SRJ och Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen [Riksarkivet] Anläggningen skulle kunna "inlämmas i ett framtida CTC-system" som ju enligt vissa uppgifter var planerat att i en första etapp införas på sträckan Roslags Näsby - Norrtälje. 1956 hade planerna ändrats till att börja med CTC till både Österskär och Rimbo. Norr om Lindholmen skulle linjeblockeringen byggas utan spårledningar, men eventuellt med "tågslutsanordning" på sista vagnen (jämför "svansmagnet" som har använts i bl a Norge).

Mer om Roslagsbanans CTC-planer