Rälsbussar broms (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Varför förekom det ibland vaccumbroms och ibland tryckluftsbroms på samma rälsbusstyp ?
av mormorsgruvan, Friday, December 04, 2020, 17:51 (1448 dagar sedan)
Varför förekom det ibland vaccumbroms och ibland tryckluftsbroms på samma rälsbusstyp ?
av Anders Johansson, Friday, December 04, 2020, 20:17 (1448 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.
av Överkörmästaren, Friday, December 04, 2020, 20:32 (1448 dagar sedan) @ Anders Johansson
Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.
Fanns det rälsbussar med genomgående vakuumbroms, alltså även till ev släpvagn? Eller byggde man om till tryckluft när detta blev aktuellt?
Eller det är kanske en komplicerad fråga med ungefär lika många svar som det fanns släpvagnar...
av Torbjorn_Forsman, Friday, December 04, 2020, 21:17 (1448 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.
Fanns det rälsbussar med genomgående vakuumbroms, alltså även till ev släpvagn? Eller byggde man om till tryckluft när detta blev aktuellt?Eller det är kanske en komplicerad fråga med ungefär lika många svar som det fanns släpvagnar...
En annan intressant fråga är om man kunde behålla vakuumbromsen när bensinmotorerna konverterades till gengas under kriget.
Man brukar inte alls kunna räkna med lika stort undertryck i insugningsröret på en gengasdriven ottomotor som då den går på ett bra flytande bränsle. Dels för att gengasens låga värmevärde och stora innehåll av obrännbara ämnen gör att man måste hålla gasspjället mer öppet för att överhuvudtaget få motorn att gå på tomgång. Och dels för att man gärna vill hålla ett stort gasflöde genom gasgeneratorn även på tomgång för att hålla upp temperaturen i härden och inte riskera tjärbildning. Det var vanligt att man ströp sekundärluften så att motorn egentligen fick alldeles för fet bränsleblandning på tomgång, just av den anledningen.
av Morshyttan, Friday, December 04, 2020, 21:16 (1448 dagar sedan) @ Anders Johansson
Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.
Det var en större ombyggnad också av HC,s rälsbussar då man övergick från inre bromsbackar till blockbroms :).
det var minst sagt arbetskrävande att byta/justera trumbromsarna modell lastbil bakom hjulen ;9
I samband med det så introducerades tryckluften men som du säger så var även motorbytet avgörande :9 ;) :-D
av Anders Johansson, Friday, December 04, 2020, 23:33 (1448 dagar sedan) @ Morshyttan
HC-bussarna hade trumbroms, to the bitter end.
Däremot fick YBo5p blockbroms. Det var ett krav från SJ.
av Harald, Saturday, December 05, 2020, 00:00 (1448 dagar sedan) @ Anders Johansson
HC-bussarna hade trumbroms, to the bitter end.
Däremot fick YBo5p blockbroms. Det var ett krav från SJ.
Ja, man måste ju kunna sparka på bromsblocken för att se att de ligger an. :-)
Det var ett litet problem när GS M25 skulle godkännas i Oslo. Deras mekaniska broms är utvändiga backar som bromsar mot trummor på motoraxlarna. Mannen från Jernbanetilsynet var lite skeptisk till att man inte kunde se bromsbackarna från utsidan, men det blev godkänt till slut i alla fall.
av Överkörmästaren, Saturday, December 05, 2020, 00:26 (1448 dagar sedan) @ Harald
HC-bussarna hade trumbroms, to the bitter end.
Däremot fick YBo5p blockbroms. Det var ett krav från SJ.
Ja, man måste ju kunna sparka på bromsblocken för att se att de ligger an. :-)
Det var ett litet problem när GS M25 skulle godkännas i Oslo. Deras mekaniska broms är utvändiga backar som bromsar mot trummor på motoraxlarna. Mannen från Jernbanetilsynet var lite skeptisk till att man inte kunde se bromsbackarna från utsidan, men det blev godkänt till slut i alla fall.
Att en massa andra vagnar med samma konstruktion redan var i trafik i stan spelade förstås ingen roll...
Däremot är väl den hydrauliska konstruktionen på M25 tämligen unik och egendomlig.
av Morshyttan, Saturday, December 05, 2020, 08:43 (1448 dagar sedan) @ Anders Johansson
HC-bussarna hade trumbroms, to the bitter end.
Däremot fick YBo5p blockbroms. Det var ett krav från SJ.
Jag är väl mest inne på Yd-modellen och de därikring då diskussionen var om bensinmotorerna :).
Dessa HC hade från början en hydraulisk trumbroms av lastbilstyp som sedan vid ombyggnad fick bromsklossar som låg an mot hjulen styrda av en tryckluftcylinder.
Har et exempel här på gården :-) ;-) :-D .
av K Lemming, Saturday, December 05, 2020, 16:13 (1447 dagar sedan) @ Morshyttan
HC-bussarna hade trumbroms, to the bitter end.
Däremot fick YBo5p blockbroms. Det var ett krav från SJ.
Jag är väl mest inne på Yd-modellen och de därikring då diskussionen var om bensinmotorerna :).Dessa HC hade från början en hydraulisk trumbroms av lastbilstyp som sedan vid ombyggnad fick bromsklossar som låg an mot hjulen styrda av en tryckluftcylinder.
Har et exempel här på gården :-) ;-) :-D .
Kan ombyggnaden skett när dom blev tjänstefordon och trumbromsen var kvar under hela deras tid i persontrafik?
av Anders Jansson, Saturday, December 05, 2020, 16:50 (1447 dagar sedan) @ K Lemming
Dessa HC hade från början en hydraulisk trumbroms av lastbilstyp som sedan vid ombyggnad fick bromsklossar som låg an mot hjulen styrda av en tryckluftcylinder.
Har et exempel här på gården :-) ;-) :-D .
Kan ombyggnaden skett när dom blev tjänstefordon och trumbromsen var kvar under hela deras tid i persontrafik?
Mycket troligt. Vi kontroll av status per den 1 januari 1954 framkom att nära nog samtliga Y och Yo då fortfarande var försedda med vakumbroms. Även de allra första Yo1 hade då vakumbroms.
av Martin Långström, Sunday, December 06, 2020, 06:36 (1447 dagar sedan) @ Anders Jansson
Dessa HC hade från början en hydraulisk trumbroms av lastbilstyp som sedan vid ombyggnad fick bromsklossar som låg an mot hjulen styrda av en tryckluftcylinder.
Har et exempel här på gården :-) ;-) :-D .
Kan ombyggnaden skett när dom blev tjänstefordon och trumbromsen var kvar under hela deras tid i persontrafik?
Mycket troligt. Vi kontroll av status per den 1 januari 1954 framkom att nära nog samtliga Y och Yo då fortfarande var försedda med vakumbroms. Även de allra första Yo1 hade då vakumbroms.
Var det inte så att vakuumbromsen byttes ut till tryckluft i samband med att de fick dieselmotorer?
De fick ju dieselmotorerna först i samband med att många vänstertrafikbussar, som fortfarande hade motorer i bra skick, skrotades i samband med högertrafikomläggningen.