Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, November 19, 2020, 23:42 (1463 dagar sedan)

Nu har det blivit dags för månadens omgång av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Den här gången har jag lagt lite extra möda på ljus och kontrast. Oktoberomgången var jag inte helt nöjd med, men nu tycker jag att resultatet håller måttet. 50 år gamla negativ kräver en del arbete för att komma helt till sin rätt.

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)

[image]
Okänd X3p vid infarten till Djursholms Sveavägen 1973. Det fanns en opublicerad färgbild kvar som jag hade missat. Årtalet framgår av att bilen har en ny registreringsskylt.

[image]
Den här bilden fanns bland Roslagsbanebilderna, så jag tror att bildtexten ska vara följande: Stocksunds hamn ca 1969. Vad säger forumexpertisen? Bilden kanske inte ens är relaterad till Roslagsbanan.

[image]
Djursholms Framnäsviken ca 1969. På bilden är hamnspåret, som fanns kvar i maj 1968, helt upprivet. Det låg längst till vänster. I mitten ligger sliprarna till mötesspåret kvar. Är det någon som vet vad som hände med den ursprungliga stationsbyggnaden med kiosk? Vid den här tiden var den som synes ersatt med en plåtkur av bussmodell.

[image]
Djursholms Framnäsviken ca 1969. Här ser vi hållplatsen från andra hållet. Kontaktledningsstolparna intill hamnspåret står fortfarande kvar.

[image]
Okänd X3p vid Vikingavägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid Eddavägen ca 1969. Bra överblicksbild av stationsområdet med infartsväxeln och infartssignalen.

[image]
Okänd X3p i skärningen mellan Eddavägen och Vikingavägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid Djursholms Framnäsviken ca 1969.

[image]
Okänd X3p passerar f.d. hpl. Slottsvägen ca 1969.

[image]
Okänd X3p vid infarten till Vikingavägen ca 1969.

Som avslutning hade jag tänkt att bjuda på en bild från Svenska Omnibusföreningens utfärd med H54 4828 som skulle ha ägt rum i slutet av oktober. Det var tänkt att först köra längs den sträckning som linje 509 hade under perioden 1973–2009, dvs. Brommaplan–Djursholms torg. Utfärden skulle sedan avslutas vid Eddavägen. Tyvärr satte Folkhälsomyndighetens skärpta rekommendationer för Stockholms län stopp för den utfärden.

Jag växte upp i Råsunda i Solna, så de flesta utflykter med Eddavägslinjen började med att åka 509:an till Djursholms Ösby. I december i fjol, i samband med att linjen slutade trafikera sträckan Brommaplan–Solna centrum, startade jag den här tråden på Bussnack som kanske kan intressera en del: Farväl linje 509 till Brommaplan.

Nästa omgång av Björns bilder kommer under december. Det här är bara början. :-)

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken

av Thomas Tell, Friday, November 20, 2020, 00:36 (1463 dagar sedan) @ Peter Bolin

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/602.jpg[/img]
Den här bilden fanns bland Roslagsbanebilderna, så jag tror att bildtexten ska vara följande: Stocksunds hamn ca 1969. Vad säger forumexpertisen? Bilden kanske inte ens är relaterad till Roslagsbanan.

Bilden är från hamnen i Farmnäsviken.

Motorvagnen på de svartvita bilden är vagn 35 för 36 har en mindre låda bland mlotståndkåporna på taket.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken

av Peter A, Friday, November 20, 2020, 06:16 (1463 dagar sedan) @ Thomas Tell

På [link=https://kartbild.com/#18/59.40524/18.09198/0x4]flygbild från 1958[/link] kan man främja ett spårområde med ett antal stickspår mellan linjen och hamnen i Framnäsviken. Vad användes dessa spår till? Har det funnits spår ner till kajen också?

/Peter

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/602.jpg[/img]
Den här bilden fanns bland Roslagsbanebilderna, så jag tror att bildtexten ska vara följande: Stocksunds hamn ca 1969. Vad säger forumexpertisen? Bilden kanske inte ens är relaterad till Roslagsbanan.

Bilden är från hamnen i Farmnäsviken.

Motorvagnen på de svartvita bilden är vagn 35 för 36 har en mindre låda bland mlotståndkåporna på taket.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken

av Peter Bolin, Friday, November 20, 2020, 11:10 (1463 dagar sedan) @ Peter A

Tack till Thomas för bestämningen av hamnbilden. Jag fick inte riktigt ihop det med Stocksund. När det gäller Framnäsviken trodde jag inte att den hamnen var i full verksamhet så sent som 1969. Där lärde jag mig något nytt.

Tack även för identifieringen av X3p 35. Jag har i alla fall lärt mig att skilja på X2p och X3p, men enskilda fordonsindivider kan jag inte hålla isär. ;-)

Till Peter A: Så här såg Djursholms Framnäsvikens spårplan ut 1917 när det var station: Länk till Gunnar Ekevings webbplats. Sedermera nedklassades Framnäsviken till hållplats. I den här tråden, Nyheter längs Eddavägslinjen, finns det mer att läsa.

[image]
Så här ser det ut i hamnområdet vid Framnäsviken i dag. Bilden är tagen i april 2019 och är en repris från en tidigare tråd.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken.Järnvägsgods?

av Leif B, Saturday, November 21, 2020, 12:58 (1461 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till Thomas för bestämningen av hamnbilden. Jag fick inte riktigt ihop det med Stocksund. När det gäller Framnäsviken trodde jag inte att den hamnen var i full verksamhet så sent som 1969. Där lärde jag mig något nytt.

Tack även för identifieringen av X3p 35. Jag har i alla fall lärt mig att skilja på X2p och X3p, men enskilda fordonsindivider kan jag inte hålla isär. ;-)

Till Peter A: Så här såg Djursholms Framnäsvikens spårplan ut 1917 när det var station: [link=https://ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/Fk_1917.jpg]Länk till Gunnar Ekevings webbplats[/link]. Sedermera nedklassades Framnäsviken till hållplats. I den här tråden, [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=217143]Nyheter längs Eddavägslinjen[/link], finns det mer att läsa.

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/496.jpg[/img]
Så här ser det ut i hamnområdet vid Framnäsviken i dag. Bilden är tagen i april 2019 och är en repris från en tidigare tråd.

/Peter Bolin

Det ser ut som ett magasinsspår och två frilastsspår. Vad var det för gods som hanterades där?

Var det något gods som lastades om från båt till tåg eller tvärtom? Eller var både hamnen och godsbangården till för gods som skulle distribueras landsvägsledes i Djursholm? Förekom det något avgående gods från Djursholm med båt eller tåg - eller bara landsvägsledes?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken

av Björn Ejdervall, Saturday, November 21, 2020, 00:02 (1462 dagar sedan) @ Peter A

I fonden bakom kranen syns Djursholms Bränslebolags långa hus. Min fader arbetade där. På husets östra sida fanns en liten bangård med 600mm spår. Den tittar fram vid husets vänstra gavel. Jag fick rulla en vagn där. En vändskiva fanns mittpå.
Vid kaj ligger en vit båt, där lossades Ölandskalksten till trädgårdarna i staden. Det var en galeas, jag minns inte namnet. Hon var hemma på Öland. Hamnen tog emot ved och sand från Roslagen- jag minns de gråa seglen, skutorna tuffade med motor bara sista biten in till kaj.
Kranen gick väl på normalspår. Min farfar körde den, i min ungdom har jag åkt med i kranen.
Platsen Framnäsviken hade alltså tre spårvidder, RB hade inget spår fram till kaj.
Vi bodde vid Vikingavägen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Framnäsviken

av Thomas Tell, Saturday, November 21, 2020, 00:52 (1462 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/602.jpg[/img]
Den här bilden fanns bland Roslagsbanebilderna, så jag tror att bildtexten ska vara följande: Stocksunds hamn ca 1969. Vad säger forumexpertisen? Bilden kanske inte ens är relaterad till Roslagsbanan.

Bilden är från hamnen i Farmnäsviken.

Fartyget i bajkgrunden är s/s Runn som på den tiden hade Framnäsviken som hemmahamn.
Runn används sedan 2009 för passagerartrafik i sjön Barken och längre söderut längs Strömsholms kanal, står det på Wikipedia.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Ulf Pålsson, Friday, November 20, 2020, 15:31 (1462 dagar sedan) @ Peter Bolin

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/607.jpg[/img]
Okänd X3p i skärningen mellan Eddavägen och Vikingavägen ca 1969.

Så djup skärning fanns inte mellan Eddavägen och Vikingavägen. Jag menar att bilden är tagen i backen söder om hållplats Vikingavägen, närmare bestämt mellan den hållplatsen och den redan 1924 nedlagda hållplatsen Vägporten.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Peter Bolin, Friday, November 20, 2020, 15:55 (1462 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack till Ulf för korrigeringen. Det stämmer. Skärningen är söder om Vikingavägen, inte norr om. Jag var lite för snabb när jag bestämde bilden.

Till höger i bild syns bebyggelse på Friggavägen. Bilden bör vara tagen 200–300 meter norr om Vägporten, dvs. banans viadukt över Ymervägen. Någonstans har jag en relativt nytagen bild från just den skärningen, men den kommer jag inte åt i skrivande stund.

Fler korrigeringar och kompletteringar mottages tacksamt.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Rolf Nordin, Friday, November 20, 2020, 17:47 (1462 dagar sedan) @ Peter Bolin

Finns det månne bilder på personalbostäder i fotosamlingen. Jag tänker närmast på den som låg i Frescati, granne med Bergianska och mitt emot Naturhistoriska museet, på SRJ:s mark?

PS Jag har frågat tidigare om detta i andra trådar för många år sedan.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Peter Bolin, Friday, November 20, 2020, 19:14 (1462 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det finns en del bilder av miljöer kring själva banan, bland annat hamnen i Framnäsviken som är med i månadens omgång. Det finns även miljöbilder från området kring Frescati, men om det syns några personalbostäder där låter jag vara osagt.

Jag kommer under de närmaste åren att visa alla bilder med några fåtal undantag. Några bilder visar nästan exakt samma miljö, och några får betecknas som misslyckade. Därutöver finns det några som verkar vara ganska utfrätta, dvs. man ser mest konturer av motivet. De misslyckade bilderna ska jag göra mitt bästa för att försöka fixa till i bildbehandlingsprogrammet. Det här är väl värt att lägga tid på. :-)

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Thomas Tell, Friday, November 20, 2020, 22:08 (1462 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Finns det månne bilder på personalbostäder i fotosamlingen. Jag tänker närmast på den som låg i Frescati, granne med Bergianska och mitt emot Naturhistoriska museet, på SRJ:s mark?

PS Jag har frågat tidigare om detta i andra trådar för många år sedan.

Du menar det som personalen kallade "Kinadalen" för där bodde "kinesen", en förare som råkade ha lite sneda ögon. Huset hette väl egentligen Dalen tror jag och låg nästan mitt emot "Villa Freskati" som fortfarande finns kvar och är med i TV-progammet "Bäst i test". Kinadalen revs nog på 60-talet kanske i början av 70-.
/tell.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Peter Bolin, Saturday, November 21, 2020, 20:24 (1461 dagar sedan) @ Peter Bolin

Nu har jag haft möjlighet att leta i mitt bildarkiv hemma. Här kommer två bilder som komplement till diskussionen.

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/611.jpg[/img]
Skärningen mellan Vägporten och Vikingavägen, oktober 2016. Bilden är förmodligen tagen på ungefär samma ställe som Björn stod på när han tog en bild av X3p 35 omkring 1969.

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/612.jpg[/img]
Hamnen i Framnäsviken, april 2019. Bilden är tagen i en annan vinkel än där Björn stod när han tog hamnbilden ungefär 50 år tidigare. Det går över huvud taget inte att känna igen sig, så det var inte så konstigt att jag inte kunde identifiera hamnbilden. Jag var i hamnen första gången 1977, och redan då var en hel del borta. Några bostäder var dock inte byggda ännu.

Tack till alla som bidragit.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Leif B, Saturday, November 21, 2020, 21:12 (1461 dagar sedan) @ Peter Bolin


[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/612.jpg[/img]
Hamnen i Framnäsviken, april 2019. Bilden är tagen i en annan vinkel än där Björn stod när han tog hamnbilden ungefär 50 år tidigare. Det går över huvud taget inte att känna igen sig, så det var inte så konstigt att jag inte kunde identifiera hamnbilden. Jag var i hamnen första gången 1977, och redan då var en hel del borta. Några bostäder var dock inte byggda ännu.

Tack till alla som bidragit.

/Peter Bolin

Jag tror att kranen gick [link=https://kartor.eniro.se/m/5LZfP]längs den långa kajen längst[/link] in i hamnen. Jag tror Björn gått längs kajen och stod ungefär där bortre båten ligger på Eniro-bilden. Det vita huset på Eniro-bilden är kanske nåt av dem uppe på kullen, kanske det som är dold bakom kranskopan? Det långa skjulet som Björn E identifierat som Djursholms Bränslebolag, låg i så fall bortom hamnbassängen men hitom kullen där det nu är en gräsplan.

Jämför även med [link=https://kartor.eniro.se/m/8kCsR]den historiska flygbilden[/link] där man kan identifiera såväl Bränslebolaget som Järnvägens godsmagasin och betjäningsbostad. Och jag tror att man kan ana skuggan av kranen ut i vattnet.


/tror
Leif

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6

av Peter Bolin, Saturday, November 21, 2020, 21:41 (1461 dagar sedan) @ Leif B

Jag kan bidra med den här bilden som jag hittade på Digitalt Museum: [link=https://digitaltmuseum.se/021018098898/djursholm-parti-fran-framnasviken]Framnäsviken ca 1900[/link]. Ett tåg med motorvagn och personvagn syns på banan i bakgrunden.

Den här bilden känner jag igen, för jag vill minnas att Järnvägsmuseala föreningen Djursholmsbanan gav ut den som vykort: [link=https://digitaltmuseum.se/021018100742/djursholms-framnasviken-hallplats]Djursholms Framnäsviken station 1931[/link]. Det bör noteras att Djursholms Framnäsviken felaktigt anges som hållplats, men det var station 1931. Det har jag lärt mig tack vare sakkunskapen här på forumet. :-)

På bilden syns också stationshuset med kiosk. Det var ersatt med en plåtkur 1969.

/Peter Bolin