Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Micke D, Tuesday, November 17, 2020, 21:45 (1606 dagar sedan)

Hej.
Jag söker efter bilder eller ritning på hur ett av SJ eller TGOJs Hilding Carlsson boggie motorvagnssläp kan ha sett ut gällande själva resgodsutrymmets utformning.
Är tyvärr osäker på litterat jag söker efter, men troligen en variant med helt avskilt gods och resande utrymme. Vore mycket intressant att få klarhet i detta till ett projekt med just detta släp i Oxelösund.
Hälsningar Mikael Däckfors

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ

av Hans Broman, Tuesday, November 17, 2020, 22:01 (1606 dagar sedan) @ Micke D

Hej.
Jag söker efter bilder eller ritning på hur ett av SJ eller TGOJs Hilding Carlsson boggie motorvagnssläp kan ha sett ut gällande själva resgodsutrymmets utformning.
Är tyvärr osäker på litterat jag söker efter, men troligen en variant med helt avskilt gods och resande utrymme. Vore mycket intressant att få klarhet i detta till ett projekt med just detta släp i Oxelösund.
Hälsningar Mikael Däckfors

Har du numret på släpet? I Arne Hällqvists bok "Svenska rälsbussar" (SJK 92) finns bl a planskisser över två olika typer, dels i nr 93 - 102 och dels i 103-108. Men som jag läser skisserna verkar det finnas en dörr mellan resandeutrymme och godsutrymme i båda fallen. Jag tar för givet att det inte är HC:s stålrälsbussläp som du frågar om. Jag kan ordna så att du får ta del av skissen. Jag skickar mejl till FSVJ:s adress.

av Micke D, Tuesday, November 17, 2020, 22:39 (1606 dagar sedan) @ Hans Broman

YCFo kan kanske vara detta typ av släp. Det kan vara så att det alltid funnits öppning mellan utrymmen. Vi kan ha blandat ihop släp och motorvagn i vår uppfattning att dagens öppning är en stug anpassning.
Det är mycket riktigt trä versionen vi har här i Oxelösund. Inbyggt i köket i resgodsutrymmet hittades div material som troligen kommer just från släpet, vilket ökade nyfikenheten kring vad inredningen kan ha bestått av

av Ola Almquist, Wednesday, November 18, 2020, 00:31 (1606 dagar sedan) @ Micke D

YCFo kan kanske vara detta typ av släp. Det kan vara så att det alltid funnits öppning mellan utrymmen. Vi kan ha blandat ihop släp och motorvagn i vår uppfattning att dagens öppning är en stug anpassning.
Det är mycket riktigt trä versionen vi har här i Oxelösund. Inbyggt i köket i resgodsutrymmet hittades div material som troligen kommer just från släpet, vilket ökade nyfikenheten kring vad inredningen kan ha bestått av

Nej, åtminstone inte vid leverans (och jag kan inte hitta någon uppgift om att de byggdes om). Det står i Svenska rälsbussar att ett antal av dessa släp saknade toalett, bl.a. TGOJ 93 - 102. Dessutom har saken nämnts i detta inlägg, där hänvisningar till ritningar finns.

Det skulle vara trevligt att få se några bilder på och inifrån ert släp.

/Ola

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 13:43 (1605 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nej, åtminstone inte vid leverans (och jag kan inte hitta någon uppgift om att de byggdes om). Det står i Svenska rälsbussar att ett antal av dessa släp saknade toalett, bl.a. TGOJ 93 - 102. Dessutom har saken nämnts i detta inlägg, där hänvisningar till ritningar finns.

Det skulle vara trevligt att få se några bilder på och inifrån ert släp.

/Ola

Några interiörbilder har jag tyvärr inte, men däremot ritningar på två möjliga typer, hämtade ur boken "Svenska Rälsbussar".

TGOJ-släpen UBFot 103‒108 motsvarade SJ litt UBFo4s och hade toalett:
[image]

TGOJ-släpet UBFot 93 hade 10 m korglängd, liksom den första upplagan av SJ UBFo2. Bokens ritning av UBFo2 visar 10 meters korglängd, men där verkar ingå en toalett som SJ installerade i efterhand och som inte fanns hos TGOJ-släpen 93‒102:
[image]

TGOJ-släpen UBFot 94‒102 hade 11 m korglängd, i likhet med många av SJ:s UBFo2-släp. Därigenom blev resgodsavdelningen 8,1 m² i stället för 6,4 m² i den äldre versionen. Märkligt att SJ inte skilde dessa båda versioner åt i litterabeteckningen. För att föreställa sig ritningen för TGOJ-släpen 94‒102 får man (misstänker jag) utgå från 10-metersritningen ovan, lägga till en meter till vänster och tänka bort toaletten.

av Micke D, Wednesday, November 18, 2020, 14:37 (1605 dagar sedan) @ Hans Broman

Tackar för informationen. Det kommer tydligen behövas lite mer detektivjobb i vagnen. Får inte ihop ekvationen helt och fullt rent krasst. Men ritningarna ger ändå en bättre insikt i vad som man kan ana gällande delarna kring kaminen. Stort tack! Hälsningar Micke

av Kjell Friberg, Wednesday, November 18, 2020, 14:49 (1605 dagar sedan) @ Hans Broman

TGOJ YCF0t motsvarade SJ UCF03 från SWB (med större vestibul). Bild på TGOJ YCF0 100 finns på sidan 228 i boken TGOJ lok och vagnar.

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 21:49 (1605 dagar sedan) @ Kjell Friberg

TGOJ YCF0t motsvarade SJ UCF03 från SWB (med större vestibul). Bild på TGOJ YCF0 100 finns på sidan 228 i boken TGOJ lok och vagnar.

Intressant. Onekligen har du en poäng i att fotot du hänvisar till i TGOJ-boken visar ett sidofönster i vestibulen, vilket måste innebära att vestibulen var större än i andra rälsbussar. Detsamma gör fotot av TGOJ 98 på sidan 385 i Hällqvists bok, och ett foto på sidan 92 i Nilsson/Diehls bok (se nedan).

Hällqvist menar i sin stora rälsbussbok från 2017 att TGOJ-boggisläpen 93-102 (som levererades från HC 1940-46) var likadana som tio meter långa SWB CFoy 11. Denna levererades 1939 och blev UCFo2 1572 hos SJ). Däremot blev nästa SWB-rälsbuss, SWB CFoy 12, elva meter lång och hade en större vestibul. Förlängningen med en meter hamnade med ungefär en halvmeter i resgodsutrymmet och en halvmeter i vestibulen, men fick som SJ 1573 samma littera UBFo2 som den mer kortväxta systern 1572. År 1949 satte SJ in en långsoffa i den stora vestibulen på 1573, så att den blev lik fyra vagnar som kommit från BJ och SDJ och fick samma littera som de, UCFo3. Allt detta enligt Hällqvists bok "Svenska rälsbussar".

Men i SJK-boken "Hilding Carlsson och hans rälsbussar" från 2010 av Stefan Nilsson och Ulf Diehl läser jag nu på sidorna 93-103 om 10 meters och 11 meters boggisläpvagnar och vaskar fram följande, i sammanfattning: Troligen var det bara släpen 93-95 (från början numrerade 64-66) som hade 10-meterskorgen, och de hade i tredjeklassavdelningen en långbänk utmed hela mellanväggen till resgodsutrymmet. Toalett saknades. Författarna skriver att det är svårt att säkert slå fast vilken som var den sista 10-metersvagnen eftersom inspektionsrapporter och TGOJ:s egna notat skiljer sig åt. Sannolikt var det fr o m nr 96 (f d 67) som det i stället blev 11-meterskorgar, med samma indelning i vestibul, tredjeklassavdelning och resgodsutrymme som SJ UCFo3 hade, så när som på att TGOJ fortfarande inte beställde toalett. Det innebär 2800 mm bredd, 4205 mm långt resgodsutrymme, 4650 mm långt passagerarutrymme och 2085 mm lång vestibul.

Kort sagt: Släpvagnarna 93-95 hade 10-meterskorg som motsvarar SJ UCFo2 så när som att toalett saknas. 96-103 hade 11-meterskorg som motsvarar SJ UCFo3 så när som på toaletten. 104-108 hade s-korg som motsvarar SJ UBFo4s. Anders Jansson hade förklarat det här bra i ett foruminlägg som Ola Almquist länkade till, men han la skiftet från tio till elva meter två vagnar tidigare.

Hos TGOJ hade alla kombinerade passagerar- och resgodssläpvagnar samma littera, vilket på slutet var UBFot, t som i trä.

Till sist: På sidan 92 i "Hilding Carlsson och hans rälsbussar" (Nilsson/Diehl) finns en interiörbild från ett av de TGOJ-släp som hade sjusitssoffa utmed den hela mellanväggen till resgodsutrymmet.

av Ola Almquist, Wednesday, November 18, 2020, 22:42 (1605 dagar sedan) @ Hans Broman

Till sist: På sidan 92 i "Hilding Carlsson och hans rälsbussar" (Nilsson/Diehl) finns en interiörbild från ett av de TGOJ-släp som hade sjusitssoffa utmed den hela mellanväggen till resgodsutrymmet.

Exteriörbilden på TGOJ YCFo 98 finns här och interiörbilden här. Texten är som så ofta förvirrande. Det finns bilder på en rälsbuss också. Samtliga finns här.

/Ola

av Hans Broman, Thursday, November 19, 2020, 08:07 (1605 dagar sedan) @ Ola Almquist

Exteriörbilden på TGOJ YCFo 98 finns här och interiörbilden här. Texten är som så ofta förvirrande. Det finns bilder på en rälsbuss också. Samtliga finns här.

/Ola

Bra! Jag tänkte inte på att också kolla Digitalt Museum.

av Hans Broman, Thursday, November 19, 2020, 15:53 (1604 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag lägger till planskissen över SJ litt UBFo3, den som TGOJ-släpen 96-103 av allt att döma motsvarade, så när som på toaletten:
[image]

av Christer Fredriksson, Thursday, November 19, 2020, 21:32 (1604 dagar sedan) @ Hans Broman

Kolla mitt nedersta inlägg om rälsbussarna vid TGOJ 1959 01 01 och måtten!

av Ola Almquist, Thursday, November 19, 2020, 22:01 (1604 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var intressant. Det fanns uppenbarligen inte någon soffa i vestibulen på TGOJ-släpen. Jag antar att det är därför som de sammanförts med UCFo2 i Svenska rälsbussar. Egentligen borde de med stor vestibul nog haft en egen sida. Det fanns ett SJ-släp som fick soffa och omlittererades från UCFo2 till UCFo3.

Apropå det som Hans Broman skrev i ett annat inlägg i tråden: Antalet sittplatser hade nog större betydelse för vilka släpvagnar som sammanfördes under samma littera än godsutrymmets storlek.

/Ola

av Hans Broman, Thursday, November 19, 2020, 22:09 (1604 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var intressant. Det fanns uppenbarligen inte någon soffa i vestibulen på TGOJ-släpen. Jag antar att det är därför som de sammanförts med UCFo2 i Svenska rälsbussar. Egentligen borde de med stor vestibul nog haft en egen sida. Det fanns ett SJ-släp som fick soffa och omlittererades från UCFo2 till UCFo3.

Apropå det som Hans Broman skrev i ett annat inlägg i tråden: Antalet sittplatser hade nog större betydelse för vilka släpvagnar som sammanfördes under samma littera än godsutrymmets storlek.

/Ola

Jag tackar både Christer och Ola för goda kompletteringar och påpekanden i ett ämne som har varit lite svårt att få grepp om, men där flera frågetecken nu verkar vara uträtade. Hoppas att FSVJ får möjlighet att göra något bra av släpet.

av Christer Fredriksson, Thursday, November 19, 2020, 22:38 (1604 dagar sedan) @ Hans Broman

Då säkra dokument saknas är det ju viktigt med sakligt samarbete/lagarbete för att komma så nära sanningen som möjligt! Mycket roligt järnvägsbröder!

OBS! LÖB = 12040 mm på TGOJ senare UBFot.

Kan det stämma med korgen i Oxelösund hos FSVJ?

av Micke D, Friday, November 20, 2020, 10:58 (1603 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Låter inte orimligt. Får mäta korgen vid tillfälle

av Micke D, Tuesday, November 24, 2020, 19:35 (1599 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Själva korgen är 11000mm. Tillkommer gör då koppel.

av Christer Fredriksson, Tuesday, November 24, 2020, 19:55 (1599 dagar sedan) @ Micke D

Bra, då vet vi att det är ett av de senare större släpen med toalett!

av Ola Almquist, Tuesday, November 24, 2020, 20:15 (1599 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hm. Det tror jag på när jag har sett en bild på det bevarade släpet. Helst på vestibulen.

EDIT: Om det är det gröna i detta inlägg tror jag på det. Jag tror däremot inte på att det röda skulle ha en 10 m-korg.

/Ola

av Micke D, Tuesday, November 24, 2020, 21:19 (1599 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är det röda släpet som avses. Från ände till ände är det 11m

av Ola Almquist, Tuesday, November 24, 2020, 21:55 (1599 dagar sedan) @ Micke D

Det är det röda släpet som avses. Från ände till ände är det 11m

Tack. Då tror jag på dessa mått. Att 100 och 102 skulle ha en längd över buffertar på 11,44 m som det står i dokumentet från 1959-01-01 är jag dock mycket skeptisk till.

/Ola

av Micke D, Wednesday, November 25, 2020, 08:19 (1599 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det blir till att mäta golvytan i resgods tydligen för att se om det går att komma till vilket av angivna mått som kan anses. Lite spännande är att 30 resp. 31 platser anges i listorna.

31 platser kanske skulle kunna stämma in på släp med hel längsgående soffa mot resgods. Typ så här
Till digital museum

30 platser kanske om delat säte för en eventuell/aktuell wc dörr var alternativet.
Aktuellt släp i Oxelösund är märkt 30 sittplatser enligt dess revisionstext från 1956 som inte har övermålats ala sommarstugifiering.
[image]
Av märken i golv efter säten så framkommer endast symmetriska märken dvs man kan få uppfattningen av att 2 rader säten har varit aktuellt. Dock hindrar inte det att även en lång soffa kan ha haft samma indelning av fötterna såklart av infästningssynpunkt (rena spånerier från min sida nu)
Det blir till att pilla rödfärg (som delvis är mycket medgörlig att avlägsna) för att utröna vad som kan tänkas gömmas i textväg därunder

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 25, 2020, 09:49 (1599 dagar sedan) @ Micke D

Då borde fordonsnumret finnas under den röda färgen mitt på släpets korgsida mellan fönstren och underdelen.

av daniel, Wednesday, November 25, 2020, 12:23 (1598 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då borde fordonsnumret finnas under den röda färgen mitt på släpets korgsida mellan fönstren och underdelen.

Jag gissar på nr 104, som enligt fordonskorten som du visade var i verkstaden i Et den 6:e december 56 och revmärkningen på fotot säger 15:e december 56. Förvisso var 104 inte i trafik förrän i januari 57 men något kan ju kommit i mellan.

Det andra alternativet är 105 som fick boggierna bytta 14:e december men det är väl inte en åtgärd som föranleder att ett nytt revdatum påmålas?

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 25, 2020, 12:51 (1598 dagar sedan) @ daniel

Jag tror inte att FSVJ släp finnes med bland dessa kort!

av daniel, Wednesday, November 25, 2020, 13:35 (1598 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag tror inte att FSVJ släp finnes med bland dessa kort!

Då lutar det väl åt 103 eftersom det är märkt 30 pl.

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ Fordonskort

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 25, 2020, 12:02 (1598 dagar sedan) @ Ola Almquist

Avskrifter från 1958 kvarvarande fordonskort för TGOJ UBFot-släpvagnar:

Inga av dessa tycks vara släpet hos FSVJ!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ Foton

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 25, 2020, 12:22 (1598 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Några foton på TGOJ rälsbussar och släp:

A TGOJ Blötberget Rälsbusståg kopplade, blandade fordonstyper:

[image]

A TGOJ Eskilstuna Rälsbusstallet och verkstadsbangården och vagnboden:

[image]

A TGOJ Eskilstuna rälsbusståg YBot B 23:

[image]

A TGOJ Oxelösund rälsbusståg:

[image]

A TGOJ Rälsbusståg ca 1941 Grängesberg C Säregen koppling:

[image]

A TGOJ Rälsbusståg i Kopparberg:

[image]

A TGOJ rälsbusståg släp UCFot 100 YCot B 13:

[image]

A TGOJ Skogstorp Rälsbusståg vid CTC-ställverket:

[image]

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ Fordonskort

av Micke D, Wednesday, November 25, 2020, 14:49 (1598 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Intressant inlägg christer. Detta ger lite bättre uppfattning om vad man kan återfinna idag i släpet

av Hans Broman, Tuesday, November 24, 2020, 21:48 (1599 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hm. Det tror jag på när jag har sett en bild på det bevarade släpet. Helst på vestibulen.

EDIT: Om det är det gröna i detta inlägg tror jag på det. Jag tror däremot inte på att det röda skulle ha en 10 m-korg.

/Ola

Jag vet inte om vi kanske pratar förbi varann här. Men såvitt jag förstår så levererades TGOJ:s boggisläp i tre varianter. Av dem hade bara den äldsta varianten tiometerskorg. Den mellersta och den sista varianten hade elvameterskorg. Det var bara den sista varianten som hade stor vestibul med sidofönster. Nu har Micke mätt upp korgen till elva meter, och då kan det inte vara den första varianten.

av Micke D, Tuesday, November 24, 2020, 21:16 (1599 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag kan inte se några tecken på toalett i detta släp

av Christer Fredriksson, Tuesday, November 24, 2020, 21:42 (1599 dagar sedan) @ Micke D

Då hade TGOJ UBFot-släp således inga toaletter:

[image]

av Granis, Wednesday, November 18, 2020, 15:20 (1605 dagar sedan) @ Micke D

Törs man fråga om hur planerna är för fordonet, på kort och lång sikt då kanske (föreställer jag mig)? Körbart, så småningom? Då är bara frågan om vad som i så fall kan dra? Det vimlar ju inte av "Trä Hilding boggibussar" (heller). Järnvägsmuseum har ju en och mfÖSJ håller på med en som har GDJ-förflutet (förvisso TGOJ också, men då bara som tjänstefordon väl?). Tvåaxliga "Y" räknar jag inte med, men hur är det med den tidiga "Stål Hilding" GBBJ har (SJ litt YBo4)? Förvisso ett rejält renoveringsobjekt det också, och drog de/ kan de dra dessa släp (också)?

/ L G

av Micke D, Wednesday, November 18, 2020, 18:52 (1605 dagar sedan) @ Granis

Initialt ser föreningen detta som en del av den framväxande miljön och utställningen i det pågående projektet Oxelösunds Järnvägsmuseeum. Samt en representant för eran innan TGOJ elektrifierades.

Men en känsla som växt fram under tiden som iallafall jag har stiftat bekantskap med detta fordon, är vad den eller de som 1958 började använda släpet som sommarstuga kan ha haft för baktanke med att ändå göra hyfsat minimala ingrepp i fordonet och ändå byta användning helt och hållet. Antingen fanns det en känsla för fordonet, eller så kanske de hade en förhoppning om att det skulle sparas till eftervärlden i någon form.
Ibland tänker man inte på att vardagen idag också kommer att innehålla sin historia och kanske är intressant att titta tillbaka på i framtiden. Kanske kan detta vara ett dåtida exempel på en sådan tanke. Eller så är det slumpen bara.
Att omvandla det till ett trafikfordon är såklart inte otänkbart i en framtid. Men det får just framtiden utvisa

av Hans Broman, Wednesday, November 18, 2020, 20:13 (1605 dagar sedan) @ Granis

Törs man fråga om hur planerna är för fordonet, på kort och lång sikt då kanske (föreställer jag mig)? Körbart, så småningom? Då är bara frågan om vad som i så fall kan dra? Det vimlar ju inte av "Trä Hilding boggibussar" (heller). Järnvägsmuseum har ju en och mfÖSJ håller på med en som har GDJ-förflutet (förvisso TGOJ också, men då bara som tjänstefordon väl?). Tvåaxliga "Y" räknar jag inte med, men hur är det med den tidiga "Stål Hilding" GBBJ har (SJ litt YBo4)? Förvisso ett rejält renoveringsobjekt det också, och drog de/ kan de dra dessa släp (också)?
/ L G

Bara ett försök till svar på den sista frågan, alltså om det förekom hos TGOJ att en stålrälsbuss drog ett träsläp. Som barn i Eskilstuna på 1950-talet såg jag TGOJ:s dieseldrivna stålhildingar (YBos) många gånger, men aldrig med släpvagn i trä. Eftersom stålsläpen var manövervagnar måste det ha varit självklart att köra enbart sådana ihop med stålrälsbussarna så snart det var tillräckligt många stålsläp levererade. Men de fyra stålrälsbussarna levererades från november 1950 till maj 1951, och de fyra släpvagnarna kom inte förrän augusti - december 1951. Därför är det rimligt att tro att TGOJ körde stålrälsbussar ihop med träsläp i åtminstone ett års tid.

Men det förutsätter förstås att TGOJ vid det laget hade försett träsläpet med Scharfenbergkoppel. Det är rimligt att tro att släpvagnsserien 103-108 från 1946 hade det redan från början. Det skulle inte förvåna mig även de äldre släpvagnarna och rälsbussarna hade det ordnat hösten 1950. Hur det i dag är ställt med just den släpvagn som FSVJ nu har kommit över vet jag förstås inget bestämt om.

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 18, 2020, 21:32 (1605 dagar sedan) @ Hans Broman

Stålbussarna, motorvagn och släp, gick alltid i samma par under alla år vid TGOJ beroende på några tekniska orsaker i kopplingen mellan fordonen.

Min farfar fotograferade ett extratåg i Lindesberg med en stålbuss och ett "träsläp" på väg norrut mot Kopparberg när stålbussarna var nya. Jag kan för tillfället ej finna denna bild, men så snart jag hittar den lägger jag ut den.

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ Da Order

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 18, 2020, 21:42 (1605 dagar sedan) @ Hans Broman

Några uppgifter om TGOJ stålbussar:

[image]

[image]

Resgodsutrymme i HC motorvagnssläp TGOJ Da Order

av Ola Almquist, Wednesday, November 18, 2020, 22:36 (1605 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack! Den var intressant!

/Ola

av Christer Fredriksson, Thursday, November 19, 2020, 15:01 (1604 dagar sedan) @ Micke D

TGOJ Fordonsrulla 1959-01-01 med några måttuppgifter:

Skisser på UBFot saknas!

[image]

[x]
[*]