Standard G trupptransport - hur såg kaminen ut? (Järnväg allmänt)

av Anders Lattermann @, Saturday, February 21, 2009, 17:21 (5828 dagar sedan)

Hej!

I detta inlägg på Postvagnen syns en trupptransport utrustad standard G:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=44535

Dock syns inte hur själva kaminröret stack ut och såg ut. Någon som har en bild eller kan förklara i text?

Bockar & tackar för hjälpen!
MVH / Anders Lattermann

Standard G trupptransport - sån här!?

av Staffan Granath, Saturday, February 21, 2009, 23:50 (5828 dagar sedan) @ Anders Lattermann

Hej!

I detta inlägg på Postvagnen syns en trupptransport utrustad standard G:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=44535

Dock syns inte hur själva kaminröret stack ut och såg ut. Någon som har en bild eller kan förklara i text?

Bockar & tackar för hjälpen!
MVH / Anders Lattermann

jag hittade i boken "medborgarboken om totalförsvaret" utgiven 1939 en eventuell kandidat:-| (tyvärr ej på bild)avskrift då boken är rätt sunkig :-P

"vedkamin T12 modell M36
användes för uppvärmning av manskapstält 12, fältkärra 34 samt i fasta anläggningar och vid trupptransporter å järnväg.

kaminsatsen består av;
en stående förbränningskammare med inre rost och skýddshölje samt försedd med dragstjärna och utlopp för kaminrör 130 mm.
eldning sker genom omvänt drag och ved tillföres stående genom en lucka i toppen.

stående ställning för placering på mark eller fasthängning i tak/permanent fäste i vagn.

rörsats bestående av 3 st 1,70 m långa kaminrör, 1st gnistsläckare, 1st rörhatt,
2st fasta och st ställbara rörkrökar (de ställbara med öglor för fast upphängning), 1st glödfång för fordonsmontering inkl regnvattnsfång.

1st värmereflektorskiva vid placering mot trävägg
glödgad ståltråd 3 rullar à 35 m
1 förp spik
1 st spikhammare
1 par värmehandskar
1 st yxa
1 st såg
4 pkt stormtändstickor
20 förp tändstavar
1 st instruktionsbok
1 st föreskrift för eldning i fordon eller manskapsvagnvagn SJ G och Ge
2 st signalband
1 st förvaringslåda kamin+ materiel
1 st " rörsats

montering i manskapsvagn får ej ske utan tillåtelse av transportbefäl och enbart i för eldning förberedd vagn.
kaminen förbrukar 20-60 lit/tim

slut.

tydligen monterades kaminen in vid behov och man satte in de ställbara krökarna snett igenom hålet man ser på vagnen.

i.ö satte nog gubbarna in det själv men det vart nog knappast värmebölja i vagnen;-)

hoppas att det för dig framåt, men som sagt tyvärr inga bilder :-) :-(

önskas från det med centralvärme försedda morshyttan

Standard G trupptransport - sån här!?

av Christopher Lindgren, Sunday, February 22, 2009, 10:12 (5828 dagar sedan) @ Staffan Granath

Bläddrade igenom min gamla SoldR Mtrl G (Soldatreglemente Materiel Grupp) från lumpen. Detta var 1990 års upplaga. I den finns bilder på vedspis m/39, m/44, m/63 och m/76. Dock inte m/36. Försök hitta en tidigare upplaga av SoldR Mtrl G. Finns kanske som Pdf på nätet eller på Tradera??

Standard G trupptransport - sån här!? Soldi Mtrl 1969

av Bengt Svenssson, Sunday, February 22, 2009, 10:31 (5828 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

I Soldi Mtrl 1969 finns endast spisarna m/39, 44 och 63.
Bengt

Standard G trupptransport - sån här!? Soldi Mtrl 1969

av Staffan Granath, Sunday, February 22, 2009, 10:52 (5828 dagar sedan) @ Bengt Svenssson

I Soldi Mtrl 1969 finns endast spisarna m/39, 44 och 63.
Bengt

boken jag har är från 1939, men om jag känner försvaret rätt kan utrustningen helt enkelt ha uppdaterats till ex M/44 :-)

om jag inte missminner mig så var det i tält 12 som det fanns en sådan kamin när jag bodde i ett sådant dvs en M/63 :-|, vilket ju även delvis stämmer med beskrivningen.:-)

det torde väl vara den där stående kaminen i ett stycke, inte den där lösa som man tände utomhus och sedan bar in när det vart drag. (för den som minns/har gjort värnplikt :-D )

synd att det inte finns någon bild i boken bara, jag undrar om det förekom godsvagnstransporter efter kriget för manskap:-|

men det dyker säker upp någon som kan dementera det,frågar man får man svar ;-)

från det värnpliktsnostalgiska morshyttan :-| :-) :-D

Standard G trupptransport - sån här!? Soldi Mtrl 1969

av Claes Thure Moberg, Sunday, February 22, 2009, 11:36 (5828 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag åkte i vart fall godsvagn på sent 1960-tal. Då transporterade man ett kompani med ingenjörssoldater från det då sprillans nya Ing 1 vid Almnäs. Och det var tågtransport med fordon och all utrustning. Det vill säga materielen lastades upp på en stor mängd med godsvagnar där man kunde fälla ändarna så det blev möjligt att köra över från vagn till vagn och på så sätt fylla tåget. Det fanns ett stickspår in till regementet som slutade i någon form av lastramp. Och soldaterna åkte godsvagn. Ett ingenjörskompani har en mängd med utrustning så det var ett ganska långt tåg vill jag minnas. Mitt i vintern var det men om vi eldade i någon kamin minns jag däremot inte.

Standard G trupptransport - hur såg kaminen ut?

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 22, 2009, 12:20 (5827 dagar sedan) @ Anders Lattermann

Vagnen på Jvm var välkomplett inredd förut? Vill minnas bilder med kamin och folk men hittade inga vid en sökning.
Det kan ju vara värt att kolla de militärhistoriska föreningarna med...flera arrangemang har ju gått av stapeln...

Standard G trupptransport - hur såg kaminen ut?

av Lars-Olof Nilsson, Sunday, February 22, 2009, 15:34 (5827 dagar sedan) @ Anders Lattermann

Egentligen är det väl bara två bilder som visar något av intresse, men jag scannade sidorna runt omkring för att få lite mer perspektiv på det hela.

Först kommer några sidor från 1946.
Kapitel B handlar om kaminutrustningen.

[image][image]

[image][image]

[image][image]

[image][image]

[image][image]

[image]

Här kommer ett annat användnigsområde för rökrörsplankan:
[image]
[image]

Regler för kaminvakten:
[image]
[image]

Här kommer från 1957 om truppvagnsinredning och hästvagnsutrustning:
[image]

[image][image]

[image][image]

[image]

Hoppas sidorna kommer till använding eller intresserar någon.

//Lars-Olof Nilsson

Stort tack!

av Anders Lattermann @, Sunday, February 22, 2009, 23:20 (5827 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Perfekt, det var till och med överkurs, helt enkelt strålande!
Bockar & tackar!
MVH / Anders

Standard G trupptransport - kaminrörsutgång

av Thomas Tell, Monday, February 23, 2009, 02:04 (5827 dagar sedan) @ Anders Lattermann

Standard G-vagnar och Ge utrustades med fyra hål i taket för kaminrör. Dessa takgenomgångar konstaterades att de inte användes i str 164 1962. Bestämmelsen hette "Kasthaksanordningar och rökrörsgenomgångar i G- och Ge-vagnar.

Täckningarna över hålen syns på bild hos Nitton G-vagn
/tell

Standard G trupptransport - skrivelse takgenomföringar

av Thomas Tell, Monday, February 23, 2009, 23:23 (5826 dagar sedan) @ Thomas Tell

Standard G-vagnar och Ge utrustades med fyra hål i taket för kaminrör. Dessa takgenomgångar konstaterades att de inte användes i str 164 1962. Bestämmelsen hette "Kasthaksanordningar och rökrörsgenomgångar i G- och Ge-vagnar.

Täckningarna över hålen syns på bild hos [link=http://nitton.fotopic.net/p28960676.html]Nitton G-vagn[/link]
/tell

Nu har jag hittat...
skrivelse till Verkstadsföreståndaren Göteborg

ang takgenomföringar för rökrör i standard G-vagnar
Sedan Försvarsstaben till järnvägsstyrelsen framfört önskemål om att under pågående trupptranspporter å järnväg kunna verkställa kokning medelst kokkärror i standard G-vagnar, ett önskemål, som framkommit efter redan under beredskapstiden företagna prov med att lösa frågan om utspisning av trupp under pågående transporter utan anlitande av måltidsstationer, enär detta senare utspisningssätt under flera förhållanden omöjliggöres i krigstid, har, efter ytterligare fortsatta och numera avslutade prov, Kungl. Maj:t beviljat och till järnvägsstyrelsens förfogande ställt erforderliga medel för anskaffning av bl.a. sådana rökrörsanordningar, som visas å bifogade ritning nr 31925 med tillhörande detaljritningar nr 32013, 32014 och 32015.
I anslutning till ovanstående meddelas, att av anordningarna ifråga, vilka enligt beslut avses komma att uppsättas å 300 st standard G-vagnar ([b]2[/b] anordningar pr vagn), för närvarande 200 st äro under tillverkning hos Verkstads AB Lindqvist i Motala (del av 3-årsplan).
Bifogade ritning nr 31781 visar de tvenne anordningarnas placering i taket i resp. vagn, där de efter monteringen skola förbli permanent uppsatta.
...
Då vagn utgår från verkstaden med monterad rökrörsanordning skall den höj- och sänkbara huven i stt nedskjutna läge vara fastlåst med plomberad saxpinne, anbragt i härför avsedda hål.
...
Stockholm den 20 juli 1948
Albin Andersson tjf.

Det är alltså inte för truppkaminerna dessa genomföringar gjorts.
/tell

Standard G trupptransport - skrivelse takgenomföringar

av Staffan S, Friday, October 07, 2016, 18:59 (3043 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ang kaminröret
Kompletterar med en bild av den äldre godsvagn som Norrbottens Järnvägsmuseum har. Inredningen tog jag tyvärr ingen bild av.
[image]