Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? (Järnvägs- och Museiföreningar)
Något jag personligen tycker är kul är när helt nya fordon kommer ut ur verkstaden och sätts i trafik på museibanorna. Vilka fordon är under arbete och kan förväntas komma ut en dag? Vore kul med lite rapporter.
Jag kan börja med GHJ så hoppas jag andra fyller på:
SJ Cp 407, eller Venavagnen, f d NVHJ C3 61: Vagnen är i stort sett färdig, registrerad som trafikvagn hos Transportstyrelsen. Återstår gör justeringar på bromsen, montering av koppel och småjobb på plattform i B-änden
SJ Bop 878/SRJ Co 66: Deposition från JTJ som renoveras. Ommålning invändigt till SRJ-färger pågår liksom omklädning av samtliga soffor. Till våren målas vagnen om utvändigt och fönster ska skrapas och lackas. SJ-märks.
MÅJ XC 10: Ramen börjar närma sig färdigställande. Bromsen byggs nu, därpå montering av fjädring. Motorfästen och bromstank monteras i närtid. Vi har börjat så smått med korgen genom att plocka av paneler och konstaterar att både korg och teak är riktigt bra! Motorvagnen registrerad som trafikfordon hos Transportstyrelsen. Fortsättning följer...
GHJ Yo1p: Bygge av korgstomme pågår. Boggierna ska smalas in, alla viktiga detaljer från den danska Skinnebusen tillvaratagna.
KlRJ F 307: Renovering avbruten för ett par år sen p g a mycket annat. Ska återupptas nu när Cp 407 är färdig. Bromsvev ska flyttas och när detta gjorts byggs korgen upp.
Vad händer hos er andra?
Ante