Bly för elektrifiering (Elektrifiering/elektrisk drift)

av mormorsgruvan, Thursday, December 31, 2020, 15:25 (1431 dagar sedan)

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.

Bly för elektrifiering

av Anders Järvenpää, Thursday, December 31, 2020, 16:08 (1431 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Materialet som erfordrades för blymantlade svag- och starkströmskablar räknades förmodligen med men det förklarar knappast hela åtgången.

Bly för elektrifiering

av Olof W, Thursday, December 31, 2020, 16:30 (1431 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Bly är, och var tidigare ännu mer, vanligt som legeringsämne. Det ingår i till exempel brons, mässing, lödtenn, och vissa stål.

Rapporten var från 1944 då det säkert var viktigt att redogöra för användningen av metaller med militär användning. För varje elektrifierad kilometer blev krigsmakten utan ett antal patronhylsor.

Gott nytt år
Olof

Bly för elektrifiering

av Kent Hedqvist, Thursday, December 31, 2020, 18:06 (1431 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Viktfördelningen mellan koppar och bly stämmer ganska bra för blymantlad kabel, så det är säkert mantelbly som avses.
Kent

Bly för elektrifiering

av Olof W, Friday, January 01, 2021, 10:59 (1430 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Viktfördelningen mellan koppar och bly stämmer ganska bra för blymantlad kabel, så det är säkert mantelbly som avses.
Kent

Att viktfördelningen blev så är nog en slump då siffrorna gällde en elektrifiering och en stor del av kopparn måste ha varit avsedd till oisolerad kontaktledning och matarledning.

Olof

Bly för elektrifiering

av Göran Kannerby, Thursday, December 31, 2020, 16:20 (1431 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.

Åtminstone på sträckan Borås-Alvesta mönjades stolparna inte alls vid uppsättningen utan först några decennier senare. Istället var de galvaniserade.

Bly för elektrifiering

av Svante Andersson, Friday, January 01, 2021, 13:54 (1430 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stolparna på fd SWB var galvade vid uppsättningen och målades inte förrän på 70-talet.

SA

Bly för elektrifiering

av Anders.k., Thursday, December 31, 2020, 17:21 (1431 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.

Fanns ingen plast att mantla kablar på den tiden.
Televerket har ju grävt ner en blyskatt av stort format, Järnvägen kanske inte ligger så långt efter ?

Sveriges Natur

M.V.H Anders.k.

Bly för elektrifiering

av Göran Kannerby, Thursday, December 31, 2020, 18:51 (1431 dagar sedan) @ Anders.k.

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.


Fanns ingen plast att mantla kablar på den tiden.
Televerket har ju grävt ner en blyskatt av stort format, Järnvägen kanske inte ligger så långt efter ?

Sveriges Natur

Tror att de flesta av teleavdelningens mellanortskablar fortfarande ligger kvar, om inte annat för att hålla igång "signal-paret" som linjeblockeringen behöver.

Numera finns ju inte så många riktigt gamla signalställverk kvar, men dessa lär huvudsakligen vara kopplade med blymantlade kablar. Detsamma gäller säkert åtskilliga vägskydd, men där är det inte så stora mängder kabel per anläggning.

Bly för elektrifiering

av Kent Hedqvist, Thursday, December 31, 2020, 22:09 (1431 dagar sedan) @ Anders.k.

Blyet är en del av kabelskyddet. Kopparledarna är isolerade med gummi eller annat material, under krigets gummibrist användes vaxat papper. Utanpå detta ligger ibland ett textilskikt och därpå ett ganska tjockt blylager vars främsta uppgift är att skydda den inre isoleringen från fukt. Det skyddar också i viss mån mot mekaniska skador. Ytterst ligger sedan isoleringslager av gummi, textil eller annat icke ledande material ofta i flera skikt. Numera används huvudsakligen plaster för kabelisolering.
Som kuriosum kan jag nämna att när jag för några år sedan bytte ut alla elkablar i mitt sommarhus visade det sig att i ledningarna från tidigt 50-tal med gummiisolering hade isoleringen torkat och föll av så snart man rörde en kabel. Äldre ledningar från 40-talet med ”nödisolering” av vaxat papper var däremot intakta!
Kent

Bly för elektrifiering

av PeO, Thursday, December 31, 2020, 23:06 (1431 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Blyet är en del av kabelskyddet. Kopparledarna är isolerade med gummi eller annat material, under krigets gummibrist användes vaxat papper. Utanpå detta ligger ibland ett textilskikt och därpå ett ganska tjockt blylager vars främsta uppgift är att skydda den inre isoleringen från fukt. Det skyddar också i viss mån mot mekaniska skador. Ytterst ligger sedan isoleringslager av gummi, textil eller annat icke ledande material ofta i flera skikt. Numera används huvudsakligen plaster för kabelisolering.
Som kuriosum kan jag nämna att när jag för några år sedan bytte ut alla elkablar i mitt sommarhus visade det sig att i ledningarna från tidigt 50-tal med gummiisolering hade isoleringen torkat och föll av så snart man rörde en kabel. Äldre ledningar från 40-talet med ”nödisolering” av vaxat papper var däremot intakta!
Kent

Mera kuriosa, redan på 70-talet märkte jag att gummiisolerade kablar från slut på 40-talet var sämre än motsvarande ledningar från slutet av 30-talet, (FK i rör tänker jag på i första hand) Kulo eller kabel från samma tid ska man bara inte röra, ska något göras om, får man byta alla kablar i hela den gruppen, planera snart byte för resten av huset också. (nu pratar jag 70-80-tal, idag hoppas jag de aktuella kablarna är bytta) Plast från senare 50-tal fungerar oftast, om man inte börjar böja fram och tillbaka.

Bly för elektrifiering

av HP, Thursday, December 31, 2020, 20:34 (1431 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.

Man använde tunna blyremsor mellan isolatorn och klämringen för sätts fast i toppen på isolatorn för att fästa utliggarrören i./HP

Bly för elektrifiering

av Olof W, Friday, January 01, 2021, 11:39 (1430 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För elektrifiering av Stockholm- Tillberga -Köping räknade järnvägsstyrelsen ut(proposition nr279, 1944) att det skulle åtgå 4720 ton järn, 990 ton koppar och 650 ton bly.
Vad användes bly till ? Är det kanske blymönja för stolparna ? Elektrifieringen skulle kräva en kapitalinsats av 20.790.000:-
Vid ett kolpris på 50:- per ton skulle räntabiliteten bli 5,8%. Motsvarande för några andra linjer: Varberg-Herrljunga 4,4%, Borås-Alvesta 3,6%, Uddevalla-Herrljunga 2,6%, Östersund-Storlien 3,4%, Karlskronalinjerna 3,2%.

Bra fråga!
Jag har försökt göra en överslagsräkning det men saknar en del uppgifter.

Avståndet Stockholm - Tillberga - Köping är ungefär 150 km om man bortser från sidospår.
Längs denna sträcka skall det alltså läggas:

  • En kontaktledning som jag tror har 80 mm2 tvärsnittsarea
  • En bärledning som jag tror är på 50 mm2
  • Tre(?) hjälpkraftledningar med för mig okänd diameter
  • En nedgrävd signal- och teleledning med för mig okänt antal ledare och tvärsnittsarea
  • En mantel i bly till ovanstående ledning där blymanteln har okänd area

Till enbart den oisolerade kontakt- och bärledningen (sammanlagd area 130mm2) behövs det 174 ton koppar om man antar man använt ren hårddragen koppar och bortser från bärledningens nedhängning och en massa annat.

Är det någon av er kunniga som kan hjälpa till med den information som saknas ovan?
Stämmer mitt antagande om area på kontakt- och bärledning? Det var brist på koppar så man kanske använde tunnare tråd.

/Olof

Bly för elektrifiering

av Anders Järvenpää, Friday, January 01, 2021, 13:21 (1430 dagar sedan) @ Olof W

Du har utelämnat återledningen, förmodligen 130 mm2 kopparlina. Hjälpkraftledningen var troligen enfasig, bestående av två trådar, vardera med 6 mm diameter, således ca 28 mm2 area (se Beskrivning över strömbrytnings- och omkopplingsanordningar för SJ kontaktledningsnät; Sthlm 1936, bilaga 12 på sidan 56).

I SJ publikationer; utredningar m.m. 1943:2 (Betänkande angående utbyggnad och rationalisering av det statliga järnvägstelefonväsendet) kan man i tabell 11 (Nya kablar, erforderliga för närmaste 10-års period) på sida 217 läsa att man på sträckan Stockholm-Enköping planerade en 71-parig kabel innehållande 7 par med tråddiameter 1,4 mm, 14 fyrskruvar 1,1 mm och 18 fyrskruvar 0,9 mm. Antalet erhållna telefonförbindelser blev givetvis större med fantomisering av fyrskruvarna. Dessutom anordnades sannolikt ytterligare förbindelser med superfantomisering. Selektorledningar och liknande som krävde likströmsförbindelser kunde givetvis ej fantomiseras.

En titt i LME-katalog 32 (Tråd och kabel) från 1957 ger på sida 15 att för en armerad 151-parig lokaltelefonkabel (EPLJ) med 0,6 mm tråddiameter (således ca 0,28 mm2 ledararea) och 1,7 mm tjock blymantel som väger 3390 kg per km åtgår 795 kg koppar och 1670 kg bly per km. Järnvägens (fjärrtelefon)kablar hade dock sannolikt bättre armering jämfört med lokalkabel eftersom man måste beakta att en icke obetydlig del av traktionsströmmen väljer att ta vägen genom kabelmantlar i stället för återgångsledningen vid en elektrifierad järnväg. Material för erforderliga grenkablar, skarvar, plintar, ledningstransformatorer och pupinspolar mm. tillkommer.

I bilden bl.a. trefas hjälpkraftledning med frånskiljare i Viskafors 26.9.2020.
[image]

Bly för elektrifiering

av PeO, Friday, January 01, 2021, 13:54 (1430 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I bilden bl.a. trefas hjälpkraftledning med frånskiljare i Viskafors 26.9.2020.
[image]

Mycket bra bild med många detaljer, den ger ännu en fråga i periferin.
Fågelskrämman på U-balken, under bärledningen, när började man sätta upp sådana? Det borde ha räddat livet på många större fåglar.
(Men sitter den fäst med VITA buntband? De brukar vara kortlivade utomhus:)

Bly för elektrifiering

av Svante Andersson, Friday, January 01, 2021, 13:59 (1430 dagar sedan) @ PeO

(Men sitter den fäst med VITA buntband? De brukar vara kortlivade utomhus:)

Antagligen inga vita buntband utan snarare någon typ av plåtremsor.

SA

Bly för elektrifiering

av Anders Järvenpää, Friday, January 01, 2021, 14:04 (1430 dagar sedan) @ Svante Andersson

Sannolikt är det buntband av rostfritt stål.

Bly för elektrifiering

av Göran Kannerby, Friday, January 01, 2021, 15:38 (1430 dagar sedan) @ PeO

Mycket bra bild med många detaljer, den ger ännu en fråga i periferin.
Fågelskrämman på U-balken, under bärledningen, när började man sätta upp sådana? Det borde ha räddat livet på många större fåglar.

Min gissning är kring 2000.

Bly för elektrifiering

av Olof W, Friday, January 01, 2021, 14:11 (1430 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack Anders!

Med dessa uppgifter blir resultatet följande:

[image]

Jämfört med järnvägsstyrelsens beräkning så har vi redogjort för ungefär hälften av kopparn. Det tycker jag låter rimligt eftersom beräkningen inte tar hänsyn till sidospår, bärledningens nedhängning och en massa annat.

Angående blyet så gick uppenbarligen mer bly åt till mantlingen än jag trodde. Bra lärdom för mig. Vi har täckning för 40% av blyet men med stor osäkerhet om SJ som Anders förmodar ovan har använt mer bly per meter. Det hade varit intressant om någon hade uppgifter för blymängden i SJ-kabel. Först då kan man få en uppfattning av hur mycket bly användes till annat.

/Olof

Bly för elektrifiering - kopparvikt

av Anders Järvenpää, Friday, January 01, 2021, 15:41 (1430 dagar sedan) @ Olof W

Jag kommer upp till ca 60% när jag leker med ett kalkylblad. Detta förefaller rimligt eftersom vi inte har beaktat materialåtgången i sugtransformatorer och i transformatorer anslutna till hjälpkraftledningen, ej heller sidospår och bärtrådar eller signalkablar. Dessutom var väl banan dubbelspårig i Stockholmsändan? Vi vet inte heller hur och om järnvägsstyrelsen räknade in även omformarstationerna i materialåtgången. Hur som helst är vi i samma storleksordning och vi kan antagligen med rimlig säkerhet konstatera att järnvägsstyrelsen kom med en ungefärligen rätt uppskattning och inte gav felaktiga eller missvisande uppgifter åt de makthavande som i tiderna beslöt om elektrifieringen. Ingenjörerna kan således vila lugnt i sina gravar.

[image]

Bly för elektrifiering

av HP, Friday, January 01, 2021, 21:45 (1430 dagar sedan) @ Olof W

Hjälpkraft av äldre typ, ofta 2-fas, var 25 kvmm. Återgång och förbilina koppar 130 kvm. Skyddsjordar heldragen 6 mm-tråd, driftjordar 8 mm. Tror det motsvarar 25 resp 50 kvmm.

Mvh HP

Bly för elektrifiering

av Stefan Skoglund, Monday, January 04, 2021, 23:57 (1427 dagar sedan) @ HP

Hjälpkraft av äldre typ, ofta 2-fas, var 25 kvmm. Återgång och förbilina koppar 130 kvm. Skyddsjordar heldragen 6 mm-tråd, driftjordar 8 mm. Tror det motsvarar 25 resp 50 kvmm.

Mvh HP

Hur anslöts den heldragna tråden i exv en stålstolpe ?

Bly för elektrifiering

av Göran Kannerby, Tuesday, January 05, 2021, 09:49 (1427 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Hjälpkraft av äldre typ, ofta 2-fas, var 25 kvmm. Återgång och förbilina koppar 130 kvm. Skyddsjordar heldragen 6 mm-tråd, driftjordar 8 mm. Tror det motsvarar 25 resp 50 kvmm.

Mvh HP


Hur anslöts den heldragna tråden i exv en stålstolpe ?

På den tiden var det väl svets? Pinnlödning kom först senare med tvinnade trådar.